Afaceri cu miros de brad: Cum se fac bani dintr-un business de sezon

O afacere care are ca principal obiect de activitate vanzarea de brazi de Craciun este de cele mai multe ori una sezoniera si, din acest motiv, sansele de dezvoltare a profilului de business al unei astfel de companii sunt mici. Insa, chiar daca pentru comerciantii de brazi cea mai aglomerata si profitabila perioada din an ramane luna decembrie, exista alternative intr-un asemenea business.

Sezonalitatea unui astfel de business este doar aparenta, fiind vizibila la nivelul promovarii si al veniturilor, insa activitatea de pregatire - marcare, contractare (aprovizionare/furnizare) se intinde pe aproape toata perioada anului - dupa cum arata Ovidiu Neacsu, director comercial Silva Group Romania.

"In principal, am ales aceasta idee de afacere datorita potentialului pe care il prezinta; in plus, pe langa varful de activitate din perioada sarbatorilor, Silva Group furnizeaza pe toata perioada anului material dendrologic (conifere in special) pentru lucrari de amenajari exterioare", explica Neacsu.

Pe de alta parte, potrivit lui Marius Dosinescu (foto), director de dezvoltare BrazideCraciun.ro, exista o cerere destul de mare pe piata in aceasta industrie. In momentul in care a luat nastere BrazideCraciun, businessul era mai degraba un experiment.

"Un experiment care a reusit", sustine Dosinescu. "Studiile pe care le facusem inainte aratasera o nevoie in piata foarte mare pentru astfel de produse si servicii. La inceput am vandut doar brazi, insa in prezent www.brazidecraciun.ro a devenit un magazin complet dedicat Craciunului. Un alt motiv pentru care am lansat aceasta afacere este strict legat de obiceiul romanului de a cheltui in exces in perioada sarbatorilor de iarna."

In fiecare an, comenzile de brazi incep din data de 15 noiembrie si continua pana pe 25 decembrie. Anul acesta comenzile au inceput chiar din data de 1 septembrie, arata reprezentantul BrazideCraciun. In acest moment, cele mai comandate produse sunt brazii in ghiveci, brazii artificiali si decoratiunile aferente. Iar daca anul trecut comanda medie realizata de utilizatorii acestui magazin online a fost de 133 euro, in 2010, compania estimeaza o valoare medie a comenzii de aproximativ 70 euro.

Din punctul de vedere strict al vanzarilor de brazi taiati pentru Craciun, perioada cea mai aglomerata este reprezentata, conform Silva Group, de intervalul 18-24 decembrie. Brazii cu radacina sunt, insa, cautati cu precadere inaintea datei de 10 decembrie, pentru a putea fi plantati. De asemenea, brazii de dimensiuni speciale (4-12m) sunt cautati in jurul datei de 1 decembrie. "Este vorba aici de datele de livrare, insa comenzile incep sa soseasca incepand cu data de 15 noiembrie. La punctele noastre de vanzare (Obor, Piata volanta Basarabia, Carrefour Colentina si Esplanada Baneasa), brazii cei mai cautati sunt cei taiati, cu inaltimi cuprinse intre 1,5 si 2,5m, pentru apartament. Pretul mediu al acestora este de aproximativ 150 lei", arata Ovidiu Neacsu.

In cazul vanzarilor online, prin intermediul www.magazinuldebrazi.ro, operat de Silva Group Romania, preferati sunt brazii cu radacina, de 1,5-1,75m si brazii taiati, de 3-5 metri. Compania nu comercializeaza, nu sustine folosirea brazilor artificiali si nu se ocupa cu decorarea profesionala a pomilor.

De ce ar prefera potentialii clienti sa aleaga un brad de Craciun online si nu ar alege sa il cumpere din magazine traditionale/piete? Motivele s-au schimbat de-a lungul timpului. "Initial, pentru ca eram printre putinii care aduceau brazi de import si, in timp, din cauza aglomerarii, oamenii au inceput sa caute alternative online. Astazi, aceasta varianta este mai ieftina pentru consumatori", sustine business development managerul BrazideCraciun.ro.

La Silva Group, clientii au posibilitatea de a plasa comanda pe Internet, iar apoi de a merge la depozitul companei pentru a-si alege bradul dorit, livrarea fiind facuta gratuit. Din totalul vanzarilor online, pe Magazinuldebrazi.ro, balanta inclina spre brazii cu radacina/la ghiveci, cu o pondere de 65-70% din total. Trendul este evident in sensul achizitionarii de brazi la ghiveci.

Oficialul BrazideCraciun a observant ca, de la an la an, procentul celor care prefera brazi in ghiveci aproape s-a dublat. Anul acesta, pentru prima oara, vanzarile de brazi in ghiveci au depasit cu mult vanzarile de brazi taiati. De asemenea, din punct de vedere al preferintelor clientilor, Silva Group inregistreaza o crestere cu 100% fata de sezonul precedent pe segmentul brazilor la ghiveci.

In ceea ce priveste zonele care aduc cea mai mare parte a comenzilor de brazi pentru BrazideCraciun.ro, Dosinescu afirma ca, pana in acest an, Bucurestiul a reprezentat 90 de procente. "Anul acesta am adaugat in lista de acoperire peste 1.500 de localitati din toata tara, astfel incat ne asteptam ca provincia sa rastoarne aceasta statistica", a declarat el.

Referindu-se la Magazinuldebrazi.ro, Ovidiu Neacsu sustine ca se primesc comenzi din toata tara, in mod uniform. Exceptie face insa Bucurestiul, care conduce detasat in randul comenzilor pentru brazi taiati de dimensiuni mari.

In privinta publicului tinta al Silva Group, nu poate fi facuta neaparat o diferentiere pe categorii sociale. "Este suficient sa spunem ca acestia (n.r. – clientii Magazinuldebrazi.ro) dispun de o conexiune la Internet. Brazii taiati de dimensiuni peste 3m fac, de regula, obiectul comenzilor primite din partea companiilor sau a persoanelor fizice cu o pozitie financiara buna. Iar la punctele de vanzare din Bucuresti (foto punct de lucru Obor) clientii provin din toate categoriile sociale, intrucat comercializam brazi din toate categoriile", afirma reprezentantul companiei.

In ceea ce priveste clientii tinta ai BrazideCraciun.ro, aproximativ 75% dintre acestia provin din mediul de businesss, fiind vorba de companii medii si mari. In cazul clientilor corporate, perioada de comenzi este cuprinsa intre 15 septembrie si 15 decembrie, iar achizitia este efectuata de persoane active din companii care au o lipsa acuta de timp, fiind vorba in general de femei cu functii de middle management si cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani.

Un segment de 15% dintre clientii BrazideCraciun.ro provin si din randul consumatorilor finali din Romania, majoritatea acestora efectuand comenzi in perioada 15 decembrie - 24 decembrie. Dintre acestia, 70% sunt femei iar 30% barbati provenind din mediul urban. Clientii persoane fizice au venituri medii si mari, o pozitie sociala preferentiala insa duc lipsa de timp.

Anul acesta, in perioada sarbatorilor de iarna, circa 50% din veniturile BrazideCraciun vor proveni din vanzarile de brazi de toate felurile si 50% din decoratiuni, servicii si produse specifice (coronite, aranjamente de masa, intalatii etc.).

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri