Conduce de aproape zece ani business-ul de 35 de milioane de euro al retailerului de articole sportive Hervis in Romania. Catalin Pozdarie detaliaza intr-un interviu acordat wall-street.ro problemele cu care se confrunta pe partea de recrutare de personal, in conditiile in care fluctuatia la nivel de angajati este de 70%.

Catalin Pozdarie are o experienta de 24 de ani in industria de imbracaminte, printre colaborari aflandu-se nume precum Steilmann, Stefanel, Adidas sau United Colors of Benetton. Din 2007 conduce afacerile retailerului de articole sportive Hervis in Romania, business care va ajunge anul acesta la vanzari de 35 de milioane de euro, 18 magazine in Bucuresti si in tara, respectiv 220 de angajati.

Pentru ca am atins aspectul resursei umane, Catalin Pozdarie explica detaliat cu ce probleme se confrunta compania in aceasta zona. El considera ca piata din Romania nu ofera stabilitatea fortei de munca.

“Meseria de vanzator nu mai exista, interfata cu clientul final este de fapt in magazine si este vanzatorul. Pentru aceasta pozitie nu mai exista nicio scoala profesionala, a fi vanzator a devenit un hobby, ca o trambulina pentru momentul terminarii studiilor universitare sau pentru plecarea din tara”, spune Pozdarie.

Citeste si:
Tot mai puțini români au încredere în Uniunea Europeană
Tot mai puțini români au...

Alaturi de alti parteneri din industrie, in special cei austrieci, a lucrat timp de cativa ani la un proiect de infiintare a unei scoli profesionale in domeniul vanzarilor.

“Este un inceput timid, insa avem o directie in care mergem. Sunt putini tineri care isi vad viitorul in acest domeniu. Tendinta in Romania a fost ca toti au avut asteptari de avansare intr-un timp foarte scurt. In momentul in care ai un interviu cu un tanar care a terminat facultatea si il intrebi unde se vede peste 5 ani, foarte multe raspunsuri sunt ori director intr-o companie multinationala ori sa aiba compania lor proprie. O evolutie normala intr-un magazin este sa fii ucenic, sa fii vanzator, sa fii sef de department, director de magazine si daca esti bun sa fii director regional. Sigur ca exista si evolutii mult mai rapide datorate unor conditii ale pietei, dar dureaza in medie opt ani. Trebuie sa ai rabdare ca tanar. Lucrurile acestea se uita. Am discutii cu salariatii mei, care imi cer marire de salariu pentru ca a trecut mult timp de la angajare, insa responsabilitatile nu le-au crescut. Nu au cultura aceasta, tine de rezultatele pe care le ai, de responsabilitatile pe care le ai”, detaliaza Catalin Pozdarie.

In momentul in care aceasta himera a banului usor castigat in strainatate va disparea si in momentul in care vei recunoaste ca nu iti ramane nimic in buzunar la finalul lunii, atunci lumea va reveni in tara

Catalin Pozdarie

Citeste si:
Predictii 2019: cum va evolua piata imobiliara din Romania
Colliers: Cele mai importante...

La nivelul magazinelor pe care le opereaza Hervis in Romania fluctuatia de personal este de 70%.

“Situatia este la fel peste tot, daca mergem in vestul tarii nu gasesti oameni, sunt plecati din tara. Solutii pe termen lung ar fi. In momentul in care aceasta himera a banului usor castigat in strainatate va disparea si in momentul in care vei recunoaste ca nu iti ramane nimic in buzunar la finalul lunii, atunci lumea va reveni in tara. Exista limitari, ai copii care merg la scoala acolo, e mai complicat sa te intorci. Realitatea este insa ca noua ne lipsesc 3,5 milioane de locuitori si automat forta de munca aferenta. Solutia ar fi sa importam forta de munca, sa acceptam refugiati pe care sa-i includem in campul muncii”, mai spune Pozdarie.

Din discutiile avute cu alti manageri din diverse industrii a aflat ca acestia au ajuns sa recurga la solutii hilare, precum inchirierea unor autobuze pentru a aduce muncitori din Braila pana in Arad. Vorbim de forta de munca necalificata, dar necesara. Acest lucru se intampla intrucat romanii sunt greu de relocat, in mare parte din cauza politicii de improprietarire de dupa Revolutie, cand toate apartamentele care erau de la stat s-au vandut la niste preturi aparent mari pentru vremea respectiva.

Citeste si:
Decathlon va deschide un atelier regional unde îți poți repara...
Decathlon deschide primul...

“La noi este o situatie exact inversa decat in vest. La noi 80% sunt proprietari si 20% sunt chiriasi. Un angajat in Europa de Vest prefera sa stea in chirie pentru ca stie ca daca isi gaseste un loc de munca mai bun in partea opusa a tarii renunta la apartament si se muta fara a avea o strangere de inima. La noi nu e asa simplu”, afirma Catalin Pozdarie.

30 de euro cheltuiti de fiecare roman pe articole sportive

Intrebat cum a evoluat business-ul in acest an, seful Hervis Romania spune simplu “a fost un an bun”.

“Multa lume vorbeste despre crestrea consumului, insa cred ca si retailerii isi fac treaba bine. Cred ca si piata devine mai matura, dorinta populatiei de a face sport creste, generatia tanara care a ramas in tara si care are un anumit venit mediu si peste medie doreste sa fie sanatoasa, sa faca sport. Acolo unde sunt birouri multe, unde sunt tineri, se observa o tendinta de crestere in zona articolelor sportive de performanta”, crede Pozdarie.

Bugetul alocat de un roman pentru achizitia de articole sportive este de circa 30 de euro. La nivel general, industria de profil are o valoare de aproximativ 600 de milioane de euro.

“Cred ca mai exista loc pe piata, depinde cine supravietuiesti. In Cehia vorbim de o piata supraincarcata, sunt retaileri care s-au retras. Suntem prezenti in 6 tari, eu coordonez Romania si Germania, incepand cu 1 ianuarie. Sunt anumite piete care in criza au avut foarte mult de suferit si revenirea este foarte grea. Romania a stiut intotdeauna sa se vanda foarte bine, fiind a doua piata ca marime dupa Polonia in aceasta zona. Cred ca acum este pe o tendinta crescatoare solida, diferita de cea din perioada de boom”, spune Catalin Pozadarie.

Spre comparatie, in Germania un consumator aloca un buget de circa 100-120 de euro per capita. In schimb, tara in care se cheltuieste cel mai mult pentru acest tip de articole este Austria (240-260 euro), urmata de Franta.

“In Germania suntem la inceput, avem doar opt magazine, respectiv 80 de angajati. Germania este o piata solida, unde se da o batalie pe cota de piata, acolo intri si te lupti cu o piata unde cotele sunt deja impartite. Unul dintre principalii competitori este Intersport”, afirma Pozdarie.

Planuri de extindere in 2017: Comertul stradal de calitate nu exista in Romania

Cea mai recenta deschidere de magazin a Hervis a avut loc in centrul comercial ParkLake din Capitala. In medie, retailerul inaugureaza in fiecare an un numar de 2-3 magazine, in 2017 deschiderile de noi magazine urmand sa creasca. Pozdarie exclude insa retailul stradal.

In retailul stradal vorbim de o prezenta de tipul <<image shop>>

Catalin Pozdarie

“Numarul deschiderilor de anul viitor depinde de ce se intampla pe zona dezvoltarilor de centre comerciale. Nu vad o iesire spre retailul stradal, intrucat nu cred ca exista zone care sa atraga suficienti cumparatori. In retailul stradal vorbim de o prezenta de tipul <<image shop>>. Si in Centrul Vechi exista trafic, insa de distractie, nu de cumparaturi. In Romania nu exista zone pietonale care sa permita dezvoltarea unui retail de calitate. Si chiar daca au existat proiecte in Bucuresti, de tipul celui care leaga zona Unirii de Casa Poporului, acestea nu au fost finalizate, numai acel proiect are 15-16 ani vechime. Acum e plin de magazine cu rochii de nunta. Este o zona frumoasa, care s-ar dezvolta extraordinar. Nu ai insa parcare, sus sunt locatari, nu sunt restaurant”, considera managerul Hervis.

Din cele 18 magazine din retea, cinci sunt localizate in Bucuresti. Cu toate acestea, magazinul cu cele mai mari vanzari nu se afla in Capitala.

“Bucurestiul genereaza cea mai mare cifra de afaceri, in conditiile in care aici avem 5 magazine. Daca luam insa cifra de afaceri per magazin, individual, cel mai bun magazin nu este in Bucuresti. Vom deschide cel mai probabil anul viitor numai in provincie. In general vorbim de 1,5 mil. euro pentru deschiderea unui magazin cu tot cu fondul de marfa”, explica Pozdarie.

Online-ul ramane in schimb sub 10% din business-ul Hervis in Romania. “Comanda din online este putin mai mare fata de offline. La noi online-ul este inca sub 10%. Primim comenzi din toata tara, nu exista o tendinta, avem comenzi si din sate. Am intrat in eMAG de anul trecut si magazinul nostru online de anul acesta”, mai puncteaza Catalin Pozdarie.

Pe segmentul articolelor sportive Hervis are drept competitori locali nume precum Intersport sau Decathlon.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri