Grupul Mizuho Financial Group, din Japonia, este in top 15 cele mai mari conglomerate bancare din lume, o forta financiara de care ar putea, de anul acesta, sa profite si statul roman. Mizuho Bank Europe, filiala europeana a conglomeratului, incearca in mod activ sa aduca investitii japoneze in Romania, atat cu ajutorul statului roman, cat si al entitatilor private. Am stat de vorba cu doi top manageri japonezi pe aceasta tema - Keiichiro Iijima si Yuki Miyagaki.

I-am intalnit pe acestia in spatiosul birou al lui Bogdan Hossu, fondator al Wise Finance Solutions, companie autohtona care ofera consultanta companiilor care doresc sa investeasca in tara. Keiichiro, general manager Vienna Branch, de unde coordoneaza toate operatiunile pe Europa, si Mizuho, account officer corporate finance, au apelat la acest intermediar local, in incercarea de a aduce cat mai multe investitii in tara. Profitul lor? Oferirea de credite marilor corporatii japoneze care ar urma sa intre in Romania.

Cum sta Romania la nivelul investitiilor japoneze in tara

Din datele oficialilor japonezi, reiese ca in Romania sunt, in prezent, circa 100 de investitori japonezi, mult mai bine decat Albania (doar 2), Croatia (22), Bulgaria (32) sau Slovenia (27), insa mai slaba prezenta decat in Polonia (circa 300), Cehia (234) sau Ungaria (151).

Desi Mizuho Bank nu se afla, cu o filiala, in Romania, operatiunile sunt intermediate prin Raiffeisen Bank. “Ne folosim de partenerii nostri pentru deschiderea de conturi, depozite si asa mai departe. Inca nu avem in plan intrarea directa pe piata locala – coordonam totul din Viena”, spune, apasat, Keiichiro Iijima, general managerul filialei din Viena.

Ei sunt din ce in ce mai interesati de piata locala, din punctul de vedere al oportunitatilor mari pentru multinationalele japoneze. “Daca in Polonia sau Cehia, de exemplu, piata este deja saturata, Romania ramane, inca, o piata extrem de atractiva pentru companiile japoneze. Este o piata mare, o tara mare, diversa. Fata de Germania sau Austria, Franta, Romania este inca o mare necunoscuta pentru multi japonezi, este o tara aflata, inca, intr-un con de umbra pentru japonezi”, spune, sincer, Keiichiro.

Ideologic, miscarile stradale sunt un lucru pozitiv, apararea statului de drept si lupta impotriva coruptiei. Ele reprezinta, insa, o veste proasta din punctul de vedere al business-urilor internationale.

Un alt avantaj este ca forta de munca din Romania este mai ieftina decat in Ungaria sau Polonia si, iarasi, un avantaj extraordinar, insa insuficient marketat de autoritatile romane, este deschiderea la Marea Neagra care ofera acces in multe tari. “Totodata, se poate ajunge usor in Ungaria si apoi Germania, piata de desfacere pentru multe companii care ar putea veni in Romania – in special de manufactura sau automotive”, puncteaza managerul regional al bancii japoneze.

Un alt domeniu care are mare potential pe piata locala este, insa, si zona de food & beverage. “Aceasta este extraordinar de bine dezvoltata in Japonia, iar multinationalele din aceasta industrie s-au axat, pana acum, aproape doar pe tarile din Asia. Speram sa avem prime prezente din aceasta industrie si in Romania – mai ales ca am inteles ca aici este apreciata mult mancarea japoneza!”, spune, zambind, Yuki Miyagaki, intr-o engleza mai cursiva, mai “americanizata”.

Cate corporatii ar putea intra in Romania in urmatorul an? Din pacate, vestile nu sunt foarte incurajatoare – un maxim de 2-3, considera, clatinand incet din cap, cei doi manageri. “Numarul acestora va creste, insa, constant”, se grabesc sa adauge.

Bunavointa japoneza trebuie, insa, sustinuta de Guvern

Senzatia mea din timpul interviului? Faptul ca trebuie sa vina companiile private, sa faca treaba autoritatilor romane. Practic, Romania nu are niciun fel de brand de tara in Japonia, prezenta noastra prin conferinte fiind nula in Tara Soarelui Rasare – o singura conferinta in ultimii ani, si asta anul trecut, sprijinita de guvernul tehnocrat.



Ce isi doresc japonezii, mai mult? “Investitii in infrastructura, clar, sa poti trece muntii usor. Apoi, evident, stabilitate politica si economica”.

Ungurii, de exemplu, fac multiple seminarii la Tokyo, reusind sa atraga mult mai multe corporatii. Se afla in continuu contact cu autoritatile din capitala Japoniei, ambasadele comunica bine. Romania, din pacate, se afla la polul opus. “Sincer, japonezii nu au nicio perceptie despre Romania, nu au nicio idee, in particular, despre acest stat. Ungaria are o politica nationala mai coerenta de promovare”, considera cei doi manageri ai bancii.

Semne de instabilitate din Romania, insa “avem noroc”

In mod paradoxal, turbulentele politice din SUA si din Mexic, relatiile tensionate dintre cele doua state, ar putea aduce beneficii Romaniei, in sensul in care Japonia ar putea incepe sa caute si alte variante de state in care sa investeasca, urmand sa se uite mai atenta si la tarile din Europa de Est, cu potential mare de dezvoltare. Romania are, de asemenea, norocul de a fi un stat mare, cu populatie numeroasa. De asemenea, Brexit-ul alunga, de asemenea, unii investitori japonezi.

“Este ghinion pentru ei, adevarat, insa, intr-un fel, poate deveni norocul Romaniei!”, puncteaza Keiichiro. “Daca nu sa produci pentru populatia de aici, pentru export, pozitionarea Romaniei fiind una foarte buna, geografic vorbind. Dezvoltarea mai redusa decat Polonia, Cehia sau Ungaria ar putea, de asemenea, fi folosita tot in folosul Romaniei”.

De cealalta parte, Guvernul ar trebui sa transmita un mesaj mult mai clar si direct de suport al business-urilor care vin in tara. “Este foarte important ca semnalele venite de la autoritati sa fie de incurajare, de siguranta economica, de stabilitate si o deschidere catre un parteneriat pe termen lung. Intrarea unei companii intr-o tara este un moment delicat, complicat si riscant, si Guvernul trebuie sa faca tot posibilul sa ofere climatul si asigurarile necesare”, considera Keiichiro Iijima.

L-am intrebat ce parere are de miscarile de strada care au facut inconjurul mapamondului. Dupa un moment de gandire, japonezul subliniaza ca “ideologic, sunt un lucru pozitiv, apararea statului de drept si lupta impotriva coruptiei. Ele reprezinta, insa, o veste proasta din punct de vedere al business-urilor internationale – i-ar putea demotiva sa intre in Romania. Este foarte important sa existe un balans”, considera managerul Mizuho Bank Europe.

De cealalta parte, insa, cresterea economica constanta a Romaniei, cu 2-3% anual, implica stabilitate si, spera japonezul, aceasta crestere ar trebui sa continue. Din pacate, prima luna a anului 2017 nu a venit cu vesti bune, Romania inregistrand o scadere bugetara a veniturilor cu 5,7% si scadere cu 20% a incasarilor din TVA.

“A avea o economie stabila inseamna ca manufacturierii, care trebuie sa cumpere materiale din Romania, vor avea preturi stabile, salarii stabile – este un lucru extrem de important. Daca preturile se modifica trebuie sa isi schimbe business plan-ul si acest lucru nu este deloc ceva bun”, spun managerii Mizuho Bank Europe.

De ce este important sa ai consultant local

Mizuho lucreaza alaturi de romanii de la Wise Finance Solutions pentru sprijinirea initiala a investitorilor japonezi in tara.

“O noua investitie, etapa initiala, este foarte importanta, critica. Este importanta asistenta locala pentru stabilirea business-ului in Romania – partea birocratica, de consultanta, de legaturi cu Guvernul, sprijinul guvernamental, atragere de fonduri europene, angajarea de oameni, si asa mai departe. Expertiza este cruciala – un pas gresit si gata”, spune Keiichiro.

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care ar trebui sa le faca Guvernul Romaniei, si ceva ce este deja extrem de important in Japonia, este sprijinirea educatiei, mai ales tehnologica, din toate puterile. “Pe langa educatie, trebuie de asemenea sprijinite inovatiile. Universitatile si scolile din Japonia primesc sprijin major de la stat”, puncteaza cei doi japonezi.

Romania, din pacate, dupa cum stim, sta extrem de prost la ambele capitole – educatia este, in unele zone, imbatranita si deloc modernizata, in timp ce bugetul alocat pentru sprijinirea inovatiilor este minim.

Ce le place si ce nu la romani

Ii intreb pe cei doi oaspeti ce anume le place, la nivel personal, la romani, si ce nu. “Apreciez foarte mult faptul ca romanii sunt extrem de deschisi si este extrem de usor sa comunicam. Daca, de exemplu, avem nevoie de informatii pe strada, gasim usor oameni extrem de saritori. Ca lucru negativ…poate oamenii ar trebui sa fie mai uniti intre ei, mai empatici, sa nu lase divergentele sa ii dezbine. Mai multa cooperare la nivel individual”, considera cei doi japonezi.

Per total, oamenii din Romania sunt foarte prietenosi cu japonezii. “Angajatii romani nu se dau in laturi in a oferi sfaturi managementului, sa ofere perspective care ar putea duce la cresterea business-ului, un lucru extrem de bun si inca un factor pentru care incurajam corporatiile japoneze sa vina sa investeasca in Romania”, puncteaza cei doi manageri.

Cum consideri ca ar trebui sa sprijine si Guvernul tarii astfel de initiative? Ce corporatii japoneze consideri ca ar putea face performanta in Romania? Te incurajam sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri