Seful Nielsen Romania: Magazinele de la sate, reci pe timp de iarna si cu sortimentatie limitata, vor rezista ani de zile

Daca in 2013 retailul modern insemna pe plan local o retea de 1.061 de magazine, anul trecut numarul acestor magazine a crescut pana la 1.755. La polul opus insa, retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de locatii, ajungand in 2015 la 81.412 magazine. Luca de Nard, director general Nielsen Romania, a explicat intr-un interviu acordat wall-street.ro, de ce magazinele din zona rurala “vor rezista in continuare ani de zile”.

In afara formatelor mari de magazine (large grocery) a caror pondere a crescut anul trecut cu 3% pana la 18.088 de magazine, celelalte formate au bifat scaderi pe linie: magazine mici (-9%, 21.781 locatii), magazine medii (-3%, 26.279 locatii). Situatia este si mai grava in cazul chioscurilor, numarul acestora scazand cu 16%, pana la 2.146 magazine, arata datele Nielsen Romania.

Ca valoare, retailul modern reprezinta o piata care va atinge la finalul anului 27 de miliarde de lei, ponderea cea mai mare fiind detinuta de produsele alimentare (56%), urmate de produsele non-alimentare (20%), bauturi alcoolice (16%) si bauturi non-alcoolice (9%). Comertul traditional este estimat sa ajunga la 23 miliarde de lei pana la finalul anului, structura fiind urmatoarea: 39% produse alimentare, 35% bauturi alcoolice, 15% bauturi non-alcoolice, 11% produse non-alimentare.

“Retailerii moderni au capacitatea de a investi mai multi bani in cercetare, se focuseaza pe partea aceasta, investigheaza tot timpul ce se intampla, au acces la un nivel de granularitate a datelor care este impresionant. Cand mergem catre zona de comert traditional sunt doua elemente: unul este reprezentat de retelele locale, care sunt la fel de importante la nivel local precum retelele internationale. Aici exista interes spre cercetare, poate nu au nivelul de profunzime pe care il are un retailer international, insa stiu clientii, cunosc obiceiurile locale. Profi are o strategie de expansiune care merge in zone unde pentru moment este singurul retailer mare prezent in mediul rural, urban mic. Comertul traditional ramane in continuare foarte mare. Este o experienta foarte interesanta sa mergi in intr-un magazin de la sat, rece pe timp de iarna, cu sortimentatie foarte limitata, care rezista si va rezista in Romania ani de zile. Jumatate din vanzarile de FMCG vine din comertul traditional. Ar trebui sa existe o dezvoltare gen Profi si de la mai multi jucatori, asta inseamna multi bani, deci nu ma astept la o schimbare majora intr-un timp scurt”, explica Luca de Nard.

Daca in ultimii doi ani anumite decizii guvernamentale, precum scaderea TVA, au determinat cresterea consumului, in 2017 apare “un mare semn de intrebare”, spune directorul general al Nielsen Romania.

Citeste si:
Permisia primita de Liviu Dragnea a fost acordata regulamentar
Catalin Predoiu: Permisia...

“Intrebarea este ce se intampla acum, la ce ne asteptam. Acesta este un mare semn de intrebare. Aici lipseste predictibilitatea, asta spun companiile mari. Daca ramanem in conditiile actuale si nu sunt schimbari nu ne asteptam la o crestere la fel de mare pentru FMCG ca in 2016, de doua cifre”, afirma de Nard.

In 2016 compania de cercetare Nielsen a inregistrat venituri de circa noua milioane de dolari, o contributie importanta avand-o includerea in lista de clienti a Kaufland, liderul retailului alimentar. Pentru 2017, Luca de Nard vorbeste despre un “optimism precaut”.

“Anul trecut a existat un nivel mai ridicat de investitii, exista o tendinta mai accentuata de a centraliza la nivel regional mai mult in cazul companiilor mari. Romania este insa in crestere, este o tara focus pentru multe companii si asta ne ajuta. Cea mai mare parte a business-ului nostru este cea de retail audit. Exista un interes foarte ridicat pe partea de analiza de pret, o tendinta care se repeta din 2014 incoace. Si pe partea de executie in magazin. Am observat ca tendinta generala: de a analiza intregul proces de cumparaturi de la definirea consumatorului la modul in care vede o plasare de produs in magazin, daca o observa sau nu, verificarea executiei”, afirma Luca de Nard.

Directorul general al Nielsen Romania puncteaza ca tendinta pentru acest an interesul in crestere pentru analizele de shopper, respectiv investitii foarte mari la nivel de experiente in magazine. “Toti se intreaba de ce consumatorul reactioneaza intr-un anumit fel, care este carligul, cum reactioneaza la mesajele retailerilor”, completeaza Luca de Nard.

Citeste si:
(P) UTILBEN - SUNWARD, parteneriat puternic pe piata de utilaje
(P) UTILBEN - SUNWARD,...

Conform ESOMAR, piata de research in Romania era in 2015 de 45 de milioane de euro. Alaturi de Nielsen, cele mai mari companii de cercetare sunt GfK si Ipsos.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Ministrul Mediului: Nu am primit inca amenintari cu moartea