Lidl, al treilea jucator din comertul modern local dupa cifra de afaceri, intentioneaza sa renunte anul acesta in totalitate la intermediari pe zona de legume si fructe si sa lucreze exclusiv cu producatori romani, a spus pentru wall-street.ro Alexandru Mag, manager de achizitii legume-fructe Lidl Romania.

Alexandru Mag s-a alaturat echipei Lidl Romania in februarie 2010. A inceput cu scoalizare pe parcursul unui an, in Germania si Polonia, si a continuat ca achizitor pentru carne si preparate din carne pana in 2012. De aproape cinci ani este manager de achizitii legume-fructe pentru Lidl Romania, una dintre diviziile de business cu un potential urias in perioada urmatoare.

“Cand am preluat aceasta divizie colaborarea cu producatorii romani era intr-un stadiu incipient in sensul ca interesul nostru a fost sa oferim cat mai multa marfa romaneasca, se lucra foarte mult cu intermediari, contactele cu producatorii directi erau destul de limitate. Acum, mai ales in ultimul an de cand am demarat mai multe proiecte precum parteneriatul cu Universitatea de Agronomie din Bucuresti, incercam sa ne concentram cat mai mult pe producatori directi”, a explicat Alexandru Mag.

Spre exemplu, in sezonul care s-a incheiat, 2016, retailerul a avut contracte cu aproape 30 de producatori. Acestia provin din toate zonele tarii, insa multi vin din zona de sud, cu traditie in legumicultura. “Avem depozite in toata tara, incercam sa gasim producatori in toata tara”, punteaza Mag.

Exista suficienti producatori romani in piata, crede Alexandru Mag, ce subliniaza ca provocarea majora este sa “ajunga la ei” si sa gaseasca “un punct comun de vedere”.

Am incercat sa ne indepartam putin de obisnuinta bransei de a negocia preturile in fiecare saptamana. A fost o provocare si o dificultate pentru ca multi producatori lucreaza asa de ani buni. Noi incercam sa lucram cu contracte ferme pe intreg sezonul, sa achizitionam inca inainte de inceperea sezonului cantitatile de care avem nevoie, astfel incat sa nu ne facem griji cu privire la disponibilitatea marfii in plin sezon. Asta este un avantaj si pentru producatori care se pot concentra si ei pe productie si nu pe grija de a desface marfa in fiecare saptamana”, considera Mag.

Lidl preia de la producatorii romani legume precum rosii, castraveti, ardei, morcovi, ceapa, cartofi, telina, dar si pepeni, mere, pere, “in cantitati adaptate mai bine sau mai putin bine necesarului”, potrivit lui Alexandru Mag.

Pentru a deveni furnizor Lidl nu exista o limita inferioara privind cantitatea livrata, nici o suprafata minima de teren. Spre exemplu, Lidl lucreaza cu producatori care cultiva de la un hectar pana la 400 de hectare.

“Pentru a deveni furnizor Lidl producatorul trebuie sa fie deschis unei colaborari pe termen lung, calitate constanta, trasabilitatea marfii, siguranta alimentara. Ne propunem ca in viitorul apropiat sa lucram doar cu producatori certificati GlobalGAP. Tot din acest motiv, venim in sprijinul lor cu feedback si consultanta specializata din partea specialistilor de la Universitate, vizite pe teren la furnizori”, declara Mag.

Lidl lucreaza pe baza unui contract cadru, pe o perioada nedeterminata, preturile fiind negociate pentru fiecare sezon. Pentru sezonul 2017 discutiile au inceput in luna noiembrie si acum se apropie de finalizare. Obiectivul managerului Lidl este unul ambitios: isi propune ca intreaga marfa pe care o gestioneaza sa provina de la producatori romani si sa nu mai lucreze deloc cu intermediari.

In 2016 am ajuns la 40% marfa cumparata direct de la producatori. Pentru sezonul acesta am deja patru furnizori noi fata de anul trecut, suntem in discutii avansate cu alti 5-6, lucrurile se misca in directia buna. In afara sezonului romanesc sau in cazul acelor articole pentru care piata nu ne pune la dispozitie cantitati suficiente sau in cazul citricelor lucram cu furnizori din afara. Marfa din Spania o cumpar de la producatori nu de la intermediari”, afirma Mag.

Pepeni Made in Romania, exportati in magazinele din Lidl Cehia

Exista cazuri in care oferta care ajunge la el este mai mare decat necesarul magazinelor, situatie in care retailerul propune si varianta exportului de marfa in magazinele din regiune. Acesta va fi si cazul pepenilor romanesti exportati incepand cu sezonul 2017 in magazinele Lidl Cehia.

“Lidl se extinde pe piata din Romania cee ace inseamna ca si necesarul nostrum de legume-fructe va fi din ce in ce mai mare. Pentru cei care livreaza marfa catre noi si cu care avem o colaborare buna exista posibilitatea exportului de marfa in tarile din regiune”, spune Alexandru Mag.

Pe de alta parte sunt articole unde situatia sta cu totul diferit, necesarul fiind mai mare decat cantitatea de marfa primita. Acesta este si cazul rosiilor, ardeilor sau castravetilor.

“Problema nu apare din faptul ca nu ar fi marfa pe piata, aceasta exista, problema apare din faptul ca productia este dispersata la foarte multi producatori mici. Noi nu avem o limita inferioara sub care nu vorbim cu producatorul, am producatori care cultiva un hectar, dar am si producatori care cultiva 400 ha. Este mai dificil de gestionat un numar mare de producatori pe acelasi articol. Problema aceasta se manifesta in special la legume, mai putin la fructe. Acolo sunt producatori seriosi, cerificati, constanti, cu 200-400 de hectare, care livreaza de ceva vreme”, explica Mag.

Vara, cand legumele romanesti sunt in plin sezon magazinele Lidl din Romania “inghit” cateva mii de tone pe luna. In perioada de iarna cantitatile pe care retailerul le mai poate prelua de la aceeasi producatori scad considerabil spre cateva sute de tone pe luna, aceste valori fiind valabila doar pentru produsele care inca se mai pot stoca (ceapa, cartofi ex.)

“Aici intervine problema infrastructurii de depozitare, este un aspect prin care vrem sa venim in sprijinul producatorilor: contracte pe termen lung si siguranta ca isi pot desface marfa mai multe sezoane la rand. Ceea ce incerc eu sa fac e dupa modelul a ceea ce se intampla in tari cu traditie pe zona legumelor-fructelor, precum Spania, Grecia, Italia. Sunt producatori mai mici sau mai mari care au inteles sa lucreze serios, pe termen lung, care au ajuns sa livreze in toata Europa. Agentia noastra din Spania care livreaza in magazinele Lidl din 27 de tari are un numar de producatori directi cu care lucreaza. Ei au inceput in 1980 cu sase paleti de rosii si in 2015 ne-au livrat 55.000 de camioane”, povesteste managerul Lidl.

Acesta ar dori sa vada o schimbare in mentalitatea producatorilor romani in privinta unei increderi mai mari in colaborarea pe termen lung si dispozitia acestora de a se organiza in asociatii.

“Este mai important pentru ei sa inteleaga faptul urmator: decat sa fim 5 oameni care lucreaza cate un hectar, mai bine suntem o asociatie, pentru ca altfel ne putem cumpara utilaje, altfel putem construe un depozit sau accesa fonduri europene”, conchide Mag.

Lidl a depasit, anul trecut, pragul de afaceri de un miliard euro (4,72 miliarde de lei), rezultat financiar care plaseaza compania pe locul trei in topul celor mai mari jucatori din comertul alimentar local, dupa Kaufland si Carrefour. Retailerul german de tip discount si-a crescut profitul de aproape trei ori anul trecut, pana la 38,7 milioane euro (172 milioane de lei), potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante. Lidl, intrat pe piata locala dupa preluarea lantului de magazine de tip discount Plus in noiembrie 2010, are cele mai mari vanzari de marca proprie din comertul local – peste 80% din sortiment, o piata estimata la circa 17 miliarde de euro. Printre cei care fabrica produse care sunt comercializate sub marcile Lidl se numara Albalact si Vel Pitar; de altfel, doua treimi din marfurile vandute in magazinele Lidl sunt produse in Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri