Interviu cu Ovidiu Sandor, dezvoltatorul cartierului creativilor din Timisoara. Cum se adapteaza piata imobiliara la noile realitati sociale

Ovidiu Sandor pregateste un nou proiect imobiliar in Timisoara. Dupa City Center din acelasi oras si The Office din Cluj-Napoca, dezvoltatorul incepe anul viitor constructia unui proiect de anvergura in centrul orasului de pe malul raului Bega, un proiect multifunctional, care combina locuintele cu spatii de birouri si servicii. De fapt, acest proiect face parte dintr-o noua generatie de birouri si este un punct de plecare intr-o tendinta noua care se contureaza in domeniu: aceea de a construi cartiere, comunitati, proiecte mixte care sa raspunda nevoilor noilor clase sociale. Am vorbit despre noile tendinte dar si despre proiectul care va schimba fata Timisoarei, intr-un interviu video.

In prima parte a acestui an, Ovidiu Sandor, CEO-ul Mulberry Development, anunta ca a cumparat terenul unei foste platforme industriale din centrul Timisoare, pe care va construi un proiect imobiliar mixt. Intr-o locatie deosebita, pe unul dintre bulevardele principale care conecteaza centrul orasului de aeroport si autostrada, dar si cu o latura pe malul raului Bega, constructia proiectului multifunctional ISHO va incepe in februarie-martie anul viitor, cu prima faza a partii de birouri.

“ISHO Offices are la baza conceptul proiectului The Office construit la Cluj, impreuna cu Nepi, care a redefinit ideea de cladire de birouri si chiar de hub. Este o noua generatie de birouri. In Romania s-a construit foarte mult in inaltime, cu amprenta mica la sol. Am constatat ca firmele au mai mult nevoie de o suprafata intinsa pe etaj, este mult mai usor de coordonat o echipa aflata intr-un singur spatiu. In proiectul nostru vor fi peste 6.000 de mp pe un etaj, unde vor putea sta in jur de 700 de oameni”, a declarat Sandor.

Din punctul sau de vedere, etapizarea acestui proiect este foarte importanta, pentru ca ofera posibilitati de extindere intr-un mod previzibil firmelor care se dezvolta, fara sa mai fie nevoite sa se mute din 2 in 2 ani.

Investitia totala in ISHO va fi de 130 de milioane de euro, in mai multe etape, in functie de diferitele faze de constructie: partea de birouri se va finaliza in 3 etape si cele 1200 de apartamente din ISHO Living in 4-5 etape. Pentru partea rezidentiala va incepe si vanzarea la inceputul anului viitor.

Citeste si:
Volumul investitiilor imobiliare din Romania a depasit 1 mld. euro
Volumul investitiilor...

Ovidiu Sandor spune ca o parte importanta din apartamente va ramane intr-o zona de pret accesibila. Astfel, vor exista trei categorii de locuinte: in zona medie-superioara a pietei, pentru publicul mai tanar, aflat la o prima acizitie, apartamente mai generoase, cochete, pe malul raului – in zona superioara de pret dar si zona luxury, o alternativa de lifestyle la locuitul la casa in marginea orasului.

“Este un proiect foarte important pentru Timisoara, atat prin anvergura, cat si prin locatie. A fost o platforma industriala lasata mult timp in paragina, intr-o zona care nu a avut pana acum un centru real. Acest cartier va avea un impact in tot orasul, avem o colaborare foarte normala cu Primaria si vor exista rezultate si la nivel de infrastructura. Pe langa faptul ca am gasit o solutie sa inchidem unul dintre inelele de trafic ale orasului in cartierul care se va construi, primaria vrea si un nou pod peste Bega, primul dupa cateva zeci de ani. Ne dorim un proiect asezat din punct de vedere urbanistic, un etalon a ceea ce inseamna o dezvoltare sanatoasa, durabila, care sa aiba logica”, a mai spus Sandor.

In cartier se va dezvolta si o zona de servicii, precum restaurante, sala de fitness, spatii comerciale, dar si o parcare de aproximativ 2000 de locuri, o parte in subteran si restul intr-o parcare supraetajata de P+10.

De asemenea, spatiile de birouri vor include si o zona de hub, care sa aduca tinerii talentati din oras mai aproape de potentialii angajatori.

Citeste si:
Un nou deal in imobiliare: Hexagon vinde 3 cladiri de birouri in Cluj
Ideal Projects Services...

Sandor are in plan o serie de tehnologii inteligente avansate, are sa eficientizeze consumul si sa faca viata mai usoara, atat pe partea de locuinte, cat si pe cea de birouri.

"La partea de office lucrurile sunt mult mai avansate, avem tehnologii performante. Ne uitam si pentru rezidential la solutii de izolatie si ventilatie sanatoase si eficiente. In Romania sunt populare solutiile ieftine, cele mai la indemana dar ineficiente energetic si deloc prietenoase cu mediul. Cautam alternative la clasica central de apartament, ne uitam dupa solutii performante, dar si cu costuri reduse de intretinere".

Cartierul creativilor sau cum se adapteaza dezvoltatorii la noile tendinte sociale

Sandor este de acord cu o noua teorie sociala aparuta in ultimii ani, in care un sociolog francez defineste o noua clasa sociala - cea a creativelor, in care sunt incadrati cei care lucreaza cu tehnologiile, liber profesionistii, antreprenorii din diferite domenii. "Chiar daca sunt de varste diferite, au venituri extrem de diferite, ei fac parte din aceeasi clasa, poate cea mai avansata din punct de vedere al ideilor, stilului de viata, care seteaza trenduri si impinge inainte societatea prin inovare tehnologica. ISHO va fi cartierul creativilor din Timisoara", a mai spus Sandor.

Multe dintre functionalitatile proiectului au fost gandite sa deserveasca atat locuitorii, cat si corporatistii: restaurantele, sala de fitness, parcul sau locurile de parcare.

Citeste si:
Cine a castigat competitia de inovatie dedicata cladirilor de birouri
Prima competitie de inovatie...

Antreprenorul crede ca granita dintre munca si restul vietii incepe sa dispara, motiv pentru care vom vedea tot mai multe proiecte mixte, in contextul in care noile generatii au mentalitati diferite.

Aceste noi tendine sociologice determina schimbari semnificative si in partea de vanzari. "Nu mai cred in genul de vanzare ca la masini, pe ideea de a convinge clientul ca un anume apartament este ceea ce are nevoie. Cumparatorul de astazi este sofisticat, vrea sa fie cel care ea decizia. La finalul zilei, vrem oameni incantati si fericiti sa locuiasca in ISHO".

Sandor spune ca in Timisoara nu au existat proiece imobiliare care sa incerce sa faca pasi inainte si mizeaza pe spiritul banatenilor care prefera sa dea putin mai multi bani, pentru o valoare ridicata, si pe atractia lor fata de comunitati sau idei.

Orasele secundare si tertiare, noile puncte de atractie in business

In Timisoara se construiesc circa 1000 de apartamente pe an, la 370.000 de locuitori. Nu este un ritm alert, mai ales ca orasul are crestee de populatie, in ciuda fenomenului de migratie. Chiar daca, in comparatie cu alti ani, ritmul pare efervescent, Sandor spune ca este o revenire la normal. Dinamica are toate sansele sa continue, ba chiar sa creasca, mai ales ca din 2009 pana in 2014 nu s-a construit nimic.

Romania are premise foarte bune, sunt multe afaceri in crestere, multe firme straine care vor sa intre in tara sau care sunt deja si cauta sa se dezvolte. Va conta mult si rezultatul alegerilor. Unii investitori straini asteapta sa vada directia pe care o vom alege: daca vom continua pe linia ultimilor ani sau vom merge pe directiile adoptate de unele tari din jur, care nu sunt chiar cele mai fericite. Cred ca evolutia economica incepe sa se resimta si in buzunarul cetatenilor si, sub rezerva a ce se poate intampla in lume, sunt optimist privind anii urmatori.

- Ovidiu Sandor-

Sandor nu a fost niciodata atras de piata imobiliara din Bucuresti si nici nu pare sa isi schimbe opinia. Oricum, momentan este focusat pe noul sau proiect, dar spune ca daca ar veni vreodata in Capitala, ar alege sa lucreze cu un partener deja prezent si care cunoaste piata. "Bucurestiul este o piata avansata, nu s-a invit ocazia dar nici nu am cautat in mod activ. De exemplu, nu sunt convins cat de greu si pe ce cai se obtin aici autorizatiile de constructie".

In piata exista un interes tot mai crescut pe orasele secundare mai mici si chiar pe cele tertiare. "Sunt tot mai multi investitori care se uita spre orasele mai mici: Oradea, Sibiu sau Brasov, care este o mica vedeta. Acestea sunt interesante si pentru retail. Avem solicitari de la chiriasi de-ai nostri sa construim la Craiova, de exemplu. Apare acest efect de disipare, pe masura de marile centre se aglomereaza, investitorii cauta optiuni. Sunt orase tertiare atractive, asa cum sunt si orase medii fara viitor, in special cele monoindustriale, construite artiificial in perioada comunista, fara traditie si cultura locala", mai spune investitorul.

Te invitam sa urmaresti integral interviul video.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Suntem intre europenii care pun cel mai mult pret pe bani intr-o relatie
Setari Cookie-uri