In 2003, intr-un moment in care aproape ca nici nu se vorbea despre ambalaje de arta sau de lux, Elena Corlan lansa firma Artlux, cu o investitie de doar un milion de lei vechi, suma necesara pentru cumpararea unei masini de debitat carton. Acum lucreaza insa cu grupuri de comunicare precum Ogilvy si companii precum McDonald's sau BitDefender.
Ceea ce a determinat-o pe Elena Corlan sa isi deschida propria afacere a fost faptul ca avea o experienta de aproape 25 de ani in domeniul legatoriei de arta si protocol, anterior lucrand pentru unitatile de protocol din cadrul Armatei si Academiei Militare si pentru diverse tipografii ca sef de legatorie, dar si ca in 2003, in momentul in care a infiintat Artlux, aceasta nisa era abia in formare.

„Am observat ca nu exista cerere pe piata, dar putea fi formata pentru ca nu erau foarte multi care sa foloseasca astfel de produse, dar erau foarte impresionati la vederea lor, deci potentialul ambalajelor de lux era foarte mare. Stiam ca evenimente sunt tot timpul si in toate domeniile si intuiam ca produsele vor fi apreciate pentru ca deja intrau multe firme straine. Pe de alta parte, cei care ofereau astfel de produse erau foarte putini si nicidecum specializati in domeniu. Adesea erau legatorii sau tipografii care ofereau legatoria conventionala, nu cea de arta si, in nici un caz ambalaje de lux”, povesteste Elena Corlan (47 de ani), fondatoarea si managerul Artlux, companie lansata in august 2003 si care anul trecut a avut afaceri in jurul a 72.000 de euro si profit de aproximativ 22.000 de euro.

Pentru ca domeniul era in formare si nici nu avea inca utilaje si spatiu de productie, la inceput Corlan s-a adresat pietei de protocol realizand ambalaje de lux care se bazeaza pe unicate si serii mici.

„Initial noi ne-am axat pe legatoria de arta, dar clientii ne-au solicitat o varietate foarte mare de produse. Si cum toate produsele pe care le facem sunt la comanda, unele extrem de personalizate, iar noi incercam sa nu refuzam nici un proiect, am fost nevoiti sa invatam foarte mult si sa descoperim tot timpul modalitati noi de productie si sa cream produse noi”.

Intre timp, firmele care ofereau astfel de servicii au devenit din ce in ce mai multe si mai specializate, iar in privinta concurentilor din legatoriile de arta, un avantaj pe care a mizat Artlux a fost oferirea de produse diverse la preturi mai mici.

Investitia initiala, facuta din salariu, a constat in realizarea actelor pentru infiintarea firmei, cumpararea de materiale pentru realizarea unor modele de produse care sa poata fi prezentate clientilor si achizitionarea cu un milion de lei vechi a unei masini second-hand de debitat carton.

A deschis firma intr-o camera a apartamentului in care locuia si a lansat afacerea, initial fondatoarea Artlux fiind si singurul angajat.

Ulterior, comenzile au crescut si a mai angajat doua persoane pentru productie in urma recomandarilor fostilor colegi si a anunturilor date in ziare. Acum firma are 6 angajati, dar numarul lor ar putea creste in 2010 daca evolutia comenzilor va fi la fel ca in acest an, cand a crescut fata de 2008.

Pentru ca la inceput nu avea foarte multe comenzi, Corlan cumpara majoritatea materialelor din magazinele specializate sau de la acei furnizori cu care lucrase inainte sa deschida firma, iar pe masura ce clientii cereau noi materiale baza de furnizori crestea, in unele cazuri clientii chiar sugerand anumite firme. Apoi, managerul Artlux a inceput sa caute furnizori de materiale in reviste de specialitate, pe Internet si in ghidul Pagini Aurii.

Tot Internetul a fost o metoda prin care firma si-a marit foarte mult numarul de clienti. Daca initial persoanele care achizitionau produse firmei erau persoane cu care Elena Corlan lucrase anterior, ulterior antreprenorul a castigat tot mai multi clienti in urma recomandarilor, iar din 2006 a fost lansat si site-ul firmei, www.artlux.ro

Clientii tinta ai firmei sunt agentiile de publicitate si firmele de organizare de evenimente, dar si celelalte companii care au nevoie de ambalaje de lux in anumite momente importante.

Printre clientii directi ai Artlux se numara Senatul Romaniei, grupul de comunicare Ogilvy, Universitatea Titu Maiorescu, Rompetrol, Epitome, Cramele Recas, TBWAMerlin, Electrica Oltenia, Curtea de Apel Bucuresti, iar printre cei proveniti prin agentii de publicitate se afla McDonalds, CreditEurope Bank, cluburile Steaua si Dinamo, Winston, Johnnie Walker, Coca-Cola HBC, BitDefender.

Chiar daca 2009 a fost foarte slab pentru companiile din aproape toate domeniile, Elena Corlan spune ca in fiecare an afacerea a crescut, tendinta care s-a pastrat si anul acesta. De exemplu, in 2009 a primit si cea mai mare comanda de pana acum, care a fost de 20.000 de euro fara TVA, iar luni care inainte erau slabe ca vanzari, anul acesta au fost foarte bune.

„In 2009, cu toate ca ne asteptam ca piata sa cada puternic, am avut surpriza sa primim comenzi mai mari ca valoare decat in anii anteriori. Este adevarat, si noi am adaptat preturile si am cautat sa onoram toate comenzile, indiferent de marime. Clientii sunt incantati cand afla ca nu exista comanda minima, ca pot sa ceara chiar si un singur produs”, afirma Corlan.

Chiar daca in mai 2009 a observat ca situatia se inrautateste, managerul afirma ca aceasta criza nu i-a afectat foarte mult afacerea, singurele schimbari fiind marja de profit mai mica si reducerile de preturi pe care a fost nevoita sa le faca.

„Valoarea medie a unei comenzi a crescut: anul trecut a fost de 360 de euro, fara TVA, iar anul acesta - de 430 de euro, fara TVA. Clientii nu cumpara neaparat mai putin, ci se decid mai greu, iar tot mai multi dintre ei negociaza preturile mai puternic decat in alti ani. Noi incercam sa oferim preturi care sa multumeasca fiecare client, dar care sa ne asigure si o marja de profit decenta”, mai spune fondatoarea Artlux.

Cu toate ca afacerea creste, apar si dificultati, iar Corlan spune ca firma nu a avut o evolutie financiara spectaculoasa, motivul principal fiind reticenta bancilor de a acorda credite firmelor mici si mijlocii in 2005-2006.

„Din acest motiv nu am reusit sa crestem spectaculos, desi tot profitul era, an de an, reinvestit. Am reusit sa contractam un credit pentru achizitia unui sediu, intrucat afacerea se dezvoltase. O alta dificultate, in special in 2009, este aceea ca majoritatea clientilor platesc mult mai greu decat pana acum si au tendinta de a depasi termenele limita stabilite de comun acord. Incercam mereu sa pastram legatura cu ei si sa stingem creantele pe cale amiabila. Am fost, insa, nevoiti sa apelam si la o firma de recuperare de creante”, afirma managerul.

Desi a lansat firma acum sase ani, pentru Elena Corlan spune ca afacerea se va dezvolta puternic abia de acum incolo pentru ca in viitorii cinci ani vrea sa construiasca o hala de productie, sa achizitioneze cateva utilaje noi, sa angajeze inca doua persoane in 2010, daca numarul comenzilor se va mentine, sa se promoveze mai puternic, sa intre pe piata evenimentelor pentru persoane fizice si sa lanseze primele produse de serie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri