Bilant de tehnocrat: Nu exista manual pentru un ministru. Se invata la locul de munca

Cu doar cateva zile inainte de alegerile parlamentare, am discutat cu Dragos Pislaru, ministrul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice din aprilie 2016. Un interlocutor relaxat, stapan pe discurs si sigur pe ceea ce spune, cu analogii intre mediul de business si sistemul de stat sau exemple din Star Wars, dar care devine brusc inflacarat si implicat atunci cand ajungem la subiecte intense. Un om care si-a pus toata experienta acumulata in slujba semenilor sai si a gandit proiecte cu miza sociala si cu impact real. Si care a ales sa nu se ascunda in spatele unui birou somptuos de ministru, ci sa lase usa deschisa pentru toti colegii din echipa, sa mearga pe teren, sa coboare in realitatea coplesitoare a saraciei impotriva careia trebuia sa lupte.

Dragos Pislaru a intrat in echipa guvernului Ciolos in noiembrie 2016, in pozitia de consilier de stat pe probleme economice in cancelaria premierului. Venea dupa 9 ani in care a fost manager general al unei companii de consultanta, analist si expert, implicat in mai multe proiecte de politici europene privind competitivitatea economica, dezvoltarea durabila sau motoarele de cresteri economice. Anterior, a fost cercetator la Centrul de Politici Economice.

Astfel, experienta in management si expertiza pe politici publice a fost o combinatie perfecta pentru un ministru care avea de deslusit multe hatisuri ale stilului de administratie anterior.

„Am gasit un minister carea avea cinci mari agentii coordonate si subordonate, dar care nu erau aliniate sub nicio forma. In plus, nu exista delimitare intre reglementare, executie si control – un lucru elementar. O alta problema era lipsa de motivatie. Niciun ministru al muncii nu cred ca a avut mandat mai lung de 1-2 ani, nu a existat o continuitate a politicilor, care sa fie monitorizate, testate, evaluate. Astfel ca am gasit si oameni care asteptau sa vada cu ce idei mai vine noul ministru sau care se saturasera de aceste schimbari si devenisera rezistenti”, explica Dragos Pislaru.

Daca la aceste carente institutionale se mai adauga si orientarea catre propriile proceduri, legislatie si procese si deloc catre impactul in societate, impasul era evident. Ministrul spune ca multe dintre produse erau inertiale sau nu avusesera vreodata o evaluare, nu stia nimeni daca ajung la publicul tintit sau daca sunt eficiente.

Citeste si:
Leadership în era COVID-19. Cum gestionează managerii echipele de...
Leadership în era COVID-19....

A fost un drum profesional extrem de frumos, cu multe provocari, responsabilitati, reducerea ignorantei persoanale cu privire la anumite realitati din societate, colaborarea cu niste oameni minunati, mers pe teren, vazut direct cu ce confrunta oamenii carora le creezi servicii.

Dragos Pislaru

Pislaru compara tot parcursul sau profesional de la Minister cu doua procese clasice din business. Primul se refera la turnaround, in care incerci sa intorci un mamut catre principiile clasice de organizare: ce ne propunem, care e planul, de ce, pana cand. “Am folosit ca intrumente-cheie sedintele de colegiu, cu toti sefii de directii si de agentii, in care jumatate din discurs era motivational, dar si micromanagementul, in care am lucrat cot la cot cu echipa din minister, intr-o maniera diferita de abordarile anterioare. Inainte poate nu era nici expertiza pe cifre si logica economica, dar nu era nici normal ca un ministru sa stea la masa cu plebea si sa lucreze cu ei. Daca iti sufleci manecile, te pui la treaba, ai si niste idei, te mai pricepi la lucruri, oamenii incep sa se deschida. Eu le-am lasat mare libertate, nu am venit sa dau cu parul”, povesteste Dragos Pislaru.

O alta parte a activitatii din minister a semanat foarte bine cu parcursul unui startup: proiecte noi, echipe mici care au lucrat la ele, formate din oamenii buni din institutie. Ministrul spune ca sistemul de stat e tinut de oameni inimosi si cu vocatie, care pot sa livreze politici foarte bune, daca sunt stimulati. Cum este si la privat.

Citeste si:
Seful Knight Frank pe Europa: 2018 ar putea aduce un val de...
Seful Knight Frank pe Europa:...

Pentru partea de “startup” a activitatii ministerului, a fost clar de la inceput ca sunt cateva zone care trebuie reasezate.

Masurile active pentru stimularea fortei de munca introduse anterior se perimasera, aveau impact marginal pe fondul unor cerinte enorme. Si oportunitati enorme. Am stiut ca vom duce doar cateva produse pana la capat. De exemplu, pe zona de asistenta sociala mi-a fost clar ca nu vom putea reforma sistemul in asa putin timp, asa ca am inceput prin a da incredere. La fel si in cazul produselor pentru forta de munca, am conceput, am gandit reasezarea pe fondurile europene si nationale, recalibrarea primelor de mobilitate. Am avut un soc cand am vazut cum erau inainte", mai spune ministrul.

Mergand pe aceleasi analogii cu mediul de business, aparent stranii pentru o institutie publica, proiectele initiate in mandatul sau au fost duse fie pana la produsul final, fie pana la MVP (minimum viable product).

Ce mesaje are Pislaru pentru viitorul ministru al muncii

“Una e polarizarea intre Jedi si Sith (n.r. factiuni din Razboiul Stelelor) in societatea romaneasca si alta este guvernarea reala”, afirma ministrul, care isi doreste ca succesorul sau sa nu devieze de la principii clare de guvernare, precum respectul cetatenilor sau asigurarea unor servicii de baza. “Sper sa incerce, in pofida oricaror abordari doctrinare de guvernare, sa impinga societatea spre una dezvoltata, in care asumarea individuala sa fie mai importanta decat abordarea colectiva sau mentinerea unor dependente. Urmatorii ani vor fi critici, suntem pe un ciclu de crestere si avem o oportunitate extraordinara de a remedia si reforma, care nu trebuie pierduta”.

Citeste si:
Gusta, Certinvest: Riscul desfiintarii Pilonului II inca exista si...
Gusta, Certinvest: Riscul...

Mai mult decat atat, Pislaru isi doreste ca urmatorul ministru sa pastreze macar o parte din activarea colegilor din minister si “sa nu se ascunda din nou pe un jilt, cu usile inchise si cu un sistem dictatorial care in care nimeni sa nu ajunga la minister”.

O alta misiune importanta a urmatorului ministru de la Munca va fi agenda externa, unde pilonul social este un punct esential in dezbaterile pe detasare, urmand o reasezare clara a prerogrativelor sociale, pe fondul problemelor de schisma ale Europei.

Cele mai importante schimbari si cele mai mari regrete

Cand l-am intrebat pe Dragos Pislaru care a fost cel mai important lucru schimbat de guvernul Ciolos, raspunsul a venit rapid, aproape pe nerasuflate. “Modul de lucru. Este o altfel de guvernare”.

Cei mai importanti piloni ai acestui mod de lucru diferit:

  • Transparenta: “A fost instinctuala si s-a vazut de la transparentizarea bugetelor tuturor ordonatorilor de credite, pana la refacerea de site-uri de interes”.
  • Corectitudinea: “Nu a fost nicio achizitie publica indoielnica, nu a venit nimeni la mine sa imi ceara ceva. Cred ca se poate spune acelasi lucru despre intregul Guvern”.
  • Profesionalism: “Oamenii care au venit in acest Guvern chiar se pricep, au competente. Mie mi se pare ceva natural, dar am gasit multe sinecuri din trecut”.
  • Simplificare: “Inca de cand eram la cancelarie, am inceput acest demers intr-un mod romantic, prin Comisia de taiat hartii. A fost o alta abordare a administratiei. Chiar daca acum este un sistem hibrid, in care la firul ierbii inca se mai cere dosar cu sina si se sta la cozi, s-a dat tonul”.

Si la capitolul reprosuri, Pislaru raspunde repede, ca si cum deja a facut o auto-analiza a activitatii sale si a guvernului din care face parte.

Unul din lucrurile pe care le-ar face diferit este legat de agenda foarte ambitioasa a guvernului, la care a avut o contributie directa cand era consilier de stat si spune ca nu a putut rezista cand ministerele si-au facut o agenda cat pentru 4 ani. “Evident ca au fost probleme de prioritizare. A fost un mix intre ce s-a mai gasit prin ministere si ce a adus noua garnitura de ministri”.

In ceea ce priveste activitatea Guvernului, Pislaru a constatat ca nu toti ministrii au avut acelasi stil de lucru in echipa. “Eu am avut noroc sa lucrez cu Voiculescu, Ghinea sau Mircea Dumitru. Insa, nu toata lumea a lucrat la fel, de exemplu Ministerul Dezvoltarii a ramas in urma fata de restul, am avut intarzieri pe proiectele in care am colaborat”.

Pislaru este si autocritic, reprosandu-si in special partea de comunicare, unde considera ca a facut gafe, folosind cuvinte din mediul colocvial, care in spatiul public si putin rasucite au sunat a aroganta sau ofensa.

“Este vorba de antrenament. Insa, mandatul suprem este sa servim poporul. Ce m-a manat pana acum a fost tocmai onoarea de a pune in slujba societatii tot ce am acumulat pana acum. Am realizat ca multe din lucrurile pe care le putem face la minister pot influenta vietile oamenilor. Am mers pe teren, am fost conectat pe retele sociale, am acceptat sfaturi si injuraturi. Am invatat multe despre mine, dar am vazut si lucruri pe care nu as fi vrut: cat de adanca este saracia, cu ce probleme se confrunta oamenii”.

Dragos Pislaru spune ca este dezarmat complet atunci cand primeste mesaje de la oameni care ii cer ajutorul, ii prezinta cum traiesc la limita saraciei sau ce probleme au. Si chiar daca este constient ca nu le poate rezolva in mod direct, nu poate fi indiferent.

Nu am voie sa spun ca nu ma priveste. Cat timp acest minister se ocupa cu plasa de siguranta, este si problema mea. Am invatat foarte multe lucruri si am dobandit multa claritate. Nu exista manual pentru un ministru. Se invata totul la locul de munca. Cu cat ai mai multa experienta in functie, cu atat capacitatea de a livra creste. Pentru mine a fost un salt exponential, stiu clar ce trebuie facut, cum trebuie asezate lucrurile”, mai spune ministrul.

Ce urmeaza ?

Pislaru spune ca nu are un plan B. Sunt doar scenarii: acela in care Dacian Ciolos ar ramane premier, daca i s-ar propune sa ramana si ar avea sustinerea politica, ar accepta. “Nu pentru pozitie, ci pentru a duce mai departe niste lucruri pe care le-am inceput si care cred ca pot sa schimbe societatea in bine. Si este extrem de onorant sa raspunzi atunci cand te cheama tara”.

Scenariul celalalt este inca incert. “Probabil ma voi odihni, o sa stau mai mult cu copiii si s-ar putea sa cochetez cu ideea de a ma intoarce in boardul in care eram. Pe consultanta nu as vrea sa ma intorc, in partea executiva, mai ales la o companie care are contracte cu statul, ca sa nu generez discutii. Ramane de vazut ce urmeaza”, conchide ministrul.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Succese »



Setari Cookie-uri