Jaak Mikkel conduce afacerile Coca-Cola HBC in Romania, imbuteliatorul bauturilor gigantului american, din anul 2014. Dupa experienta celor trei ani pe piata locala, executivul sustine ca o mai mare predictibilitate legislativa ar putea ajuta, in conditiile in care Legea 321 (legea produselor romanesti), spre exemplu, a „taiat” din timpul pe care compania l-ar fi putut folosi pentru dezvoltarea si lansarea de noi produse.

Legea 321, prin care retailerii sunt obligati sa aiba la raft 51% produse romanesti, a fost promulgata in luna iulie anul trecut de catre presedintele Klaus Iohannis, decizie care a trezit nemultumirea marilor retele de retail si a producatorilor.

„Exista o lipsa de predictibilitate la nivel legislativ, nu in privinta legilor, ci a modului in care sunt aprobate fara ca noi sa ne putem pregati, trebuie sa ne ajustam business-ul in timp foarte scurt. In acest sens este Legea 321. Aceasta lege a creat munca suplimentara pentru toti si a taiat din timpul alocat atentiei pentru inovatii, pentru cresterea pietei in care activam. As vrea mai multa predictibilitate. In afara de asta, climatul este unul pozitiv. Am crescut anul trecut cu 9% in privinta volumelor vandute. (…) Legea 321 nu cred ca a afectat consumatorul in nici un fel pe zona noastra, am avut noi mai mult de lucru pentru a ne ajusta”, a spus intr-un interviu acordat wall-street.ro Jaak Mikkel.

Acesta a subliniat din nou importanta unei infrastructuri de calitate, in conditiile in care compania exporta in peste 10 tari din fabricile pe care le detine in Romania.

„Pentru noi, care facem si exporturi, o infrastructura mai buna ne-ar usura viata. Ne uitam la Romania ca la un hub pentru exporturi, insa producem ceva care este voluminos ca si greutate si scazut ca si valoare. Trebuie sa fim extrem de eficienti pentru a transporta acest produs din Romania in alte tari. Am crescut si anul trecut exporturile, exportam in peste 10 tari, in special cele apropiate, din motive logistice, insa si in tari mai exotice, spre exemplu in Malta sau Lituania. Exportam Cappy Pulpy, productie realizata la Ploiesti, dar si ceaiuri si sucuri din fabricile din Ploiesti si Timisoara. Vrem sa crestem ponderea exporturilor. La finalul zilei e vorba de competitie. Noi, ca si grup, avem de luat o decizie daca este mai eficient pe termen lung sa producem aici sau intr-o tara vecina. Cifrele conteaza, ajuta daca costurile logistice sunt favorabile. Analizam in permanenta toate tarile din grup. De fiecare data discutam despre costuri”, declara Jaak Mikkel.

Coca-Cola HBC a avut anul trecut vanzari de peste 950 de milioane de litri (167 mil. de navete), in crestere cu 9% fata de anul precedent, conform celui mai recent raport al companiei. Cresterea din Romania a fost a doua cea mai mare din cele peste 20 de tari unde activeaza gigantul Coca-Cola HBC, un business de 6,2 miliarde de euro anual.

„Faptul ca primele trei luni din an au fost mai friguroase s-a vazut in consum. Atunci cand oamenii au costuri mai mari la intretinere vor trebui sa isi ajusteze bugetul cumva. Nu cred ca consumul a fost la fel de ridicat precum in anii precedenti. Noi ne dam seama ca va fi un an bun daca vedem strazile si parcurile pline de oameni. Business-ul nostru depinde de oameni ca sa iasa afara, sa se simta bine, sa consume”, afirma Mikkel.

Anul trecut, Coca-Cola a lansat pe piata locala zece noi produse, printre care Coca-Cola Lime sau legendarul ambalaj din sticla pentru bauturile Coca-Cola. Si in 2017 ritmul lansarilor se va mentine.

Romania este una din tarile in care e nevoie de rabdare pentru inovatii, trebuie sa le lasi sa se consolideze in piata, nu poti sa te astepti ca in 2-3 luni vanzarile sa creasca abrupt. Si anul acesta vom lansa lucruri noi”, a punctat seful Coca-Cola HBC Romania.

Acesta mai spune ca, in afara de cresterea in volum a business-ului, compania se va concentra in acest an si pe cresterea numarului de tranzactii (a momentelor de interactiune pe care consumatorii le au cu produsele companiei).

„Tranzactia este baza consumului pe viitor. Punem accent pe ambalaje mai mici. Vrem sa fim un partener bun pentru colaboratorii nostri din retail si sa ne asiguram ca isi pot maximiza veniturile prin litrii vanduti. Sustinem cresterea ambelor formate de retail, si cel traditional si cel modern, credem ca pana la urma consumatorul ia decizia finala. Retailul traditional creste inca, cel putin in categoriile noastre, si asta se vede in ultimii doi ani. Exista inca un nivel vibrant de antreprenori de talie medie in retailul traditional care isi conduc afacerile foarte bine. E bine sa existe o varietate pentru consumatori. Profilul consumatorilor din cele doua formate difera. Cand merg in supermarketuri cumpara pentru mai multe zile, multipack-uri, iar in retailul traditional, din imediata apropiere de casa, oamenii cumpara pentru consumul imediat, in ambalaje mai mici, dar mai des”, declara Jaak Mikkel.

In opinia sa, in competitia cu jucatorii locali cheia este diferentierea si inovatia. „Nu este foarte usor sa copiezi reteta unui brand global, pe termen lung nu va functiona. Insa sa gasesti un gust aparte sau un ambalaj mai bun pot fi elemente-cheie in lupta cu un brand international. Asta este valabil si pentru brandurile locale care vor sa iasa in afara tarii”, adauga Mikkel.

Profil de manager: Cand am venit in Romania in urma cu 3 ani, piata era la cel mai scazut nivel din ultimii 10 ani. Si noi ca si companie, dar si piata. Am castigat cota de piata si asta a fost un lucru de care sunt foarte mandru

Inainte de a se alatura companiei Coca-Cola HBC, Jaak Mikkel a lucrat timp de zece ani pentru Shell, pe partea de retail.

„Ultima oara am fost responsabil pentru Norvegia. Am vrut sa raman intr-un job apropiat de retail, care sa aiba elementul consumator in ecuatie. Am inceput ca director de vanzari pentru Tarile Baltice in cadrul Coca-Cola HBC, in 2008”, povesteste Mikkel.

In 2012, a fost promovat in functia de director general al Coca-Cola HBC Macedonia si, impreuna cu echipa sa, a generat cea mai mare crestere inregistrata vreodata, din punct de vedere al volumului si al cotei de piata, atat pe segmentul de bauturi carbogazoase, cat si pe cel de bere. In 2013, Coca-Cola HBC Macedonia a generat cel mai mare profit din istoria sa, iar gradul de implicare a angajatilor a crescut semnificativ.

„Prima oara am fost in Romania in anul 1999 pentru o scurta vizita de lucru, de tipul aeroport – hotel – aeroport. Deci nu am vazut prea mult din aceasta tara. A doua oara a fost cand am venit aici pentru a conduce operatiunile Coca-Cola HBC. Intre timp insa am auzit o tona de lucruri despre Romania, care era privita drept tara cu cele mai bune niveluri de executie din regiune. Toata lumea vorbea despre Romania la capitolul inovatie. Piata a tranversat o criza puternica, dimensiunea a scazut cu un sfert. Acum, odata cu evolutia economiei, piata si-a revenit. Exista mai mult loc pentru inovatie, consumatorii vor sa experimenteze noi categorii de produse. In ultimul timp am vazut o trend foarte pozitiv pe zona de bauturi carbonatate. Exista loc pentru ca produsele din categoria fara zahar sa creasca in vanzari. Exista inovatie in categoria bauturilor cu arome”, detaliaza Jaak Mikkel.

Romania este a patra tara in care locuieste dupa Polonia, Macedonia si Norvegia. Din fiecare experienta a invatat lucruri noi, insa in Romania a avut parte de cea mai usoara tranzitie.

„Polonezii sunt umili, foarte patrioti, de la ei am invatat cum sa faci lucrurile perfect. Norvegia este un stat frumos unde oamenii au gasit un echilibru intre viata personala si munca, ei nu muncesc acasa, sunt foarte eficienti la locul de munca. Macedonia este o tara in curs de dezvoltare, acolo oamenii vor sa faca lucrurile repede, nu exista rabdare, ei traiesc momentul si nu prea se gandesc la viitor. In Romania am avut parte de cea mai usoara tranzitie, oamenii sunt foarte prietenosi din prima clipa. Si asta ajuta si la perceptia pozitiva asupra tarii”, considera Jaak Mikkel.

In timpul liber practica doua sporturi – baschet si tenis – si ii place sa calatoreasca. A vazut mare parte din Romania, fiind impresionat de Transfagarasan, Delta Dunarii, litoral sau de orase precum Sibiu si Sighisoara, care pastreaza „aerul medieval”.

In Romania, sistemul Coca-Cola este format din Coca-Cola Romania - filiala a The Coca-Cola Company, pro­prietarul marcilor inregistrate - si par­tenerul sau Coca-Cola HBC, care imbuteliaza si distribuie produsele Coca-Cola sub licenta The Coca-Cola Company in Romania. Imbuteliatorul Coca-Cola a intrat pe piata din Romania in 1991 si opereaza in prezent trei unitati de productie in Ploiesti, Timisoara si Vatra Dornei. Compania are 14 puncte de distributie pe plan local.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri