Alegerile din SUA nu mai pot fi schimbate, impactul lor urmand sa se resimta, fara doar si poate, pe plan mondial. Mexicul a fost in mod special afectat, economia statului Sud-American fiind dependenta de cea din State, spune, intr-un interviu exclusiv, Marco Stefanini, fondator al renumitului brand de cloud si IT.

Mexic este o piata cu o crestere accelerata, fiind insa dependenta de State – atat economic, cat si ca proximitate. Donald Trump a si mentionat in timpul campaniei de cateva ori Mexicul. Imediat dupa alegeri, peso-ul a cazut, insa panica nu ajuta – trebuie sa fim rezistenti, sa ne pregatim de o potentiala criza, sa ne facem temele”, spune liderul, intr-un interviu fata in fata cu wall-street.ro.

Primul lucru care l-a sfatuit Stefanini pe managerul local de operatiuni din Mexic a fost sa trimita un mail catre angajati, in care sa spuna ca viata va continua si ca nu trebuie sa se relaxeze, dar nici sa se panicheze.

“Trebuie sa ne facem temele, sa ne crestem eficienta si sa compensam orice scadere economica ar putea urma”, spune Marco Stefanini, care a fondat brandul Stefanini in 1987, extinzandu-se puternic, la nivel mondial, in plina recesiune.

“In timpul unor perioade de criza trebuie sa fii calm, dar nu sa te relaxezi! Si nu trebuie sa uiti – in orice situatie, exista oportunitati. Daca”, spune Marco zambind, “Donald Trump chiar va proteja si izola SUA asa cum a promis, putem, de exemplu, sa ne crestem operatiunile in State”, puncteaza el.

Pe de alta parte, Stefanini se grabeste sa sublinieze ca, cel mai probabil, previziunile economice sumbre sunt mai pesimiste decat realitatea. “Chiar si asa, insa, nu trebuie sa asteptam sa vedem ce se intampla, sau sa ne relaxam. Trebuie sa ne crestem performantele, sa crestem calitatea serviciilor. Daca clientii vor vedea ca dam un randament mai bun, le va fi mai greu sa inchida contractele cu noi. Trebuie sa ne adaptam, deci”, subliniaza managerul, cu zeci de ani de experienta in antreprenoriat si IT.

Romania, zona de importanta strategica pentru Stefanini

In Romania, brandul Stefanini are circa 1.400 de angajati, majoritatea la Bucuresti, urmat de Sibiu si Targu Mures. Majoritatea angajatilor sunt pe suport, avand insa si operatiuni de dezvoltare software.

“Ca strategie de outsourcing, consider ca near shore este cea mai buna. Daca ai fi offshore, diferenta de fus orar si de cultura ar fi prea mare. Astfel, din Romania acoperim tarile din regiune precum si cele din Europa de Vest”, spune Marco.

In particular, considera managerul, Europa este o piata mai conservatoare decat SUA, de exemplu, iar proximitatea culturala este mai importanta. “Mai mult, romanii vorbesc limbi straine foarte bine si tara are circa 20 de milioane de locuitori. Cu exceptia Poloniei, majoritatea tarilor din regiune au sub 10 milioane de locuitori, inca un atuu. Romania este prima optiune pentru noi privind operatiunile de suport si outsourcing”, puncteaza Marco Stefanini.

“Mai mult, costurile, desi in crestere, sunt rezonabile, iar nivelul de educatie este ridicat. Fata de tarile dimprejur, romanii stapanesc foarte bine limbile latine – Italiana, Franceza, Spaniola, Portugheza”, spune el.

Tendinte in industria IT

Lumea se va schimba foarte mult in urmatorii 3-5 ani; piata fortei de munca va fi impactata de digitalizare. Unele job-uri vor disparea, angajatii trebuind sa se adapteze rapid, insa, per total, industriile vor fi mai eficiente, considera Marco Stefanini.

“Sunt oportunitati majore in IT, insa, pentru a concura eficient, trebuie sa ne crestem eficienta intrucat piata, deja competitiva, va deveni si mai aglomerata si intensa. In Europa trebuie sa construim noi oferte digitale, pe care sa le consolidam in urmatorii ani, fara sa pierdem insa din vedere serviciile pe care le oferim acum. Trebuie sa lucram, simultan, pe ambele fronturi”.

Per total, Marco Stefanini face planuri de business pe o perioada de 3 ani. “Cinci ani mi se pare, deja, prea mult, in conditiile in care piata se schimba si evolueaza atat de dinamic”, spune fondatorul brandului care ii poarta numele.

Din punctul lui de vedere, digitalul poate fi impartit in trei categorii – vanzarile (CRM, vanzari, marketing, unde se pot “reteza” procese, pentru eficientizare), operatiunile de backoffice, unde multe sunt, inca, birocratice. “Aici se pot revolutiona multe lucruri, in special prin solutii de documente, eficientizare, in special in sectorul public, banci, justitie sau telecom. Mai putin in retail, desi si acolo se poate lucra”.

Nu in ultimul rand, digital inseamna si industria manufacturiera sau, cum ii place lui sa spuna, “industry 4.0”. Masini inteligente, Internet of Things si, per total, tot ce impacteaza, fizic si vizibil, viata oamenilor.

Traseul unui antreprenor cu 30 de ani de business

Marco Stefanini este, fara indoiala, unul dintre liderii mondiali din IT, fondand compania, de la zero, in Brazilia anilor ’80. “Brazilia este obisnuita cu crize”, spune el, zambind, referindu-se la alegerea lui Donald Trump.

Ce este, poate, si mai impresionant, este faptul ca Stefanini s-a extins cel mai puternic in plina recesiune a anilor 2010. “Repet, este foarte important sa privesti oportunitatile care ti se deschid atunci cand se intampla ceva nu tocmai pozitiv, si nu sa te blochezi, sau sa astepti sa vezi ce se intampla”, spune, zambind, Marco.

O companie este ca o persoana – pe masura ce evolueaza, castiga experienta.

“Am construit compania din nimic, am devenit manager abia cand aveam 20+ oameni. A trebuit sa invat arta de a fi manager, nimeni nu se naste invatat si, de fapt, inca invat, zi de zi. Asta este fascinant in a fi om. Apoi am devenit director – nu mai conduceam atat de mult, a trebuit sa imi dezvolt alte aptitudini. Apoi, vice-presedinte. Ideea este ca, de-a lungul anilor si functiilor, rolurile mi s-au schimbat, ce trebuie sa fac se schimba. Fiecare treapta reprezinta, de fapt, un nou proces de invatare, si, cu ea, primim experiente diferite”.

Oamenii, “rezistenti” la schimbare

In prezent, rolul lui Marco Stefanini este mai mult acela de a isi provoca angajatii si managerii, sa schimbe structuri si chiar mentalitati atunci cand este cazul. “De obicei, oamenii se obisnuiesc sa munceasca intr-un anumit fel, intr-un anumit mediu. Scopul meu este sa “zdruncin”, uneori, oamenii, sa nu se relaxeze prea mult, sa eficientizez. Avem nevoie de mai mult AND de antreprenori, de Stefanini, in companie. La inceput, pentru ca asa este uman, oamenii sunt rezistenti la schimbare insa, in timp, realizeaza beneficiile eficientizarii”, spune el.

Atuurile pe care mizeaza Stefanini? Desi o companie mare, cu un numar de 22.000 de angajati la nivel global, ramane, inca, una dinamica, care are capacitatea de a investi pe diferite fronturi.

“Suntem dinamici, deci putem fi mai aproape de clienti, oferindu-le solutii mai personalizate. Ne adresam in special clientilor mari, care doresc pe langa solutii complexe si know how, adaptare in functie de istoria lor. Cand vorbim de clienti mici, aici lucrurile se schimba, jocul este diferit. Avand in vedere ca acestea nu au bugete pentru personalizare, trebuie sa fim foarte buni la nivel standard. Ceea ce suntem”, spune, zambind, brazilianul.

Citeste si:

    Daca ar lua-o de la zero, acum, Marco Stefanini ar incerca sa intre in zona de servicii, fiind necesare investitii mai mici. “De asemenea, m-as axa pe pietele mari, precum SUA. Am invatat ca daca ai o oferta buna, bine structurata, de obicei este bine sa te duci in cele trei mari piete din lume”, spune el.

    Evident, daca mergi in aceste piete, dezavantajul este o concurenta mai ridicata. “Trebuie, tot timpul, sa te gandesti la balans si ce anume cauti – un risc mai ridicat, sau o piata mica, mai comoda, dar fara mari sanse de a creste. As incerca, de asemenea, sa inovez – de exemplu sa creez o solutie care ar putea accelera vanzarile in retail, sau instrumente pentru documente. Un mix de servicii cu software, asta as face”, spune fondatorul Stefanini.

    “Vad tehnologia ca pe un instrument care ne imbunatateste existenta”, puncteaza el.

    Discutia cu Marco Stefanini se incheie pe un ton relaxat si off the record, discutand despre viitorul politic al lumii, dar si urmatoarele deplasari pe care le va avea acesta. “Urmeaza Germania, apoi cateva regiuni din Asia…apoi America de Sud. Deci, in mod clar, va trebui sa ma dezmeticesc cat mai repede”, spune el, razand.

    Citeste si:
      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Succese »


      Setari Cookie-uri