In viitorul apropiat si mediu vom asista la fuziuni sau achizitii de companii din industria telecom din Europa, continentul gazduind intre 40 si 45 de operatori, mult mai multi comparativ cu SUA sau Asia, subliniaza Gervais Pellissier, deputy CEO, executive director de operatiuni Orange pe Europa.

Gervais a fost key speaker la Orange Europe Day. El a oferit detalii privind strategia operatorului telecom (uneori in contrast cu concurenta), evolutia companiei in diferite state europene, inclusiv Romania, dar si perspective macro.

“Asistam la o crestere impresionanta a utilizarii datelor, acest lucru pare evident astazi, insa acum 10 ani nu era deloc evident. Ba chiar am fost criticati de faptul ca am construit retele 3G care nu erau folosite la capacitate maxima atunci, erau investitii enorme, pentru o folosire limitata. Astazi insa, acele investitii se dovedesc a fi fost foarte inspirate – retelele 4G de astazi sunt folosite la capacitate totala, ba chiar asistam si la congestii in trafic, in anumite momente si regiuni”, puncteaza top managerul Orange pe Europa.

Si tendintele indica faptul ca datele vor continua sa creasca in importanta, astfel incat 5G va fi necesar in 4-5 ani. Per total, piata este complet diferita fata de acum 10 ani, vocea si SMS-ul au devenit comoditate.

“De exemplu, daca vorbim de iMessages si SMS-uri normale, oamenii nu mai fac diferenta acum, nu ii mai intereseaza ce si cum trimit sau citesc. Difera doar culoarea mesajului primit”, zambeste oficialul Orange.

Familia din vest, mai aproape de cea din est

Familia tipica din Europa de Vest seamana din ce in ce mai mult cu familia din Europa de Est. “Din ce in ce mai multe familii au acces la aceleasi tehnologii – tablete, smartphone-uri, unul sau doua smartwatch-uri, acces la mobile broadband si uneori chiar masini echipate cu conectivitate si servicii aditionale. Creste de asemenea penetrarea mobile banking-ului; lumea asculta, si in vest si in est, muzica prin Deezer, Spotify sau iTunes, se uita la filme pe Netflix si cumpara bilete electronic”.

Cu alte cuvinte, Europa devine din ce in ce mai unitara si granitele, cel putin digitale, dispar. Milioane de clienti folosesc cloud-ul, automatizarea, mobile banking-ul, fiind servicii noi, adoptate insa masiv de consumatori.

“Aceasta lume digitala creeaza noi oportunitati, insa duce si la ingrijorari suplimentare – organismele de reglementare urmaresc cu atentie cum este respectata viata privata a clientilor si daca datele private sunt securizate. Aceste probleme au aparut acum 2-3 ani, acum 10 ani nu exista asa ceva”, subliniaza Gervais.

Piata telecom din Europa ramane, insa, una fragmentata, cu 40-45 de operatori majori, mult mai multi decat in SUA sau Asia. In ultimii ani, am asistat la mai multe fuziuni si achizitii, in multe tari – Belgia, Olanda sau Spania, de exemplu, si aceasta tendinta nu va incetini in perioada urmatoare. “Operatorii de cablu spuneau, candva, ca mobile-ul este doar o comoditate. Cu toate acestea, Liberty Global (compania care detine UPC – n.r.) intra in zona mobile, in Europa”.

Totodata, vitezele cresc constant, standardul ajungand sa fie de 1 Gbps, viitorul promis de Digital Code. HD-ul este deja standard si clientii pun accent pe stabilitate si calitate mai mult decat in orice alta perioada.

Tranzactiile nu mai sunt bilaterale

Pana relativ recent, majoritatea tranzactiilor aveau loc intre doua entitati – eu vand ceva si tu cumperi.

“Acum vorbim de cel putin un triunghi – operatorul ofera un serviciu gratis, aparent, primeste in schimb un serviciu pe care, ulterior, il foloseste pentru ceva ce poate folosi ulterior. Natura tranzactiilor se schimba, este un triunghi, un mix intre servicii gratuite si platite, asistam la o evolutie complexa”, spune managerul Orange.

O alta evolutie interesanta este modelul de vanzari. Daca pana acum vanzatorul venea catre tine si iti vindea ceva, direct, acum vorbim de marketplace-uri unde este dificil sa realizezi daca platforma pe care intri iti vinde, direct, produsele, ci alte magazine gazduite acolo. Este felul in care opereaza Amazon sau, in Romania, eMag.ro sau alti jucatori.

“Este interesant, de exemplu, faptul ca 90% dintre accesoriile vandute de Apple pe Amazon sunt false, iar Apple nu da in judecata compania Amazon, cat resellerii prezenti acolo”.

Acestea sunt doar doua exemple de diferente in relatiile cu consumatorii, insa vor aparea, rapid, si alte particularitati, se vor schimba relatiile cu vanzatorii, companiile terte, relatiile intre business-uri.

Convergenta in 8 state din Europa, plus Republica Moldova, acum cateva zile

“Cererea masiva de date din partea consumatorilor ne face sa ne ajustam, in timp real, strategia. Vorbim de convergenta de ani de zile si, acum, oferim in opt tari, inclusiv Romania, mix intre servicii fixe si mobile”.

Totodata, acum doua saptamani, Orange a finalizat achizitia unuo operator de cablu din Moldova, devenind astfel primul operator telecom care ofera servicii convergente si in Republica Moldova.

(Jean Francois Fallacher, CEO Orange Polonia, Gervais Pellissier si Liudmila Climoc, CEO Orange Romania)

“Fiecare stat il abordam diferit in functie de conditii, limitari si preferintele clientilor. Evolutia clientilor convergenti este de 11% de la an la an, doua treimi venind din migrari si o treime, clienti noi, ori pe mobile, ori pe fixed. Fibra ofera tehnologia necesara pentru cel putin 25 de ani de acum incolo, construind, in continuare, pe ea. Nu toti operatorii urmaresc sa evolueze astfel, noi suntem increzatori ca vom avea succes cu aceasta strategie”.

Cum "suna" viitorul

Pellissier puncteaza, inca o data, faptul ca existenta a 40-45 de operatori telecom in spatiul Uniunii Europene nu este sustenabil, pe termen lung, fiind rezonabil sa ne asteptam la consolidari si achizitii. "Agenda Digitala propusa de Uniunea Europeana ofera multiple lucruri pozitive care ar urma sa faciliteze tranzactiile transfrontaliere - unificarea tehnologiilor folosite si spectrumului, de exemplu. Evident, in paralel ne dorim un mediu de reglementare egal si la acelasi nivel. De exemplu, acum, daca noi oferim servicii PayTV vom intra la reglementare telco, in timp ce Netflix nu intra aici. Nu zic ca ar trebui ca toti sa fim mai puternic reglementati cat, din contra, sa fie egalitate si flexibilitate", puncteaza Pellissier.

Totodata, din 2019 sau 2020 (inca se dezbate anul), vom avea cel putin un oras major conectat 5G, in fiecare stat membru UE.

Internet of Things este, fara indoiala, un pariu sigur, insa noi inca nu vedem decat varful iceberg-ului. “Internet of Things va reprezenta o industrie mult mai mare decat, de exemplu, wearables; industria va fi un motor important de crestere”, subliniaza top managerul Orange.

Pe baza noilor tehnologii si vitezei deployment-ului de date, noi modele de business vor aparea – Uber sau Netflix au profitat din plin de aceste tendinte, insa nu vor fi singurele. “Adevarat, vor fi multe incercari, multe esecuri, insa unele vor lua lumea cu asalt, pozitiv”, spune Gervais.

“Noile generatii s-au nascut alaturi de smartphone si nu isi imagineaza viata fara terminale mobile, fara date, fara digital. Este cam la fel cum parintii lor nu isi imagineaza viata fara masina de spalat”, zambeste oficialul Orange.

Big Data este o zona de investitii si oportunitati masive. “Intrebarea este cum sa folosim big data, avand totodata in vedere si privacy-ul, etica si sistemul de monetizare”, subliniaza Pellissier. 80% dintre clientii Orange considera ca datele pe care le consuma, si ceea ce incarca pe Internet, le apartin.

“Nu ne vom culca pe lauri, vom continua sa ne dezvoltam, sa crestem loialitatea clientilor prin noi servicii. De exemplu, mobile banking in Polonia si, in curand, servicii de payment mobile si in Romania”, incheie Gervais Pellissier.

Principalii concurenti ai Orange sunt Telekom, Vodafone, precum si RCS&RDS si UPC Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri