Dezvoltarea unei companii conduce aproape inevitabil catre momente in care in planul de dezvoltare apare si perspectiva unor fuziuni si achizitii. Procesul este, insa, unul extrem de important si de complex, iar pentru companiile mai mici poate reprezenta o provocare majora. O expertiza insuficienta duce fie la tranzactii dezechilibrate, in care una dintre parti pierde, iar cealalta castiga, fie, mai frecvent, la neintelegeri intre parti si nefinalizarea tranzactiei, afirma Ioana Filipescu, Partener M&A Deloitte Romania.

Care sunt pasii pentru fuziuni si achizitii

  1. Primul pas este de a identifica o nevoie reala de initiere a unui proces de achizitie sau vanzare a unei companii. De obicei, daca nu exita o nevoie reala de ambele parti, procesul nu se va finaliza.
  2. Al doilea pas este de a identifica candidatii dispusi sa negocieze o tranzactie, deja de aici poate interveni rolul consultantului care ar trebui sa aiba suficiente contacte interne si internationale pentru a putea ajuta clientul sa aleaga si sa nu se blocheze in discutia cu primul candidat care isi face aparitia.
  3. Al treilea pas este prezentarea partilor, a oportunitatii si a planului de afaceri, preferabil sub foma unor rapoarte obiective pregatite de consultanti specializati, suplimentate de vizite si intalniri cu managementul companiei - tinta.
  4. In mod normal, ar urma etapa ofertei initiale, neangajante, realizate pe baza unei evaluari, care asigura ca exista premizele initiale ale unei tranzactii, acceptabile pentru ambele parti.
  5. Urmatorul pas este procesul de due diligence, prin care cele doua parti analizeaza in detaliu posibilitatea unei tranzactii si identifica punctual principalele riscuri aferente
  6. Urmeaza faza ofertei finale si a negocierilor contractuale care privesc aspecte juridice, dar de multe ori si aspecte comerciale rezultate din riscuri identificate in etapele anterioare.
  7. Odata semnate documentele de tranzactie poate urma o perioada pana cand tranzactia devine efectiva si se face transferul de proprietate si de pret.

Dupa cum se vede in cele de mai sus, este vorba de un proces complex, care poate dura luni de zile si care necesita implicarea top managementului si expertiza de ambele parti. O expertiza insuficienta duce fie la tranzactii dezechilibrate, in care una dintre parti pierde, iar cealalta castiga, fie, mai frecvent, la neintelegeri intre parti si nefinalizarea tranzactiei.

Din fericire, in ultima perioada, nivelul de expertiza al societatilor romanesti a crescut, astfel ca acestea contracteaza tot mai des firme de consultanta pentru a le sprijini in derularea potentialelor tranzactii, lucru care creeaza premisele efectuarii mai multor tranzactii locale in perioada urmatoare, potrivit Ioanei Filipescu.

Sfaturi pentru incheierea unei tranzactii

  • Pentru achizitia unei societati trebuie considerate atat avantajele financiare si randamentul investitiei cat si avantajele strategice si compatibilitatea la nivel de management si de organizatie
  • In corelatie cu punctul anterior, incheierea unei tranzactii este in sine o mare reusita, nimeni nu are de castigat din oportunitatile pe care nu le-a valorificat
  • Pentru antreprenori in special, o tranzactie M&A se face de obicei o data in viata. Nu trebuie sa fie pripita, dar nici amanata pana cand este prea tarziu
  • Pentru ca actionarii sa poata vinde in conditii optime o societate, societatea trebuie sa aiba un istoric bun care sa valideze cresterea afacerii, o activitate prezenta multumitoare si un potential clar de crestere in perioada urmatoare
  • Rolul consultantilor in fuziuni si achizitii nu este sa ofere o gama de servicii, ci sa aduca valoare tranzactiei si sa creasca probabilitatea incheierii cu succes a acesteia

Pasii unei fuziuni

Fuziunea in sine este un caz special, pentru ca necesita o compatibilitate exceptionala si o intelegere de detaliu intre cele doua organizatii.

In cazul fericit in care actionariatul este comun, fuziunea este un proces tehnic in care trebuie stabilite doar aspectele organizationale si financiare.

In cazul in care actionariatul este diferit, dupa primul pas de identificare a nevoii reale de a fuziona cu o alta societate, urmeaza pasul dificil de a evalua fiecare dintre cele doua societati si de a ajunge la un consens intre toti actionarii cu privire la aceasta evaluare. Aici este inclus si due diligence-ul reciproc si schimbul de informatii intre cele doua organizatii. De mentionat mai mult decat oricand riscurile de incalcare a legislatiei privind concurenta in cazul in care operatiunile nu sunt coordonate de experti in domeniu.

Pasul final este stabilirea paritatii intre actiunile celor doua companii si a documentatiei contractuale aferente, urmand apoi procesul tehnic mentionat anterior.

Cei 10 pasi catre M&A excellence

Din punctul de vedere al cumparatorului, o tranzactie de succes necesita:

  1. Prioritati clare privind extinderea prin M&A
  2. O abordare structurata a oportunitatilor M&A
  3. Cunoasterea pietelor-tinta si a companiilor de interes
  4. Planificarea perioadei propice pentru proiecte M&A si capacitatea de a lua decizii in scurt timp
  5. Capacitatea de executie a tranzactiilor M&A
  6. Capacitate de identificare si implementare a avantajelor strategice intr-o tranzactie M&A
  7. Gestionarea managementului, a angajatilor si a culturii organizationale
  8. Experienta in gestionarea operationala a integrarii de noi companii in organizatie
  9. Gestionarea clientilor si a furnizorilor, integrarea marcilor, combinarea liniilor de productie
  10. Planul de tranzitie si managementul tranzitiei

De ce prefera companiile creditele bancare si nu alte mijloace de finantare

Pentru companiile aflate la inceput, sursele de finantare sunt capitalul adus sau mobilizat de actionari. Urmatoarea etapa, cea in care se afla majoritatea companiilor de dimensiuni mici si medii din Romania, este finantarea prin credite bancare bilaterale. Odata ajunse la o dimensiune mare, companiile au ca alternative creditele bancare sindicalizate, injectiile de capital sau de structuri hibride din partea fondurilor de investitii, obligatiunile si piata de capital, potrivit acesteia.

Trecerea de la o etapa la cealalta este de obicei o perioada transformationala pentru companii, mai ales ca sunt insotite de o shimbare a dimensiunii afacerii. De aceea exista o reticenta la schimbare, initial pana la accesarea primului credit bancar, apoi la accesarea primului credit sindicalizat, al unei investitii din partea unui fond de investitii, a unei emisiuni de obligatiuni sau a pietei de capital.

In plus, atunci cand compania ajunge la o dimensiune mare, posibilitatile de finantare sunt de obicei alternative, un credit sindicalizat substituie nevoia unei emisiuni de obligatiuni sau a unei investitii Private Equity sau a listarii companiei pe piata de capital.

Exista totodata si factori legati de expertiza, maturitatea pietelor si avantajele si dezavantajele specifice fiecarei alternative. Toate acestea fac proportional sa existe mai putine astfel de finantari, dar ceea ce incepem sa vedem este ca totusi, in mod absolut, numarul acestora creste de la an la an, indicand o maturizarea pietei.

Care ar fi avantaje/dezavantaje pentru finantarea bancara fata de alte modalitati

Finantarea bancara este de obicei cea mai ieftina modalitate din punct de vedere al actionarilor unei companii profitabile si cu potential de crestere. Totusi, compania trebuie sa indeplineasca anumite criterii, sa fie "bancabila", ceea ce face ca anumite companii, de exemplu din domeniul noilor tehnologii, sau cele cu o rata de crestere foarte accelerata, sa aiba nevoie de alte surse de finantare, de obicei fonduri de investitii, pentru o perioada mai lunga a ciclului de viata.

De asemenea, banca introduce limitari in modalitatea de utilizare a finantariilor, cere respectarea anumitor criterii financiare si, peste toate acestea, devine din ce in ce mai scumpa si mai putin disponibila odata ce se depaseste un anumit grad de indatorare. Atunci este momentul substituirii acestora cu obligatiunile care, desi mai scumpe, dau o flexibilitate mult mai mare pentru beneficiari.

Piata de capital este o alta modalitate de a finanta o societate atunci cand se atinge un anume grad de indatorare. Pe langa cresterea increderii bancilor in companiile cotate, orice emisiune de actiuni face loc si pentru o indatorare bancara suplimentara. Comparativ cu fondurile de investitii, actionarii de pe piata de capital au un grad mult mai mic de influenta asupra companiei, dar costurile iesirii pe piata de capital sunt cel putin similare cu cele ale cooptarii unor fonduri de investitii.

Cat de utila este refinantarea, cand ar trebui sa se gandeasca o companie la refinantare si ce trebuie sa faca

Sunt cateva situatii in care refinantarea poate fi utila:

  • Pentru a reduce sau altera riscul, de exemplu prin modificarea de la o rata variabila, la o rata fixa avantajoasa pe termen lung
  • Pentru a consolida mai multe credite intr-unul singur, cu un calendar de plata mai avantajos si poate la o dobanda mai mica
  • Pentru a beneficia de o rata de dobanda mai avantajoasa, fie in cazul dobanzilor fixe, fie in cazul reducerii marjei
  • Pentru a reduce rata lunara/trimestriala, prin prelungirea duratei creditului, permitand astfel finantarea unor investitii
  • Pentru a genera numerar suplimentar prin refinantarea unor datorii existente, intr-o noua datorie de valoare mai mare, diferenta fiind la dispozitia societatii.

Unele situatii se aplica oricaror societati, in timp ce altele sunt intalnite mai des in cazul societatilor cu probleme de getionare a obligatiilor de plata catre banci.

Intr-o piata concurentiala cum este cea bancara, solutia optima pentru o refinantare porneste de la cunoasterea oportunitatilor existente. Unele companii nu au alternative reale, si de aceea nu au de ales decat sa incerce sa negocieze cu finantatorii existenti pentru a evita situatiile in care ambele parti ar avea de pierdut. Solutia este de obicei extinderea duratei imprumuturilor si doar in subsidiar reducerea dobanzii sau a principalului. Pentru alte companii insa, pot exista solutii de refinantare cu alte banci, iar odata obtinute oferte indicative, este recomandata initierea negocierilor cu finantatorul existent, afirma Ioana Filipescu.

Sursa Foto: Kheng Guan Toh/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri