Angajat sau antreprenor? E o intrebare care vizeaza, pe de o parte, siguranta unui loc de munca si pe de alta parte, know-how-ul, cunostintele de management si nenumaratele oportunitati din piata. Andrei Iordache, consultant Visionwise Consulting, ne spune care sunt primii pasi pe care trebuie sa ii faca un angajat pentru a imbratisa antreprenoriatul si care sunt principalii factori de decizie in acest proces.
“Unii specialisti spun ca antreprenor e persoana care initiaza o afacere in timp ce altii construiesc conceptul de antreprenor bazandu-se pe o stare de spirit dominanta – cea in care respectivele persoane sunt caracterizate de vocatia de fondatori de afaceri. Fie ca acceptam teoriile de fondator sau pe cele comportamentale, e cert ca antreprenorii sunt persoane care identifica si speculeaza oportunitatile oferite de piete. Prin urmare, poate primul pas pe care il face orice angajat inainte de a deveni proprietar de companie este sa identifice oportunitatile de pe piata si sa aleaga drumul pe care va merge in afaceri”, a declarat, pentru Wall-Street, Andrei Iordache, consultant Visionwise Consulting, membru al Daedalus Group.

Ce oportunitati sunt pe piata? Am resursele necesare? De ce vreau sa pornesc o afacere? Acestea sunt cateva din intrebarile pe care trebuie sa si le puna un viitor antreprenor, care descriu cei trei factori esentiali pentru a porni o afacere: analiza pietei, competentele personale si activele afacerii si nu in ultimul rand motivatia.”Cu totii identificam nevoi pe piata, insa doar o parte din noi pot si vor sa le satisfaca”, afirma Iordache.

Acesta considera ca experienta de angajat se aseamana cu o balanta, cantarind cunostintele de business si management , relatiile si know-how-ul industriei cu obisnuinta si siguranta oferite de organizatia in care suntem angajati. “Atunci cand angajatii devin antreprenori, e extrem de important sa se asigure ca obiceiurile deprinse in organizatia de origine nu impiedica formarea noului business. Programul de lucru se va modifica pentru ca, de regula, va fi nevoie de mai mult efort decat in job-ul clasic. Nivelul de confort si beneficiile nonfinanciare vor lipsi pentru un timp iar sustinerea colegilor si a diverselor departamente din cadrul firmei vor fi si ele absente in nou-inceputa afacere”, enunta consultantul.

In ceea ce priveste capitalul investit intr-o afacere, fiecare antreprenor este in masura sa decida forma de impartire a acestuia, insa este esential ca una din parti sa aiba o putere mai mare de decizie. Indiferent de decizie, nivelul de incredere intre parteneri trebuie sa permita alocarea unei parti mai mari catre una dintre parti (macar 51% la 49%) pentru a permite ca, in situatii de blocaj decizional, compania sa mearga mai departe. Stagnarea unui business, cu atat mai mult stagnarea unui start-up, echivaleaza cu esecul afacerii”, sustine Iordache.

Alt factor de decizie este timpul potrivit pentru a incepe o afacere, din perspectiva unui angajat. Desi nu exista un moment optim, depinzand de context, se pot defini conditiile de piata favorabile unui nou business. “Companiile antreprenoriale au foarte multa nevoie de energie creatoare si mai putin de rigoare si procese”, este de parere consultantul Visionwise.

Chiar si asa, in functie de industria in care activeaza noua companie si a nevoilor operationale, apare problema externalizarii anumitor operatiuni, din motive de reducere a costurilor initiale. Iordache sustine ca “externalizarea serviciilor necorelate cu activitatea de baza a companiei sunt recomandate atunci cand compania antreprenoriala a supravietuit primelor crize si situatii limita. In momentul in care o activitate suport incepe sa ocupe multe resurse de timp si oameni, externalizarea devine viabila”.

Odata stabiliti factorii decizionali, trecerea de la angajat de la antreprenor pare sa fie cel mai dificil lucru. Una din cele mai uzate metode, dupa cum declara Iordache, este strategia de hedging. “Angajatii, de regula din middle management-ul companiilor mari, descopera oportunitati si isi infiinteaza companii carora le dedica timpul lor liber. Astfel, multi angajati deveniti antreprenori se gasesc pentru o perioada de cateva luni in postura de a se afla in doua barci”, spune consultantul.

Cel mai util si profitabil, atat pentru angajat cat si pentru companie, este ca perioada de tranzitie sa fie una cat mai scurta, recomanda Iordache. “Rata de faliment in cazul companiilor nou infiintate ajunge in unele parti ale lumii si la 90%, iar proaspetii antreprenori pot recunoaste tendintele afacerii inca din primele luni”.

In astfel de cazuri, daca exista sentimentul ca nou infiintata firma are sanse mici de supravietuire, e bine ca antreprenorii sa aiba curajul de a se uita in oglinda si a-si spune “ceva nu merge cum trebuie, trebuie sa gasesc o alta abordare”.

“Intoarcerea la cele trei intrebari cheie amintite la inceputul acestui articol pot scoate la iveala punctele de imbunatatit. Oricum, sansa unui angajat devenit antreprenor e insasi compania din care se desprinde: un loc in care poate invata business”, incheie Iordache.

Daca ai intrebari sau propuneri de articole pentruWall-Street Start-Up trimite-ne un email la redactie@wall-street.ro sau completeaza chestionarul de mai jos si vei primi un raspuns sau vom publica un articol pornind de la ideea ta.

Nume:

Email:

Intrebare:


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri