Trei zile, peste 80 de concepte de franciza si sfatul celor mai indicati experti in domeniul francizelor. Salonul International de Franciza RoFrancize - Bucuresti din cadrul Romexpo, 22 - 24 februarie 2008, a reunit, pentru a patra oara, viitorii intreprinzatori cu retetele de succes din pietele nationale si internationale.
Reprezentantii CHR Consulting ne-au oferit mai multe detalii despre ce inseamna sa fii francizor si ce pasi trebuie sa urmezi pentru a conduce o franciza.

Imi doresc o franciza. Ce trebuie sa fac?

“In primul rand, trebuie studiata piata si domeniile de provenienta a conceptelor de afacere in franciza- servicii, retail, fast-food – si identificat acel domeniu care corespunde viitorului partener francizat (achizitor al unui concept de afacere). Apoi se recomanda studierea aprofundata a conceptului de franciza ales cu tot ceea ce pune la dispozitie: transfer de know-how, model administrare a business-ului si expansiune teritoriala”, a declarat pentru Wall-Street Raluca Stanciu, recruitment director in cadrul CHR Consulting, companie care acorda servicii de consultanta si recrutare in acest domeniu.

In general, francizele presupun o taxa de intrare in retea, prin care se asigura transferul de know-how si training-ul partenerului francizat, iar restul investitiei de start-up reprezinta investitia partenerului in echipamente, stoc initial de produse, amenajarea unei locatii etc., aceste costuri fiind direct dependente de domeniul de proveninenta al francizei, continua Raluca Stanciu.

Dupa identificarea conceptului de afacere care se potriveste profilului sau vocational si investitional, viitorul partener francizat trebuie sa cunoasca ca, odata cu semnarea unui contract de franciza, acesta trebuie sa respecte obligatiile contractuale si sa dea dovada de implicare si dedicare business-ului, pentru o buna administrare a acestuia.

Franciza nu este o afacere cu succes garantat, ci mai degraba o reteta de business al carui succes depinde de implicarea si dedicarea partenerului francizat.

Sunt la prima experienta de acest gen. Ce franciza sa aleg?

Principalul obstacol din cursa francizelor este lipsa experientei in administrarea unei afaceri. Probabil ca cei mai multi dintre noi care vor sa investeasca o suma de bani si aleg aceasta varianta - datorita know-how-ului deja prezent – se intreaba totusi ce ar trebui sa aleaga pentru inceput din zecile de oferte prezentate. In ce masura conteaza suma pe care dorim sa o investim intr-o franciza?

“Consultantul poate face doar o recomandare in raport de profilul vocational si investitional al viitorului achizitor de franciza. In preluarea unei francize nu este suficienta doar existenta resurselor financiare, ci este necesar si un set de abilitati ale partenerului francizat care vor fi folosite in administrarea business-ului, fie ca vorbim de abilitati de vanzare, management, spirit antreprenorial etc.”, afirma reprezentantul CHR Consulting.

De altfel, tendintele pietei inclina spre alegerea unui partener francizat care cunoaste domeniul respectiv, concurenta, un minim de notiuni antreprenoriale si care poate reprezenta cu succes brandul aflat deja in expansiune. “Nici francizele internationale nu aproba doar existenta puterii financiare, a banilor, ci in primul rand expertiza in domeniu”, subscrie Raluca Stanciu.

In acest an, RoFrancize a prezentat peste 80 de concepte de franciza autohtone, la care s-au adaugat concepte internationale precum pizzeriile Papa John’s, lantul de fast-food mexican Cantina Mariachi , reteaua imobiliara LaForet Immobilier.

Ce sume se investesc intr-o franciza?

Majoritatea francizelor prezente la RoFrancize s-au centrat pe segmentul fast-food, insa nu au lipsit nici serviciile si retailul. In ceea ce priveste investitia acceptata, “putem porni de la o investitie de 5.000 de euro (gogoseria Fitosica) si putem ajunge la 100.000 de euro (Wu-Xing), investitia fiind direct proportionala cu domeniul de provenienta al francizei”, spune Raluca Stanciu.

Am ales cateva exemple de francize, pentru a ilustra versatilitatea conceptelor si a investitiilor. Astfel, in domeniul fast-food, gogoseria Fitosica se remarca prin usurinta si costurile scazute de implementare a francizei. Pretul de intrare in franciza este de 5.000 Ron/franciza platibil o singura transa, la care se adauga 5.000 de euro utilajul. Compania distribuie aluatul special, echipamentul procesand 1.000 de gogosi/ora, aproximativ 80 portii mari. Franciza si-a intrat deja in rol in Bucuresti, Cluj, Iasi, Buzau, Tg. Mures, dar si pe litoral.

Pentru un magazin de retail in IT, cum este cazul Twister, stocul de marfa este asigurat partenerului francizat in sistem de consignatie, valoarea sa ajungand pana la 30.000 de euro. Se asigura partenerului un adaos de 15% la pretul de achizitie, un plan de marketing unic pentru intreaga retea, managementul stocului, asistenta in recrutarea personalului, training gratuit etc

Ca servicii, saloanele de coafura Gett’s propun mai multe variante de francizare, in functie de dimesiunea oraselor in care se deschid locatiile. Astfel, taxa de intrare in franciza incepe la 1.000 de euro si poate ajunge la 10.000 de euro, redeventele la 5% din cifra de afaceri, taxa de marketing 1% din cifra de afaceri, iar investitia globala 600-800 euro/mp, cu dotare inclusa. Ca suprafata, se recomanda un spatiu de 120-160mp, iar contractele de franciza se incheie de obicei pe o perioada de 5 ani.

Piata francizei, intre fashion, retail si servicii

Anul trecut, pe piata francizei s-a inregistrat o crestere de 20% fata de anul precedent, in special pe retail si servicii, ne spune Raluca Stanciu. “Pentru 2008 se va inregistra un ritm de incetinire de 10-15% pentru infuzia de branduri internationale, ca urmare a inexistentei unor spatii propice pentru deschidere, generate de intarzierea unor proiecte de spatii comerciale (datorate problemelor de constructie)”, continua aceasta, afirmand ca planul de incetinire se va aplica jn mod particular pentru francizele de fashion-retail.

Infiintata in anul 2000, compania CHR Consulting ofera consultanta specializata in domeniul francizei, asigurand servicii de consiliere si asistenta in structurarea sistemelor de franciza, recrutarea si selectia de parteneri francizati la aceastea, importul de branduri internationale, training pe domeniul francizei si intermedierea de spatii comerciale.

In 2007, compania a raportat o cifra de afaceri de 300.000 de euro, estimand pentru acest an o crestere de 25-30% a veniturilor, conform declaratiilor reprezentantilor CHR Consulting.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri