Ce mi-a placut in momentul in care am intrat in noul sediu Uber, in Floreasca, a fost familiaritatea cu care am fost intampinat si spatiul de lucru deschis. Nicoleta, in pantaloni largi, lejeri, ma serveste cu o cafea si imi face un “tur de onoare” al noului sediu. “Inca suntem in amenajare, dar uite, avem si plante pe pereti!”, glumeste ea, aratandu-mi logo-ul Uber, prins in “muschi de padure”.

Acolo este deci nordul. In caz ca te ratacesti.

Nicoleta Schroeder conduce operatiunile Uber Romania inca de la intrarea companiei in tara, acum circa un an si jumatate. Principala ei provocare, marturiseste ea, este gasirea de angajati competenti (din ce in ce mai competenti), pe intreaga regiune. “Ma ocup de angajari pentru mai multe tari. Acum, de exemplu, cautam un om bun de marketing in tara – si cand zic “acum”, ma refer in ultimele sase luni. Din sutele de CV-uri am avut deja vreo 200 de interviuri, fara prea mult noroc”, spune ea.

Ridic din spranceana dreapta (sau cel putin cred ca am facut asta, nu prea reusesc sa fiu atat de mobil). Intreb ce anume cauta, daca din 200 de interviuri nu a reusit sa gaseasca un om de marketing competent.

“De exemplu, ii cer ca intr-un minut sa ma convinga ca este potrivit(a) pentru acest post. In acel minut, eu nu trebuie sa ma gandesc nicio secunda la altceva. De asemenea, sunt interesata de experienta internationala si sa fie o persoana care sa faca fata schimbarilor. In aceasta industrie, si in particular in cazul Uber, trebuie sa fii original, sa ai idei out of the box, sa ai spirit tanar si deschis”, puncteaza ea.

Citeste pe start-up.ro modalitatea in care poti rezerva masina Uber cu pana la 30 de zile in avans.

Durerea cu aeroportul

Destinatia cea mai uzuala pentru Uber Bucuresti este Aeroportul Henri Coanda si, tot acolo, unii clienti se plang ca nu gasesc masini ale serviciului de ride sharing. “Intr-adevar, la aeroport sunt mai multe dureri. In timpul zilei se acopera bine, insa cu noptile este mai greu, intr-adevar. Noaptea sunt foarte multe zboruri care ajung, mai ales vara, sunt multe low cost-uri, si multi soferi care aduc persoane catre aeroport aleg sa nu astepte, ulterior, sa si ia pe cineva, ci se intorc in oras”.

Si fac bani, astfel? Ma arat circumspect – platesti motorina pana la aeroport, cu client, insa apoi te intorci, fara client? Cum functioneaza sistemul de dispecerat?

“Sistemul, 100% automat, este gandit sa fie eficient. Sunt mai multe modalitati prin care sunt targetati soferii – daca este aglomeratie mare, de exemplu in centru, raza de cautare este mica. Daca insa vii de la Otopeni, acei soferi beneficiaza de o raza mult mai mare de pe care pot ridica clienti. Limita, deci, se schimba in functie de utilizare. La inceput, acum un an si jumatate, raza de cautare era stabilita manual de directorul de operatiuni. Incepea ziua si, de exemplu, situa acea raza de cautare la 2 km, pentru fiecare sofer. Acum aceasta se adapteaza automat in functie de cerere, oferta, zona”, explica Nicoleta Schroeder, sefa Uber Romania.

In prezent, in Bucurest si Cluj sunt 120.000 de clienti.

Cum ramane cu amenzile primite de soferi?

La Cluj-Napoca, imediat dupa intrarea companiei in oras, mai multi soferi Uber au fost amendati de politie, pe baza faptului ca nu aveau legitimatie de taximetrie. Informatiile au facut valuri in social media si, mai mult decat sigur, operatiunile Uber in oras au fost afectate.

Nicoleta admite ca au existat anumite probleme in oras, si ca exista chiar si in Bucuresti unii taximetristi care “intind capcane” soferilor sau ii reclama politiei, insa sunt doar cazuri extrem de izolate si, spune ea, soferii Uber primesc tot suportul companiei americane.

“Toate amenzile au fost contestate in instanta, primesc sprijin de la noi. Avem avocati care se ocupa de astfel de cazuri si sunt semne clare ca acele amenzi au fost date abuziv, ilegal. Activam intr-o industrie care nu este reglementata. A nu fi reglementat nu inseamna, automat, ilegal, si sunt multe lucruri care diferentiaza serviciile de taximetrie de noi. Sunt de acord ca este nevoie de reglementare si lucram la asta, s-au intamplat lucruri bune in ultimele 12 luni”, spune, increzatoare, Nicoleta.

Acum cateva luni, Comisia Europeana a venit cu recomandari clare catre statele membre in care recomanda un set de masuri pentru ca ele sa isi adapteze legile locale pentru a incorpora servicii inovative. Si aceste schimbari deja au inceput si, considera sefa Uber pe Romania, catre aceasta directie ne indreptam. Finlanda, Portugalia, state care nu erau de obicei printre primele care imbratisau schimbarile, au introdus in legislatie articole speciale care legalizeaza 100% servicii de sharing economy, precum Uber sau AirBNB.

Mai mult, in orice tara va intra in viitor Uber, o va face in parteneriat cu guvernele locale, astfel incat sa primeasca sprijin legal, inca din start.

“Din pacate, da, exista cazuri izolate, mici, in care cativa oameni nu stiu sa raspunda competitie decat prin…(se gandeste o secunda pentru a-si alege cuvintele)actiuni mai putin ortodoxe, in loc sa ofere un serviciu mai bun. Pe termen mediu si lung nu o sa aiba rezultate astfel de actiuni”, spune, apasat, CEO-ul Uber Romania.

Mai mult, companiile de taximetrie pot profita de intrarea Uber in piata, fiind un factor motivator. Astfel, Nicoleta subliniaza ca seful de la Clever Taxi declara recent ca din momentul in care Uber a venit in tara, Clever a crescut de patru ori.

“Exista deschidere din partea Guvernului, municipalitatilor, lumea intelege, apreciaza ce facem, dar, momentan, nu avem nimic concret din punct de vedere legislativ. Din pacate, Romania nu are un istoric de a fi primii in…ceva. Avem insa intalniri cu oficialitati, mese rotunde in care sunt reprezentanti si ai altor business-uri de shared economy. Daca se va reglementa, legile se vor aplica tuturor jucatorilor”.

Cati soferi Uber sunt in Bucuresti?

Este una dintre intrebarile care intereseaza pe multi. Cate masini sunt, totusi, disponibile in Romania?

Nicoleta raspunde ca acest lucru nu este relevant. “Sunt sute de soferi care s-au inscris in platforma, au primit acceptul nostru, insa nu au facut nici o cursa. “Au vrut sa vada cum este si nu au facut decat o cursa, sau au plecat din tara, nu mai au masina, nu mai au permis si asa mai departe. Numarul, deci, chiar nu este relevant”, explica Nicolega Schroeder.

Important este timpul mediu de asteptare pana vine un sofer, acest timp fiind de 4 minute. Soferii conduc, in medie, 20 de ore, saptamanal.

Principalele nemultumiri ale soferilor si clientilor

Prima si principala nemultumire a soferilor are legatura, evident, cu castigurile lor si cu eficienta. “Faptul ca am scazut pretul pe kilometru a dus la mai multe curse, un timp mai ridicat petrecut in aplicatie si, deci, castiguri nete mai mari pentru soferi”, spune Nicoleta.

Pretul pe kilometru este stabilit automat si dinamic. Este ca o bursa, daca cererea depaseste anumite cote, atunci si tariful dinamic creste – soferii nu vad acest lucru si nici destinatia catre care vrea sa mearga clientul. Acestea apar, pentru sofer, doar in momentul in care cursa porneste.

Totodata, soferii beneficiaza de servicii suplimentare care duc la reducerea cheltuielilor – parteneriate cu benzinarii pentru a primi combustibil mai ieftin daca esti inrolat in Uber, cu spalatorii sau cu companii de leasing masini – practic, soferii pot lua o masina in leasing si sa faca Uber.

“Sunt idei si parteneriate atat la nivel global, dar si la nivel local. Este greu, insa, sa vii doar cu idei originale”, spune, zambind, sefa Uber Romania. “Multi parteneri vin catre noi, insa, si acceptam ideile care ni se par interesante”, spune Nicoleta.

Pret calculat dinainte

Una dintre noutatile esentiale pe care Uber le va implementa va fi pretul garantat, adica clientul va sti exact cat va plati din punctul A, pana in punctul B.

“Inainte de a comanda, vei fi obligat sa iti pui destinatia si, avand punctul de pornire si destinatia, in functie de traficul mediu, se va calcul pretul total al cursei. Acesta este un pret garantat, chiar daca stai 15 minute in trafic, in plus, sau daca soferul ia o alta ruta, poate putin ocolitoare. Practic, va fi si mai ieftin”, spune, apasat, managerul Uber Romania.

Practic, pretul va fi si mai transparent. “Acest lucru se va intampla si in perioadele in care creste pretul per kilometru – clientul va primi pretul final, nu un multiplu”.

Ratele de anulare ale soferilor de parteneri sunt mici – undeva la 1,5%.

Uber, profitabil in Romania

Uber a devenit de curand profitabil in tara, dupa mai bine de un an de investitii. “Avem unele dintre cele mai bune preturi din Europa si, de la inceputul verii, am intrat pe profit”. Uber pastreaza 20-25% din veitul total. Practic, pentru 10 lei cost de calatorie, soferul pastreaza 7,5-8 lei.

Dupa cea mai recenta scadere a tarifului/kilometru, veniturile soferilor au crescut cu 22% si timpul dintre curse a scazut cu 15%.

Totodata, Romania are cel mai mare numar de curse/ora din regiune si soferii au cel mai mare rating din regiune, o medie de 4,87 din 5. 70% dintre clienti calatoresc noaptea.

“Daca ar fi sa pot modifica ceva, sa pot imbunatati ceva, chiar acum, as incerca sa educ mai bine oamenii in ceea ce priveste ce inseamna Uber. Peste 70% dintre soferi vin prin recomandari – oferim si bonusuri in acest sens – 400 de lei pentru fiecare sofer activat care face un numar minim de curse”, spune Nicoleta.

Smart City si urmatorul oras in care va intra Uber

Ce inseamna, pentru Nicoleta Schroeder, transformarea Bucurestiului intr-un Oras Inteligent?

“Noi sprijinim si transformarea Alba Iulia in Smart City”, spune ea. “In primul rand, ar insemna ca resursele sunt investite si consumate mai bine, mai eficient. De asemenea, va fi un oras mai sigur, mai tehnologizat”, puncteaza ea.

Totodata, va creste turismul intr-un oras Smart. “De exemplu, 20% dintre toate cursele noastre din Bucuresti sunt realizate de straini. Daca se va lua decizia transformarii Bucurestiului in Smart City, vor aparea noi oportunitati economice, vei putea face mult mai usor bani, va fi totul mai flexibil”, sustine Nicoleta.

Urmatorul oras in care Uber va intra va fi Timisoara.

“Speram ca vom reusi acest lucru pana la finalul anului. S-ar putea sa fie si Timisoara, si Brasov. Timisoara este foarte interesanta, masini electrice, va fi si Capitala Culturala Europeana…”. In ceea ce priveste operatiunile companiei la Cluj, Nicoleta nu poate oferi, inca, statistici sau amanunte. “Lasa-ne 3-6 luni si apoi vom putea comunica rezultate”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri