Seful Danone Europa Centrala si de Est: Romanii nu cred orice le spui. Daca nu iti satisfaci consumatorii, maine poti fi istorie

Paolo Maria Tafuri, general manager Danone Europa Centrala si de Est, este cel care in 1998 deschidea operatiunile Danone in Romania din pozitia de director de marketing. Alaturi de echipa sa a construit timp de patru ani brandul Danone, un proces realizat de la zero, intr-o piata “statica” la momentul respectiv.

Paolo face parte din echipa Danone de 26 de ani, prima pozitie ocupata fiind cea de inspector in departamentul financiar al companiei din Italia. S-a orientat ulterior spre marketing, in cadrul diviziei de ape din Italia.

In 1998 primea doua oferte, ambele la fel de tentante: director de marketing pentru Danone in Romania sau responsabil pentru brandul Evian in SUA.

“La acel moment nu aveam nicio idee despre Romania, nu venisem in Bucuresti pana atunci. Cand am ales toti au spus despre mine ca sunt nebun ca aleg Bucuresti in loc de New York. Dupa 9 ani in piata de ape am decis insa sa trec in zona lactatelor. La acel moment lactatele reprezentau un segment mult mai evoluat in Danone si unde puteam inova mult mai mult din punct de vedere al unui om de marketing”, explica executivul.

Isi aminteste ca inceputurile au fost dificile. Insa i-au placut din start entuziasmul romanilor si capacitatea lor “de a face haz de necaz”.

Citeste si:
FAN Courier si Dedeman, liderii Superbrands 2019
FAN Courier si Dedeman,...

“Inainte de a veni in Bucuresti, mi-am zis sa imi ofer timp pentru a intelege inainte de a judeca avand in jurul meu toate aceste comentarii negative. Am stat si am observat, nu a fost usor, nu am vrut sa aplic etichete. (…) Am invatat multe de la romani in patru ani si jumatate. Am ras mult si am invatat la fel de mult. A fost o experienta draga mie. La inceput a fost foarte greu. Nu exista nimic. Importam cateva produse din Ungaria si Polonia. Am asteptat ca fabrica sa fie gata si responsabilitatea mea a fost initial recrutarea de personal. Am realizat ca multe multinationale aveau sediile din zona Balcanilor in Bucuresti. Vorbim de Mondelez in Brasov, de Colgate – Palmolive, Unilever, P&G, L’Oreal. Intervievam absolventi de facultate care la finalul unei discutii de o ora si jumatate ma intrebau ce este Danone. Au fost si oameni pe care i-am recrutat si de la alte multinationale. Exista aceeasi problema cu recrutarea ca acum. Masa de talente nu era atat de mare la momentul respectiv. Am creat oportunitati de crestere pentru acei oameni”, declara Paolo Maria Tafuri.

Multi imi spuneau ca problema este urmatoarea: cumpara un produs intr-o zi si are o calitate superioara, apoi cumpara acelasi produs a doua zi si nu mai este la fel de bun

Paolo Maria Tafuri

A construit alaturi de echipa sa un brand de la zero. Nu existau nici macar capacitate de stocare la rece a produselor, Danone investind masiv in frigidere, in logistica, in marketing.

Citeste si:
Calin Clej, numit consultant in management strategic pentru Cris-Tim
Calin Clej, fostul director...

“Am mers prin magazine, am discutat cu consumatorii. I-am intrebat despre obiceiurile de consum. Multi imi spuneau ca problema este urmatoarea: cumpara un produs intr-o zi si are o calitate superioara, apoi cumpara acelasi produs a doua zi si nu mai este la fel de bun. Calitatea ofertei fluctua. Mai mult romanii imi spuneau ca apreciaza produsele locale insa cand cumparau alegeau produse straine. Oamenii cautau insa ingrediente locale”, adauga Paolo Maria Tafuri.

principala provocare pe aceasta piata o constituie in continuare lipsa materiei prime de calitate in mod constant.

“Romanii sunt preocupati de calitatea produselor, de sanatate. Trebuie promovate in acest context avantajele iaurtului, a produselor lactate. Consumatorii trebuie informati mai bine asupra avantajelor produselor lactate. Romanii nu cred orice le spui. Daca ne facem bine treaba putem fi credibili, daca nu satisfaci consumatorii maine poti fi istorie”, crede Tafuri.

Citeste si:
EY Romania a desemnat Antreprenorul Anului 2018
EY Entrepreneur of the Year...

Dupa pozitia ocupata in Romania, Paolo Maria Tafuri a continuat ca director general al Danone pentru tari precum Tunisia sau Algeria, dupa care a fost numit in 2010 la conducerea Danone Ungaria. Din 2013 este director general al HCS (Cehia, Ungaria, Slovacia). In prezent, Paolo Maria Tafuri este responsabil pentru operatiunile Danone din Cehia, Slovacia, Ungaria, Romania si Bulgaria, dar si alte 11 tari in care compania exporta. Dintre acestea, Romania este cea mai mare piata pentru companie, avand o cota de piata de 45%, conform datelor furnizate de executivul Danone.

Potrivit informatiilor furnizate, Danone a raportat anul trecut in 2016 un avans similar cu cel din 2015 al business-ului. In 2015 business-ul Danone se situa la valoarea de 484,3 milioane de lei (circa 110 mil. euro), respectiv un profit net de 13,3 mil. lei (3 mil. euro).

“Ne-am redefinit strategia in Europa de Est. Nivelul de profitabilitate nu a fost suficient pentru a obtine finantare pentru dezvoltare. Cand ceream bani pentru a investi in dezvoltarea portofoliului Romania nu era printre prioritati. Avem argumente pentru a stopa aceasta abordare. Acum vrem sa crestem profitul si recladim pas cu pas”, puncteaza Tafuri.

Potrivit acestuia, Danone are pe plan local o cota de piata de 45%. Mai mult, 90% din ce vinde Danone in Romania este produs local, iar 95% din lapte provine de la ferme locale, restul fiind conditionat de sezonalitate si de fluctuatia ofertei.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Cum vrea Danone sa sprijine fermierii care ii livreaza lapte