Sistemul bancar dispune de o lichiditate foarte ridicata, iar institutiile de credit au ajuns sa se bata in dobanzi de dumping pentru clientii buni ramasi pe segmentul de companii mari. In acest context raman creditarea populatiei si cea a IMM-urilor, insa micile companii au dificultati in a obtine bani de la banci din cauza nivelului ridicat de neperformante inregistrat pe acest segment in urma crizei, a declarat directorul general al Piraeus Bank Romania, Catalin Parvu.

"Pe segmentul de companii, toate bancile se bat pe niste clienti care au ramas cat de cat OK dupa valul de insolvente, de falimente … voite-nevoite, planificate-neplanificate, nu intru in amanunte. Bataia este in pricing. Sunt clienti care se muta de la o banca la alta, iar pentru clienti este bine pentru ca au un castig. Acest dumping pe dobanzi nu cred ca este bun. Fiecare banca are bugetul ei, este supralichida, trebuie sa-si plaseze banii", a afirmat directorul bancii in cadrul unei intalniri cu presa.

Potrivit acestuia, lichiditatea ridicata din sistemul bancar, care pune bancile in aceasta situatie, nu ar urma sa dispara in curand. Intrucat titlurile de stat aduc randamente reduse, bancile incearca sa se orienteze tot mai mult spre credite.

Economia are nevoie ca bancile sa sustina investitiile companiilor, astfel incat cererea de consum in crestere sa fie acoperita in masura cat mai mare din productie interna, insa institutiile de credit nu au uitat ca sectoru IMM a avut rate mari de neperformanta in timpul crizei.

"Unde ar trebui bancile sa se implice mai mult este ca trebuie sa finantam mai mult investitiile, pentru ca economia nu poate creste daca nu se investete si daca nu putem satisface mai mult cererea interna prin productie interna. (Ruptura, n.r.) este si intr-o parte si in cealalta. Bancile au trecut prin experienta 2009-2010-2011, iar asta nu se uita. Au lasat niste falii adanci in sistemul bancar si cei de la risck management stiu acest lucru si se uita poate de 10 ori mai atent decat se uitau inainte, ceea ce creeaza o problema la nivelul bancilor. Bancile nu incurajeaza suficient, au partea lor de retinere in a se duce pe acest tip de investitii”, a spus Catalin Parvu.

Citeste si:
DIICOT: Din analize a rezultat profilul Alexandrei Macesanu
DIICOT anunta oficial ca din...

"Bancile trebuie sa inteleaga … dar aici intram intr-o zona legata de calitatea clientilor. Si aici ma refer la calitatea lor ca si corectitudine antreprenoriala. Omul trebuie ajutat si cand are nevoie, nu doar cand trebuie sa faca investitii. Si aici bancile sunt reticente si pe buna dreptate, pentru ca este experienta din spate, care apasa, si toata neperformanta care a fost in zona de IMM-uri. Apasa si nu te lasa sa uiti”, potrivit sefului Piraeus Bank.

Ce planuri are Piraeus Bank pentru creditare

"Vom merge in continuare pe persoane fizice, pentru ca avem o retea de 101 sucursale si aceasta prezenta in teritoriu trebuie folosita. In plus, vom folosi si efectele celor patru proiecte de digitalizare pentru a atrage persoane fizice. Pe urma IMM-urile. Dar cu multa grija, pentru ca acest segment a avut cea mai mare neperformanta in timp. IMM-uri ma refer la cifra de afaceri pana prin 5 milioane de euro, definitia noastra nu cea a UE, unde cifra de afaceri este de 50 de milioane de euro. Apoi avem si corporate, IMM-uri mai mari, cu cifre de afaceri de peste 5 milioane de euro. Iar aici ne concentram in primul rand pe companii autohtone, nu avem o strategie sa mergem pe multinationale. Nu intram la bataie pe pricing", a spus directorul bancii.

Potentiali clienti creditabili cu afaceri de peste 5 milioane de euro sunt doar cateva mii, potrivit acestuia, astfel ca banca acorda o atentie deosebita si segmentului microintreprinderilor, unde s-ar putea vorbi de pana la 200.000 de posibili clienti. Pe acest segment, insa, strategia de business este diferita.

"Vorbim de eficienta, ce costuri ai sa atragi un micro si ce costuri ai la el. Poti sa obtii comisioane, pentru ca nu are atata putere de negociere ca unul mare si aduce si surse. La plasamente este mai complicat, doar 10% dintre ei au credite. Este un segment care sa-ti aduca surse ieftine si de aceea am si mers acolo. Si pentru ca avem capacitate in sucursale care sa mearga si sa atraga aceasta clientela", a declarat Catalin Parvu.

Citeste si:
Coach: Femeile pot sa fie lideri mai buni decat barbatii
Coach: Femeile pot sa fie...


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Succese »



Citește și
Gusta, Certinvest: Riscul desfiintarii Pilonului II inca exista si trage in jos investitiile
Setari Cookie-uri