GM-ul regional eBay: Infrastructura dezvoltata si educatia in eCommerce ar putea accelera dezvoltarea companiei in tara

Primul lucru pe care mi l-a spus Ilya Kretov, GM eBay pe Rusia si tarile emergente a fost, cu un zambet larg, ca sticker-ul de pe laptop-ul meu este cumparat de pe eBay. A trebuit sa admit ca are dreptate, dar, totodata, l-am “atacat” – taxele de transport sunt destul de mari! Cum priveste Ilya potentialul pietei locale, ce planuri are pentru Romania, dar si ce ar schimba la eCommerce-ul local, citeste in interviul exclusiv realizat de wall-street.ro.

Ilya este responsabil de zeci de piete pe plan mondial, Romania fiind una dintre cele cu potential foarte ridicat, avand in vedere numarul de locuitori, dar si a Internetului foarte bun. "Daca as putea face rapid o schimbare, de care sa beneficieze si eBay, ar fi sa existe o mai mare indrazneala si o mai mare deschidere a companiilor romanesti catre livrarea internationala. Doar 2% din IMM-urile romanesti livreaza transfrontalier, media europeana fiind de 8%", a declarat Ilya Kretov.

Revin, insa, la observatia mea initiala, intrebandu-l ce considera el ca opreste oamenii din a folosi eBay.

“In Romania, cash on delivery este de 90%, o pondere extrem de mare. Daca aceasta pondere va scadea, si sunt sigur ca asa se va intampla, in timp, romanii vor incepe sa cumpere mult mai mult online, dar si transfrontalier”, considera GM-ul companiei pe regiune.

Multor IMM-uri le este, pur si simplu, frica sa incerce sa vanda international, prin platforme de tipul eBay. “Este suficient sa incerce – nu ii costa nimic, si apoi pot lua o decizie educata”, considera Ilya, el fiind convins ca odata ce vor reusi prima tranzactie, urmatoarele vor veni “de la sine”.

Nu exclude “eBay.ro”

El nu exclude nici existenta, in viitor, a unui domeniu eBay.ro, insa nici nu poate confirma, in prezent. De exemplu, in unele piete, precum Indonezia, eBay intra prin parteneriate locale sau prin proiecte speciale – un lucru care nu este exclus nici pentru piata romaneasca.

“eBay pune la dispozitia vanzatorilor diferite tool-uri pentru export. De exemplu, eBaymag.com este o unealta care permite listarea produselor pe diferite site-uri locale din toata lumea, unde vrei sa faci livrare. eBaymag.com suporta opt tari importante pentru export, cum ar fi Statele Unite, Franta sau Germania”, subliniaza el, spunand totodata ca instrumentul este lansat recent.

Mai mult, eBay ofera, incepand de cateva luni, suport in limba romana pentru comerciantii din tara.

Fashion-ul este cea mai mare categorie in comertul romanesc pe eBay - 27% dintre produse. Parti si piese auto reprezinta 22%, iar electronicele reprezinta 17% din ceea ce vanzatorii romani vand.

61% din vanzatorii romani de pe eBay vand in Europa, iar 30% in Statele Unite.

Citeste si:
Interviu "out of the box" cu Dragos Sirbu, CEO-ul Flanco
Sirbu, Flanco: Romania va fi...

“Nu incercam sa convingem pe nimeni sa vanda exclusiv pe eBay, departe de noi gandul asta. Ba chiar incurajam oamenii ca, uneori, sa vanda pe alte platforme – stiu ca exista si in Romania platforme de vanzare (Okazii.ro, OLX.ro, LaJumate.ro – n.r.) care se potrivesc, poate, mai bine pentru anumite lucruri”, spune Ilya. “Romanii au, insa, un potential enorm de a vinde peste hotare – uite, de exemplu, produse traditionale sau hand-made”, spune el.

De ce eBay si nu concurentii? Amazon, liderul, Alibaba vine puternic din Asia

Il intreb pe Ilya de ce ar trebui cineva sa foloseasca eBay in loc de Amazon si Alibaba. Ma asteptam sa spuna ca pe eBay vanzatorii au posibilitatea sa si liciteze produsele, nu sa le puna doar la pret fix, ca in cazul concurentilor, asa ca am fost surprins.

“Consider ca eBay este de preferat datorita costurilor vanzatorilor pentru a intra si a incepe sa vanda. Zero. Ai nevoie de doar 3 minute, descriere pentru fotografii si gata. Nu ai nevoie de depozite, nu te doare capul. Daca se vinde, se va vinde, livrezi si asta este”.

Compania incearca sa micsoreze preturile de transport (destul de ridicate, ii spun lui Ilya), prin multiple negocieri cu companiile de curierat, dar si cu companiile postale de stat din diferite tari.

“Inca nu am avut intrevederi cu reprezentantii Postei Romane, insa luam in calcul sa facem acest lucru in viitorul mediu”, spune Ilya Kretov. Mai mult, el nu exclude nici un posibil parteneriat cu liderul pietei locale, eMag. “Lucram pe terenuri diferite, insa nu excludem o sinergie/cooperare, in viitor”.

“Shipping-ul reprezinta o problema destul de mare in anumite tari – si Romania se incadreaza aici. Este nevoie ca statul sa isi dezvolte cat mai bine infrastructura”, puncteaza el.

Din pacate, guvernul actual a anuntat inca din primele zile ca nu are de gand sa investeasca nici macar “intr-un centimetru de autostrada”.

Il intreb pe Ilya daca i se pare sanatos ca un singur jucator sa detina undeva la 70% din piata de eCommerce, cum este cazul eMag in Romania. Dupa o scurta ezitare, raspunde ca “daca exista competitie, este bine. Daca exista competitie diversa si multa, este cu atat mai bine!”, puncteaza el, zambind.

Incerc sa il aduc pe Ilya pe taramul politicii, intrebandu-l cum priveste recentele miscari stradale si ce impact economic ar putea avea, implicit asupra planurilor eBay pentru Romania.

“As prefera sa stau departe de comentariile politice”, spune el. “Daca totusi vrei, pot sa iti spun ca…Bucurestiul este un oras superb, din putinul cat am putut vedea. Comertul local este destul de puternic si Rusia si Romania mai au un lucru in comun – sarmalele! Avem si noi ceva similar”, spune el, razand.

Citeste si:
George Serban, BestKids.ro: Reducerile sunt sufletul comertului
Serban, BestKids.ro:...

Cateva date despre eBay

eBay are 167 de milioane de cumparatori la nivel mondial si o cifra de afaceri de 84 de miliarde de dolari. 87% din produsele vandute pe eBay au un pret fix. 57% din vanzatorii de pe eBay o fac peste granite, iar magazinele profesioniste care se folosesc de eBay vand in proportie de 90% peste hotare.

In Marea Britanie se cumpara o masina o data la 2 minute de pe dispozitive mobile, iar in Germania, o data la 48 de secunde se cumpara ceasuri.

Sursa foto: Octav Ganea

Citeste si:
Nicolescu, Symphopay: ce segmente eCommerce vor evolua in 2017
Nicolescu, Symphopay: ce...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Halmai, EuroGSM: “Early adopters”, un segment din ce in ce mai vizibil si relevant
Setari Cookie-uri