Cea mai mare tranzactie din istoria retailului din Romania a fost semnata in urma unor negocieri care au durat o noapte intreaga. Pentru 533 de milioane de euro, Enterprise Investors a “oferit mana” retelei de magazine Profi unui nou fond de investitii. Britanicii de la Mid Europa Partners, cei care in 2015 semnau preluarea operatorului de servicii medicale private Regina Maria, au achizitionat cele aproape 500 de magazine Profi din Romania, un business cu o cifra de afaceri de 800 de mil. euro la nivelul acestui an.

“Am achizitionat Profi pentru 66 mil. euro in 2010 si am vandut compania in aceasta dimineata pentru 533 mil. euro, cea mai mare tranzactie din retailul local. Am avut luxul sa alegem cel mai bun cumparator. Lista scurta a fost lunga, am avut luxul sa alegem, nu necesitatea”, a spus Sebastian Krol, partener Enterprise Investors.

Profi detine magazine in aproape 250 de orase mari, mai mici si sate din intreaga tara. Retailerul opereaza doua formate de magazin in zonele urbane, Standard si City, si a dezvoltat recent Loco, un format pentru zonele rurale ale tarii. Per ansamblu, opereaza aproape 500 de magazine si va inregistra vanzari de circa 800 milioane euro in 2016. In Romania, retailerul are aproape 11.000 de angajati.

Negocierile cu Mid Europa Partners au inceput in urma cu 2-3 luni si s-au concretizat saptamana aceasta, dupa o noapte intreaga de discutii.

“Am semnat la ora 7 dimineata dupa o noapte intreaga de negocieri. Vedem crestere pentru business atat pe fondul macroeconomic, cat si din perspectiva potentialului retailului. Dupa Regina Maria, aceasta este a doua mare tranzactie si nu ultima. Detinem si liderul din Polonia cu 4.500 de magazine Zabka. Profi are toate formatele potrivite pentru o buna penetrare si poate ajunge la performanta Zabka in anii urmatori”, a punctat Nikolaus Bethlen, partener Mid Europa.

Acesta a precizat pentru wall-street.ro ca principalul motiv pentru care fondul de investitii britanic a ales sa investeasca si in retailul local, la un an de la achizitia operatorului de servicii medicale private Regina Maria, s-a bazat pe cresterea veniturilor populatiei si a investitiilor straine in domeniu.

“Este o piata care s-a dezvoltat frumos, Profi are magazine sub formate care functioneaza atat in zona urbana, cat si in cea rurala. In legatura cu provocarile ce ar putea aparea sunt cele care sunt valabile in toata lumea – evolutia macroeconomica, socuri externe nu vedem. Intrebarea care apare este daca Romania poate sustine o crestere economica similara pentru urmatorii 4-5 ani. Eu cred ca da, insa cred ca Profi isi va mentine cresterea chiar daca avansul economiei va incetini in conditiile in care castiga cota de piata pe care o pierde comertul traditional”, a explicat Bethlen.

Oficialul Mid Europa a mai spus ca in trecut au mai existat tranzactii pe plan local la care fondul de investitii a participat insa nu a castigat fie din cauza pretului solicitat, fie din cauza unor probleme aparute in procesul de achizitie.

“Am petrecut peste 10 ani in Romania, aceasta tara a fost de la inceput pe radarul nostru. Au existat tranzactii la care am participat insa nu am castigat pentru ca nu am fost confortabili cu pretul cerut sau au aparut probleme in procesul de achizitie, ne-am uitat si la companii din zona food. Sper ca vom finaliza o alta tranzactie anul viitor. Ne uitam la zona de servicii pentru consumatori, aceasta se dezvolta foarte bine”, a adaugat Nikolaus Bethlen.

Versiunea vanzatorului: Este un moment bun pentru a vinde

Intrebat de wall-street.ro care a fost motivul care a stat la baza deciziei de a vinde operatiunile Profi, Serban Roman, vicepresedinte Enterprise Investors, spune ca in momentul in care au achizitionat retailerul, in urma cu aproape 7 ani, reprezentantii fondului s-au gandit si cand vor putea vinde.

“Durata medie pe care un fond de investitii o petrece in actionariatul unui fond de investitii este de 5-7 ani. Exista potential de dezvoltare in retail si exista potential de a vinde, este un moment bun in piata. In Romania am cumparat Noriel, in Serbia si Croatia am intrat in actionariatul Intersport. Vor urma noi tranzactii, ne uitam la zona de servicii, la tot ce tine de consum”, explica Roman.

La randul sau, Daniel Cirstea, CEO Profi Rom Food, sustine ca retailerul isi propune sa atinga la pragul 1.000 de magazine pe termen mediu.

“Am pornit de la 6-10 magazine in 2010 si acum ne apropiem de 500 de magazine. Suntem prezenti in peste 150 de orase din Romania, vrem sa ajungem la peste 1.000 de magazine in curand. Cerul nu este limita pentru noi, poti sa faci lucruri frumoase in Romania”, crede Cirstea.

Ce inseamna deschiderea unui singur magazin in retailul modern

Daca in 2013 retailul modern insemna pe plan local o retea de 1.061 de magazine, anul trecut numarul acestor magazine a crescut pana la 1.755. La polul opus insa, retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de locatii, ajungand in 2015 la 81.412 magazine.

Astfel, potrivit unui studiu realizat de Nielsen si prezentat in cadrul Trade Round Table, eveniment organizat de Progresiv, dinamica cea mai mare pe zona comertului modern revine supermarketurilor, numarul acestora crescand cu 11% pana la 1.148 magazine in 2015 comparativ cu 2014. A crescut si numarul discounterilor, cu 5%, pana la 373 de magazine, dar si a hypermarketurilor, cu 4%, pana la 184 de locatii.

In privinta retailului traditional, in afara formatelor mari de magazine (large grocery) a caror pondere a crescut anul trecut cu 3% pana la 18.088 de magazine, celelalte formate au bifat scaderi pe linie: magazine mici (-9%, 21.781 locatii), magazine medii (-3%, 26.279 locatii). Situatia este si mai grava in cazul chioscurilor, numarul acestora scazand cu 16%, pana la 2.146 magazine.

Alte doua tranzactii care au marcat industria de retail au fost preluarea magazinelor Billa de catre francezii de la Carrefour, tranzactie care a primit acordul Consiliului Concurentei in acest an, respectiv achizitia magazinelor Real de catre grupul Auchan.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri