Bogdan Andriescu, UNSICAR: Decat sa plafoneze tarifele RCA, mai bine Guvernul licentia EximAsig si isi asuma primele pentru transportatori

Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR) considera ca interventia Guvernului in plafonarea tarifelor pentru politele RCA constituie plasarea unor pierderi suplimentare in curtea societatilor de asigurari, fapt care se rasfrange indirect si asupra afacerilor brokerilor de asigurari, ale caror comisioane au scazut cu peste zece puncte procentuale intr-un interval scurt de timp. "Decat sa plafoneze tarifele , mai bine Guvernul licentia EximAsig pentru RCA si isi asuma primele pentru transportatorii rutieri", apreciaza Bogdan Andriescu.

Uniunea societatilor de asigurare a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al Uniunii Europene in urma plafonarii tarifelor RCA prin Ordonanta 54/2016, existand premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare, in urma aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate pentru polita de asigurare obligatorie auto (RCA).

In motivatia asiguratorilor se arata ca potrivit normelor europene mentionate, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise. Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil, legal, sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

"Si noi urmeaza sa sesizam Comisia Europeana prin asociatia noastra la nivel comunitar (BIPAR - n.r.). Orice interventie sa Statului in economia de piata trebuie tratata ca atare. Adica, sesizata si luate masurile de rigoare. Acum, daca s-au plafonat preturile la RCA, ce facem? Atunci, hai sa le plafonam pe toate, intr-un sistem de control general al preturilor, ori nu mai plafonam nimic si lasam sa functioneze economia de piata. Nu oferi indirect ajutor de Stat pentru o anumita categorie", spune Bogdan Andriescu.

De asemenea, s-a mentionat deseori ca in urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, dat fiind specificul asigurarii RCA.

Citeste si:
Romanii nu mai negociaza la angajare fara asigurare de sanatate
Cristian Fugaciu, Marsh...

"Nu poti sa compensezi taierea de comisioane cu nimic altceva. In fiecare luna, comsioanele la RCA sunt reduse continuu. Inainte erau de 9 sau 10%. Acum au ajuns la 1% pentru tranportatori. Decat sa fi plafonat tarifele pentru fiecare categorie de client si vechicul mai bine ar fi licentiat Eximasig sa vanda RCA la transportatori si apoi dupa o perioada sa vada Statul daca era profitabil sau nu. Daca la finele unui an erau pe profit, inseamna ca primele erau corecte, iar daca exista pierdere, sa si-o asume Statul", arata Bogdan Andriescu. Seful UNSICAR considera ca aceasta varianta ar fi fost mult mai viabila, in conditiile in care Romania nu mai risca sa intre in procedura de infringement.

"Iar daca EximAsig avea preturi mici, putea sa mearga toata lumea acolo pentru RCA. Altfel, punand in pericol despagubirea corecta, pui in pericol ideea de economie de piata si stablitatea societatilor de asigurari, ca sa nu mai vorbesc despre brokerii de asigurari, care sunt sufocati cu niste comisioane de 1%", arata, de asemenea, Bogdan Andriescu.

Cu toate acestea, societatile de intermediere in asigurari pot primii in urmatoare perioada o gura de oxigen. Saptamana trecuta in cadrul unei intalniri la ASF s-a discutat eliminarea obligatiei societatilor de intermediere de a incasa prima de asigurare direct in contul asiguratorului si majorarea perioadei in care poate realiza aceasta plata de la cinci zile cate sunt in prezent. In acelasi timp, durata medie de incasare a comisionului de la asiguratori pentru intermediere ajungea la 45 de zile. Aceasta situatie genera un deficit important de cash flow pentru societatile de intermediere, multi brokeri de asigurari fiind nevoiti sa realizeze majorari de capital semnificative.

"A fost o intalnire la ASF pe marginea proiectului de Norma RCA in care noi am venit cu aceste propuneri si daca ei le vor lua in calcul sau nu, nu stim inca. A fost o discutie. Propunerile vizeaza aspecte operationale care practic ar face ca fluxul de numerar sa functioneze mai bine si clientul sa fie mai multumit in prisma eliberarii mai rapide a politei de asigurare. Dar, aceste lucrurile ar fi trebuit reglate mai demult si incercam acum. Au fost de acord, in principiu. Dar, nu asta constituie problema noastra importanta, ci comisioanele de 1% tot mai frecvente in piata RCA", conchide Bogdan Andriescu.

Citeste si:
De ce nu reusesc asiguratorii sa vanda mai multe polite facultative...
De ce nu reusesc companiile...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Stadler, CEO Vienna Insurance: Este important ca Romania sa aiba o piata RCA sustenabila