Cehia este lider in Europa Centrala si de Est in ceea ce priveste platile contactless, urmata de Polonia si Ungaria, a declarat George Simon, presedintele diviziei Europa Centrala si de Est in cadrul MasterCard. Aflati dintr-un interviu exclusiv ce dezvoltari isi propune sa faca gigantul de fintech in Romania, cum a raspuns concurentei din partea "baietilor mari" din zona digitala, dar si a miilor de solutii venite din zona start-up-urilor.

Europa Centrala si de Est a imbratisat tehnologia contactless, cu un apetit crescut in Cehia si Polonia, in timp ce incet incet trend-ul se propaga si in Ungaria, Romania si Balcani.

Potrivit datelor oficiale ale gigantului financiar, 77% din platile "in store" cu cardurile MasterCard in Cehia sunt plati contactless, Polonia fiind a doua piata in clasament pe Europa Centrala si de Est, cu 55%, urmata de Ungaria (40%) si Slovacia (38%). Acestea nu sunt ponderi ale platilor contactless la nivelul pietelor respective, ci doar in cadrul portofoliului MasterCard.

„Europa Centrala si de Est este cea care conduce in ceea ce priveste adoptia contactless. De fapt, am dezvoltat aceste piete mai devreme decat cele occidentale. La nivel global sunt cateva tari remarcabile, Australia, Canada, dar Cehia, Polonia, Ungaria si Romania sunt in grupul tarilor cu adoptie puternica. Cehia este insa liderul din ECE", a spus Simon intr-un interviu acordat wall-street.ro la MasterCard Innovation Forum.

In Budapesta, am sarit intr-un taxi, i-am dat cardul, care nu era unul contactless, soferul a incercat sa il apropie de POS si mi l-a dat inapoi spunandu-mi ca nu merge. Contactless a devenit aici un mod de viata.

Simon precizeaza ca MasterCard lucreaza si in Romania cu companiile de taxi, cu Guvernul si institutiile publice pentru a introduce POS-uri mobile, fiind doar o chestiune de timp pana cand acest lucru se va intampla.

Cifre concrete pe Romania nu au fost dezvaluite, insa intr-un interviu la Profesionistii in Banking seful MasterCard Romania, Cosmin Vladimirescu, vorbea de o crestere exploziva in segmentul contactless, cu o crestere in 2015 de peste 500% a numarului de tranzactii si de peste 10 ori a sumelor tranzactionate.

Deocamdata, nici in Europa de Vest tehnologia contactless nu a devenit mass market, dar Olanda si Marea Britanie au adoptat-o la scara mare, in timp ce tari ca Belgia, Franta sau Spania sunt in curs de adoptie.

Oficialul MasterCard mentioneaza ca in Europa de Vest transportul public a reprezentat in general trigger-ul platilor contactless, dar si retailerii au sesizat avantajele tehnologiei prin faptul ca reuseau sa elimine sau sa scurteze cozile care se formau la case, mai ales in zona de fast-food.

"In Budapesta avem exemplul unei cafenele in care nu se poate plati decat contactless, nu accepta cash. In Milano, la finala Champions League, McDonald’s a fost complet cashless", puncteaza George Simon.

In prezent, in Europa Centrala si de Est sunt 30 de orase in care tehnologia contactless s-a dezvoltat bine, dar nu in toate orasele transportul public a fost factorul declansator. De multe ori, sistemele de transport public sunt inchise si, daca folosesc tehnologia contactless, o fac doar pentru propriile carduri de transport, fara sa permita clientilor sa foloseasca cardurile bancare.

"In Romania, incercam sa introducem o tehnologie deschisa, astfel incat cardurile BCR, BRD, etc sa poata fi folosite. Guvernul, insa, are prioritatile lui si de aceea lucrurile dureaza mai mult", concluzioneaza managerul MasterCard.

In opinia lui Simon, cardurile contacteless sunt faza 1 in ceea ce priveste platile rapide, convenabile si securizate, urmatoarea fiind cel mai probabil plata mobila, mai ales ca acceptarea nu ar trebui sa mai fie o problema in 2020, cand toate POS-urile in Europa ar trebui sa fie contactless.

Despre concurenta cu Apple, Google si toti „baietii mari” din zona digitala

Simon recunoaste ca MasterCard a fost ingrijorat initial de jucatorii non-financiari din telecom, pentru ca vroiau sa acapareze zona de plati, dar ulterior si-au dat seama ca aveau nevoie sa se asocieze cu MasterCard si „nu au mai ajuns nicaieri”.

„Apoi, am fost ingrijorati cu privire la Apple, Google si toti baietii mari din zona digitala. Acum sunt partenerii nostri. Se folosesc de solutiile noastre de tokenizare. Si-au dat seama ca avem 50 de ani de experienta cu bancile, legiuitorii si guvernele”, a mentionat oficialul MasterCard.

Pentru noi, cel mai mare inamic este cash-ul. Nu este Visa, nu sunt fintech-urile, nu sunt Apple sau Google, ci cash-ul. In continuare, majoritatea tranzactiilor se realizeaza in cash.

In plus, strategia MasterCard cu privire la fintech-uri este una de acceptare si colaborare. Nu reprezinta o amenintare faptul ca „mii de companii mici se gandesc la noi solutii, pentru ca ele au nevoie sa se asocieze cu MasterCard”.

MasterCard desfasoara deja programe pentru sustinerea start-up-urilor, avand portile deschise inclusiv pentru antreprenorii romani din fintech, pe care ii poate ajuta cu extinderea afacerilor si dezvoltarea solutiilor pe infrastructura MasterCard.

De exemplu, in programul Start Path, MasterCard a colaborat cu peste 90 companii din 24 tari, ajungand sa investeasca si sa deruleze proiecte-pilot cu aproximativ 20% dintre companiile inscrise in program.

George Simon a subliniat ca MasterCard a investit in multe start-up-uri din Israel, Bulgaria, Silicon Valley sau New York. „In Romania, MasterCard inca nu a investit, dar programul nostru este universal. Vrem sa vedem insa ca oportunitatile in care am investit pana acum ajung sa dea roade”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri