Dupa Brasov sau Constanta, retailerul Mega Image va deschide in luna aprilie primul magazin din Cluj-Napoca, locul ales fiind un centru comercial ridicat pe terenul fostei fabrici de bere Ursus. Vassilis Stavrou, CEO-ul companiei, a discutat intr-un interviu acordat wall-street.ro despre potentialul celui de-al doilea oras ca marime din Romania pentru expansiunea retelei si detaliile care pot “ameninta” investitiile anuale de 50 de milioane de euro ale retailerului.

Cu 527 de magazine in Bucuresti, Constanta si Brasov, retailerul Mega Image va deschide in luna aprilie primul magazin din Cluj-Napoca, al doilea oras ca marime dupa Capitala. Magazinul va fi inaugurat in format Mega Image, cu o suprafata de 800-900 de mp, si va fi localizat in centrul comercial Platinia ridicat pe terenul fostei fabrici de bere Ursus. In acest magazin vor lucra 40-50 de angajati.

“Clujul este un oras dinamic, ce beneficiaza de o crestere economica frumoasa, si cel mai important vorbim de un oras in care consumatorii se potrivesc cu ce oferim noi. Aproape am atins nivelul de expansiune in Bucuresti si acest pas este unul firesc, incepem sa ne uitam si in afara Capitalei pentru noi magazine. In mod categoric nu vom ramane cu un singur magazin in Cluj-Napoca anul acesta, ne propunem sa avem o cota adecvata de piata in oras. Nu intotdeauna este un pariu castigator sa deschizi intr-un centru comercial, depinde de cat de succes va fi acel mall, de locatie, ce alti chiriasi sunt. Nici in Bucuresti nu avem multe locatii in mall-uri”, afirma Vassilis Stavrou.

Intrebat daca strategia pentru acest an vizeaza extinderea pe zona de vest a tarii, CEO-ul Mega Image a punctat faptul ca planurile sunt targetate, oras cu oras, luand in considerare profilul consumatorilor.

“Am inceput in Bucuresti, am ales Constanta unde avem 18-20 de magazine, avem magazine in Brasov si vom analiza oras cu oras. Nu ne concentram pe anumite zone din Romania. Ne uitam la profilul consumatorilor, ne asiguram 100% ca exista in acele orase. Nu cred ca vom mai avea alt oras din Romania cu un numar la fel de mare de magazine precum Bucuresti. Dinamica este diferita. Pentru moment pot sa spun ca Cluj este singurul oras unde ne vom extinde anul acesta, analizam insa si alte orase”, spune Stavrou.

Anul trecut Mega Image a deschis 60 de magazine, in scadere usoara fata de 2015, motivul invocat de executivul retailerului fiind timpul in care sunt obtinute autorizatiile de functionare.

“Exista provocari de la finalul anului 2015 cu privire la obtinerea autorizatiilor de functionare, un proces mult prea lung. Avem planurile noastre de investitii, care depasesc 50 de milioane de euro, majoritatea in zona extinderii magazinelor si este pacat sa nu le executam din cauza acestei abordari birocratice. Cred ca in aceasta zona este nevoie de o simplificare. Vrem sa continuam sa fim relevanti pentru clienti. Conditiile din piata ne duc mai degraba spre un scenariu optimist pentru acest an. Cred ca Romania este o tara care are un viitor stralucit cel putin pentru urmatorii 3-4 ani”, puncteaza Vassilis Stavrou.

Focusul pentru acest an va fi reprezentat de investitiile in zona magazinelor de tip supermarket si proximitate, sortimentatie, zona fresh si sanatate, marci private, respectiv activitatile pe zona online.

“Vom fi mai activi in zona digitala. Vrem sa avem un brand care sa fie disponibil tuturor, preturile sa fie la nivelul pe care sa si-l permita toti clientii, de asemenea vom lucra pe sortimentatie, sa aducem inovatii pe zona fresh si sanatate, private label. Vrem sa fim locali si sa aducem servicii personalizate. Toti asteapta un serviciu personalizat”, explica Vassilis Stavrou.

Magazin online din a doua jumatate a anului

CEO-ul Mega Image a confirmat si informatia potrivit careia din a doua jumatate a anului retailerul va lansa propriul magazin online, continuand in paralel parteneriatul cu eMag. Mega Image livreaza deja produse pe Internet prin intermediul acestui parteneriat, incheiat in anul 2014. Principalul concurent al companiei pe zona de e-Commerce este Carrefour-Online.ro.

“Cooperarea cu eMag va continua. In paralel, vom deschide propriul magazin online in a doua jumatate a anului. Pentru moment, este o piata mica, insa foarte dinamica si in crestere, si nu ne permitem sa nu fim in acest joc. De asta credem ca este momentul cel mai bun. Este un proiect multidepartamental”, a punctat CEO-ul companiei.

Potrivit acestuia, strategia pentru online este similara cu cea din magazinele fizice, intrucat prin aceasta abordare multichannel compania intentioneaza sa “pastreze esenta brandului Mega Image”.

Intreaga piata de online pentru produse alimentare nu este mai mare de 17-20 de milioane de euro in Romania. Targetam sa obtinem o cota de piata decenta, care pentru noi inseamna 20-25%. Piata de profil creste repede si daca ritmul se va mentine, si este mai mare de 20%, se va crea un climat propice si credem ca vom ajunge in viitor ca online-ul sa reprezinte 1-2% din vanzari”, afirma Vassilis Stavrou.

Grupul Ahold, care a fuzionat cu Delhaize (proprietarul Mega Image), are o prezenta puternica pe online, prin mai multe platforme, respectiv bol.com - marketplace in care sunt prezenti mii de comercianti parteneri, dar si ah.nl si Peapod. In timp ce bol.com este lider al retailului online in Belgia si Olanda, ah.nl este un lider al segmentului de comercializare de alimente online in Olanda, iar Peapod in SUA.

Francizarea, o optiune pentru comerciantii traditionali?

Daca in 2013 retailul modern insemna pe plan local o retea de 1.061 de magazine, in 2015 numarul acestor magazine a crescut pana la 1.755. La polul opus insa, retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de locatii, ajungand in 2015 la 81.412 magazine.

Astfel, potrivit unui studiu realizat de Nielsen, dinamica cea mai mare pe zona comertului modern revine supermarketurilor, numarul acestora crescand cu 11% pana la 1.148 magazine in 2015 comparativ cu 2014. A crescut si numarul discounterilor, cu 5%, pana la 373 de magazine, dar si a hypermarketurilor, cu 4%, pana la 184 de locatii.

In privinta retailului traditional, in afara formatelor mari de magazine (large grocery) a caror pondere a crescut in 2015 cu 3% pana la 18.088 de magazine, celelalte formate au bifat scaderi pe linie: magazine mici (-9%, 21.781 locatii), magazine medii (-3%, 26.279 locatii). Situatia este si mai grava in cazul chioscurilor, numarul acestora scazand cu 16%, pana la 2.146 magazine.

“Comertul traditional in Romania este aproape la egalitate cu cel modern. Chiar daca vorbim de cresteri ale comertului modern acestea nu sunt semnificative. Daca comparam situatia cu tarile din nordul Europei suntem departe. Acolo comertul traditional nu depaseste 20-30%, aici chiar si previziunile vorbesc de 45% pondere din total retail. Si cred ca se va mentine. Intr-o economie libera toti ne intrecem pe un singur lucru: sa il atragem pe client in magazinele noastre. Consumatorul este cel care va decide. Exista o schimbare in abordare - de la a face comert traditional pe stil vechi la un nou tip de comert traditional. De exemplu, francizarea. Patronii acestor magazine si-au dat seama ca pot sta sub umbrela unui brand mare si sa isi pastreze afacerea. Magazinele Shop&Go sunt operate sub aceasta forma de franciza”, declara Vassilis Stavrou.

Pentru Mega Image lucreaza in prezent circa 10.000 de angajati, dintre care 90% sunt activi in magazine.

“Nu putem spune cat a fost fluctuatia de personal, insa este o zona in care avem probleme. Sunt foarte multe locuri de munca disponibile, avem provocari in a atrage si a mentine personal. Din aceasta cauza fluctuatia este mai mare decat ne asteptam noi insa incercam sa o mentinem la o rata acceptabila. Tinem cont de salariu, tinem cont de faptul ca ne respectam angajatii ca si oameni, le oferim un mediu in care se pot dezvolta. Vrem sa cream un mediu sigur, placut si corect”, afirma Stavrou.

Alte doua zone de interes pentru retailer in acest an sunt produsele tip marca privata si gama Gusturi Romanesti, unde compania isi propune sa extinda numarul de produse.

“In prezent avem 150 de colaborari cu producatori locali. In urma cu 3 ani am lansat Gusturi Romanesti. Prin acest program oferim suport fermierilor de la seminte si pana la tehnica si prin care ne angajam ca toata productia sa fie preluata de noi. Avem peste 30 de hectare de teren cultivate pentru acest proiect si peste 70 de fermieri. Si 6 SKU-uri. Vom creste cifrele pentru acest an, vom adauga fermieri, produse si teren cultivat”, a punctat Vassilis Stavrou.

In privinta marcilor private, aceste produse reprezinta in prezent o pondere de peste 20% din vanzarile Mega Image.

“O pondere de 20-25% este o zona optima. Nu vom vedea acest segment la nivelul la care se gasesc marcile private in nordul Europei, unde depasesc 50% din vanzari. In zona de sud a Romaniei marcile private sunt 20-25% din vanzari, maximul in sud este 30%”, mai spune Stavrou.

Mega Image este cel mai mare lant de supermarketuri din Romania cu o retea ce cuprinde in prezent 527 magazine in Bucuresti, Constanta, Ploiesti, Brasov, Targoviste si alte orase din tara, sub marcile Mega Image (229), Shop&Go (296), Gusturi Romanesti (2).

Compania face parte din Ahold Delhaize Group, retailer international ce opereaza in prezent pe trei continente. In 2015, Mega Image a inregistrat o cifra de afaceri de 3,56 miliarde de lei, in crestere cu 26% fata de anul precedent.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri