Interviu cu ministrul care vrea sa digitalizeze sectorul public: Vin cu argumente solide, unii insa…nu vor sa asculte

Vrea sa transforme modul de a gandi al companiilor de stat, ducandu-le catre o zona digitala, in paralel incercand sa construiasca o entitate economica independenta in care sa centralizeze resursa de IT-isti din administratiile publice, pentru a realiza, in ambitiosul termen propus, interconectarea departamentelor publice. In spatele acestor planuri se afla, insa, omul Augustin Jianu, ministrul telecomunicatiilor, pasionat de IT inca de cand era copil.

Am incercat sa vad mai departe de functie si sa vorbesc, “ca la o bere” si “la per tu”, cu Augustin Jianu, fost director la CERT-RO si pasionat de programare inca de la o varsta mica. Pe atunci, neavand computer, isi scria codurile pe foaie si, mai apoi, se ducea la colegi care aveau computere si le tasta. Intre timp, Augustin a ales sa faca pasul catre administratia publica, inca din 2012.

“De ce am acceptat functia de ministru? Pentru a incerca sa schimb ceva, cu adevarat. Unii se intreaba de ce nu am plecat cand a fost scandalul pe marginea OUG 13. M-am gandit ca, daca as pleca, cel mai probabil ar veni in locul meu cineva care sa nu fie atat de determinat”, spune el.

Daca as fi fost ministru in anii anteriori, m-as fi aplecat mai mult asupra serviciilor electronice si asupra experientei utilizatorilor.

Augustin incearca sa schimbe felul in care sunt priviti ministrii, dar si cum sunt privite functiile publice si felul in care Ministerele se rapoarteaza la diferite asset-uri pe care le controleaza. “Aici vorbim de Telekom Romania, unde suntem actionari si noi, CERT-RO, Posta Romana si asa mai departe. Unele dintre acestea, si altele, nu merg intr-o maniera buna si, din perspectiva mea, trebuie schimbata abordarea”, spune, dintr-un birou oval al MCSI, Augustin Jianu.

El recunoaste ca nu poate sa ia decizii in locul managerilor si directorilor din respectivele companii, putand insa sa incerce sa influenteze. “Este foarte important sa incerce sa se transforme digital. Mi-as dori sa faca acesti pasi mai repede, insa aparatul administrativ este greoi si cu metehne invechite, este foarte foarte dificil sa produci o schimbare”.

“Colegul Mircea Dobre (Ministrul Turismului – n.r.) a spus cateva lucruri despre functionari acum o luna, presa s-a inflamat, a luat-o razna, insa din pacate, oricat nu mi-ar placea, a spus niste realitati pe care le-ar spune oricare dintre noi”.

Entitatea autonoma care ar putea ajuta economia Romaniei si cetatenii sai

Ministrul telecomunicatiilor promitea, in programul mandatului sau, ca pana in decembrie 2018 institutiile publice vor fi interconectate. Recunosc ca, la acea data, am ridicat nu doar o spranceana, ci chiar doua. Adica in doar doi ani, un ministru ar reusi ceea ce nu a reusit niciun Guvern din ’89 incoace. Il intreb, bineinteles, cum isi propune sa realizeze acest lucru si, mai ales, ce pasi a intreprins in acest sens.

“Inca este dificil sa facem niste oameni sa inteleaga despre ce este vorba in treaba asta cu interoperabilitatea. Unii vorbesc despre punct unic de contact, dar, si in cazul acesta, trebuie sa ne intrebam care este scopul: este un loc in care te duci sa…ce? Raspuns – sa ti se presteze servicii. La fel si cu interoperabilitatea – nu o faci doar pentru a conecta niste baze de date, de dragul de a interconecta niste baze de date. O faci pentru a presta servicii catre oameni. Avem abordare orientata pe servicii”.

Citeste si:
Sondaj: Ce pierderi estimează multinaționalele prezente în România
Sondaj: Ce pierderi estimează...

Daca se porneste de la aceasta abordare, ministrul observa ca cea mai mare parte din infrastructura deja exista, foarte mare parte din date deja avem. Singurul lucru care mai trebuie facut este sa ofere aplicatii si sa ofere suport pentru ele, considera Augustin Jianu.

Cum va construi aceste lucruri? “Tot statul la coada va disparea!”

“Am avut discutii cu Ministrul Muncii pentru salarizarea IT-istilor in administratia publica si, din pacate, nu este printre prioritati. Acestea sunt referitoare la medici, profesori si asa mai departe. Cumva, pe buna dreptate. Si atunci, decat sa facem o grila care sa vizeze toti IT-istii din administratia publica, care oricum ar ramane in urma intrucat piata muncii pe zona asta este foarte competitiva si nu ai cum sa concurezi cu sectorul privat, caci vei pierde. Deci am gandit o entitate autonoma, sub control parlamentar, care sa centralizeze toate resursele de IT-isti din administratia publica. Acesta sa se autofinanteze si deci sa aiba o grila distincta – cum are ANCOM, ANRE, deci o grila suficient de buna cat sa atraga oameni”.

Prin acest tip de constructie institutionala, sa poata presta serviciile de maxima importanta pentru Romania – interconectarea institutiilor, construirea de aplicatii, oferirea de suport catre cetateni. Practic, considera Ministrul Telecomunicatiilor, un astfel de pilon separat va duce la crestere economica, reducerea drastica a birocratiei si impulsionarea investitiilor si antreprenorilor.

Aparatul administrativ si job-urile din ele, asa cum le stim noi, vor disparea, se vor transforma. Este inevitabil!

“Este un HUB de servicii, o entitate autonoma care sa presteze servicii pentru administratia publica, cetateni si mediul de afaceri”.

Pe hartie suna totul bine. In realitate? “Ne confruntam cu piedici administrative. Atat “hartagoraie” cat si piedici politice. Daca nu ar exista piedicile politice, lucrurile s-ar putea misca extrem de repede”.

“Daca s-au dat Ordonante de Urgenta pentru niste…lucrurile mai putin semnificative, se pot da si pentru chestiuni de genul acesta, lucru care ar trebui sa fie de interes national. Gandeste-te ca o schimbare de genul asta ar aduce o valoare adaugata imensa intregii societati si economiei! Toti timpii morti de deplasare de la un ghiseu la altul ar disparea. Tot statul la coada ar disparea!”.

Altfel, Augustin Jianu se teme ca nu va avea rezultatele dorite, si promise, pana in decembrie 2018.

Si cum ramane cu frica de a nu disparea si posturile si, automat, voturile pe care politicienii par sa le aprecieze mai mult decat bunastarea Romaniei?

Augustin Jianu are o parere clara.

“In timp, ele vor disparea inevitabil. Va exista o perioada de tranzitie, nu stiu cat de lunga, in functie de rata de adoptare a noilor tehnologii, dar inevitabil vor disparea. Nu trebuie sa bagam capul in nisip precum strutul si sa ne facem ca transformarea nu se intampla. Trebuie sa vedem ca se intampla si sa o intampinam cum trebuie! Pana la urma, posturile nu dispar, oamenii se vor reforma profesional. Nu vorbim de formare pe parcursul vietii si calificarea continua. Dispar niste posturi, apar altele”, subliniaza Ministerul Telecomunicatiilor. “Nu inventam roata, ea este deja inventata, noi doar folosim ce deja se stie”.

Citeste si:
Predictii 2019: cum va evolua piata imobiliara din Romania
Colliers: Cele mai importante...

Un lucru care poate fi de invatat din afara tarii? O chestiune interesanta care se intampla in Estonia, de exemplu, un stat mult mai mic decat Romania – sprijinul sectorului bancar pe care l-a dat transformarii.

Il intreb pe Augustin Jianu ce sustinere are pentru construirea acestui “pilon apolitic”, care ar duce la debirocratizarea profunda a societatii romanesti.

“In principiu, tot sectorul privat, cei cu care am discutat, agreaza o astfel de idee. Ma refer si la companii punctuale, dar si la asociatii sau coalitii. Si politic exista sustinere…numai ca exista anumite mici diferente de opinie, reticente”, spune, diplomatic, Augustin.

Pentru ca tot a venit vorba, anterior, despre OUG-uri, il intreb pe ministru ce parere are despre recenta OUG prin care a fost scoasa institutia prezidentiala din ecuatia numirii viitorului presedinte ANCOM, una dintre cele mai importante autoritati din domeniul IT&C din tara.

Tot diplomatic, Augustin Jianu raspunde: “Nu stiu cand vom avea urmatorul presedinte ANCOM, cred ca ar trebui sa il intrebati pe Premier. Cat despre scoaterea presedintelui din ecuatie…permite-mi sa nu comentez”.

Saga Posta Romana

Inevitabil, discutam despre “saga Postei Romane”, mamutul parca incremenit in timp, dar cu mare potential. Daca s-ar face, efectiv, ceva, pentru modernizarea institutiei detinuta 75% de statul roman.

“Sperantele ca Fondul Proprietatea (care detine 25% din actiuni – n.r.) sa vina la masa discutiile nu s-au materializat, drept urmare nu ne punem problema in felul in care si-a pus-o Guvernul anterior. Eu imi pun problema astfel: noi suntem actionari cu 75%, la o companie care poate fi foarte profitabila. Ce ii lipseste?

In primul rand, are o baza informatica foarte foarte veche, nu are ERP, nu gestioneaza resursele centralizat. Pe piata de coletarie este mult mai putin competitiva decat alte companii si atunci, pentru a face compania sa fie profitabila pentru noi, actionarul majoritar, trebuie sa facem o investitie prin majorare de capital. Daca FP considera ca vrea sa participe, bine, daca nu, iarasi bine”.

Institutia a infiintat o comisie privind capitalizarea, se achizitioneaza in prezent un consultant privat pentru testul investitorului prudent. “Trebuie sa ne asiguram ca comportamentul nostru este unul corect si ca ne comportam exact ca un investitor privat, in sensul maximizarii profitului”. Infuzia de capital va fi de 170 de milioane de lei.

“Infuzia de capital este importanta pentru a o face atractiva, “bankable”, sa se poata imprumuta din piata. In prezent nu este atat de atractiva, avand datorii istorice si un parcurs nu tocmai fericit. Deci vrem sa o stabilizam, incat indicatorii companiei sa arate mult mai bine pentru investitori – vorbim de contractarea de credite din mediul privat”.

Capitalizarea ar urma sa aiba loc in august-septembrie. Listarea Postei Romane pe bursa nu este luata, in prezent, in considerare.

Serviciul financiar inceput cu tam-tam se pare ca a fost inca un esec, acesta fiind, in prezent, suspendat. “Asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam!”.

Tranzitia de la TV analogica la digital si evitarea unor proiecte precum eRomania

Un alt subiect fierbinte este tranzitia de la televiziunea analogica la digitala, pas pe care Romania este obligata de UE sa il faca.

“Merge un pic mai repede decat anul trecut, dar nu atat de repede precum mi-as dori eu. In prezent exista acea solutie dezvoltata in house, de criza, ceva care sa ofere acoperirea necesara, dar o solutie care nu poate rezista foarte mult in timp. Si atunci, si in cazul asta, se impune o investitie. Fondurile, la fel, vor fi contractate din piata. Compania, in prezent, cu noua conducere, se descurca un pic mai bine (SNR este condusa, in prezent, de Eugen Brad – n.r.) – vorbim de un manager general cu ceva mai multa experienta si o echipa care vrea sa miste lucrurile si mai putin interesata de…alte lucruri…cum a fost anul trecut”.

In ceea ce priveste evitarea aparitiei unor proiecte-esec precum eRomania, care a inghitit milioane de euro fara niciun rezultat, Augustin Jianu spune ca trebuie sa invatam din greselile trecute.

“Inclusiv din cele de coruptie. Daca avem grija sa nu mai existe astfel de ingerinte in proiectele de IT, atunci vom avea rezultate bune. Altfel…vom repeta istoria. Cadrul legislativ este suficient de bine dezvoltat, din pacate agentia sau agentiile care se ocupa de acestea au fost reformate si schimbate nu neaparat in cea mai buna forma. Agenda Digitala trebuie regandita putin, sa fie ceva mai tehnica si mai putin politica si, din punctul meu de vedere, sa fie pusa in coordonarea CIO-ului (director informatic), functie infiintata anul trecut. De aceea l-a pastrat Guvernul Grindeanu, dupa ce a fost infiintat de Guvernul Ciolos, ar trebui insa sa i se dea si un aparat de lucru”.

Citeste si:
SUA, dupa scrisoarea lui Giuliani:Suntem ingrijorati de noul cod penal
Ambasada SUA se delimiteaza...

Ce se intampla cu domeniile .ro

Avand in vedere rezultatele unui chestionar recent la care au participat institutii interesate de viitorul domeniilor .ro, acestea pot ramane in gestiunea ICI (Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica), deci RotLD poate ramane in gestiunea ICI.

“Lumea a spus ca aici lucrurile sunt OK. Ceea ce a deranjat a fost lipsa de transparenta a activitatii. Deci ar trebui sa creasca transparentizarea veniturilor, a cheltuielilor; de asemenea, exista dorinta ca din excedent acei bani sa fie folositi pentru proiecte educationale, de cercetare, care sa fie atribuite intr-o maniera transparenta. Aici au fost lucruri care mi-au sarit in ochi”.

Cu unanimitate, plata va fi anuala, cu posibilitatea de a plati in avans multipli de un an, la un pret din ce in ce mai mic. Practic, domeniile, si cele folosite si nefolosite, vor trece pe un nou regim de taxare – evident, trecerea se va face cu un “buffer” de cateva luni.

Ro-Net si eliminarea tarifelor de roaming, “in grafic”

Din pacate, proiectul Ro-Net, care isi propune acoperirea cu Internet a circa 400.000 de romani din mediul rural, putea evolua mai bine, spune Augustin Jianu.

“Inteleg de la contractori, de la Telekom Romania, ca au finalizat cel putin 300 de locatii. Sunt anumite divergente de ordin tehnic in ceea ce priveste cine, cum trebuie sa faca receptia lucrarilor, intre operatori si noi, dar se vor solutiona, zic eu, suficient de rapid, iar anul acesta vom avea receptia acestor localitati”.

In ceea ce priveste eliminarea tarifelor de roaming la 15 iunie, lucrurile stau bine. “O parte dintre operatori au iesit chiar in intampinarea proiectului european de eliminare a tarifelor de roaming pentru a castiga imagine, piata. Operatorii au inteles nevoia si nu este o tragedie pentru ei, din contra, este o evolutie fireasca a pietei”.

Cine este omul Augustin Jianu

Daca prima parte a interviului am incercat sa cer mai multe detalii privind proiecte de importanta nationala, in a doua parte am incercat sa aflu cine este omul din spatele functiei, cum gandeste si pe ce maini va sta MCSI in urmatorii trei ani si jumatate, daca nu intervine o remaniere, intre timp.

Il intreb pe Augustin Jianu ce ar fi schimbat daca ar fi fost ministru inca de prin 2013-2014. Rade, ridica privirea si, vadit mai relaxat, spune ca sunt foarte foarte multe, “nici nu stiu cu ce sa incep!”.

“Cred ca ma aplecam mai mult asupra serviciilor electronice si asupra experientei utilizatorilor (UX). Adica asupra interfetei pe care o expunem publicului”.

“Ma socheaza foarte mult faptul ca avem atat de multi utilizatori de retele sociale in .ro, dar nu acelasi demografic foloseste si, spre exemplu, Ghiseul.ro. Si asta pentru ca foarte multa vreme, paginile acestea erau dispersate, nu stiai care din zecile de pagini iti permit sa faci o plata, sau sa aflii informatii. Si inca sunt. Mai mult, erau foarte neprietenoase. Nimeni nu s-a gandit ca acestea sunt servicii care trebuie orientate catre useri, catre cetatean. Practic…toata lumea s-a gandit la sisteme, hardware si software si…om mai vedea noi dupa aia!”.

Nimeni nu s-a gandit ca la Ministerul Comunicatiilor nu exista un IT-ist! A trebuit sa detasez de la CERT-RO un IT-ist si…acesta este, pe intreg Ministerul! Si asta este o situatie care se intampla de multa vreme!”.

Practic, Ministerele din Romania nu au cum sa motiveze IT-istii sa ramana mai mult timp.

“Acum, suntem si noi in asteptarea legii salarizarii unitare, astfel incat salariile de aici sa nu fie cele mai mici din administratia publica centrala, si sa putem aduce oameni care sa vrea sa faca treaba”.

“Cred ca legea salarizarii unitare este benefica, cel putin pentru ministerul nostru. Nu pot vorbi pentru toata societatea, nu cunosc fiecare speta in parte si nici nu vreau sa imi dau cu parerea, dar pentru ministerul nostru ar fi un lucru benefic pentru ca s-ar egaliza salariile in toata administratia centrala”.

Practic, in prezent, oamenii pleca si au mai plecat de-a lungul vremii de la MCSI catre Ministerul Agriculturii, al Finantelor, in general Ministere cu bugete mai mari, cu mai multi bani. In concluzie, aparatul de lucru este foarte mic, slab pregatit si, in general, fara o dorinta prea mare de a inova. Si asta in conditiile in care IT-ul a depasit, ca contributie in PIB, agricultura, inca din 2014.

“Este sectorul cu cea mai mare crestere, cele mai mari salarii. Sunt, zic, indicatori foarte buni ai transformarii. IT-ul nu este o chestiune a viitorului, este a prezentului”.

Il intreb pe Augustin ce materii ar introduce in scoala.

“Am avut discutii cu ministrul educatiei pe tema aceasta. As vedea ceva care sa creeze o gandire structurata, astfel incat programarea sa nu mai fie o nebuloasa, ceva greu. Eu cred ca este la indemana oricui, doar ca trebuie ca, de mici, din clasa I, copiii sa invete sa gandeasca structurat. Mi se pare foarte interesant, de exemplu, Code.org, programare vizuala, promovata la nivel global de mai multe ONG-uri”, exemplifica Augustin.

El considera ca o astfel de gandire ar aduce dupa sine rezultate foarte bune, in viitor, inclusiv economice dar si educationale. “Ministrul este foarte deschis catre astfel de proiecte. Am discutat de un proiect de alfabetizare digitala si ne-am apucat sa lucram la el. Din pacate capitalul uman nu permite ministerului nostru sa fie partener intr-un proiect de genul acesta. Daca reusim sa modificam ghidul si sa fim si noi parteneri, bine, daca nu o sa ii dam un proiect la cheie si speram ca o sa se descurce cu el”.

De asemenea, Augustin Jianu ar mai vedea in scoli inclusiv o materie prin care copiii “sa invete sa…invete, sa invete sa uite si sa acumuleze noi informatii”.

Este foarte important, continua ministrul Jianu, sa faca lucrurile singuri, din proprie initiativa. Sunt foarte multe studii care spun ca in mai putin de 20-30 de ani, generatia urmatoare va avea job-uri care inca nu exista. “Cum pregatesti pe cineva pentru un job despre care nu stii nimic? Trebuie sa ii pregatesti pentru orice – nu a acumula informatii, ci a sti unde sa le gasesti si ce sa faci cu ele”.

Ceva ce considera ca este adevarat, dar este contrazis

Desi lucreaza in aparatul de stat din 2012, pozitia de ministru l-a invatat, sau REinvatat, ca uneori schimbarile se fac foarte greu. De asemenea, a invatat sa ramana perseverent.

“Ceva ce eu consider ca adevarat, dar lumea ma contrazice?”, repeta intrebarea mea, razand, Augustin Jianu. “Da-mi cateva momente…este greu! Pentru ca eu vin cu argumente! Nu sunt ministru, si nu mi s-a dat mandatul asta pentru ca sunt un mare politician! Din contra, mi-a fost dat pentru ca STIU sistemul, problemele si…am solutiile. Este foarte greu, cand vin cu argumente, sa ma combata cineva. Foarte dificil!”.

Ii reamintesc lui Augustin ce spunea anterior, ca intampina rezistenta, inclusiv cu formarea pilonului care ar duce la debirocratizare.

Ministrul ofteaza si spune “…pentru ca unii oameni nu sunt, pur si simplu, dispusi sa asculte. Si aici vorbim de aparatul politic”.

In ceea ce priveste o zi din viata sa, difera de la ora la ora. “Niciodata nu stii la ce sa te astepti. Nu este neaparat…stresant, e normal, nu ma plang insa”.

Ce ar schimba la intreaga piata IT&C

Daca ar putea schimba ceva la nivel de piata, ministrul ar dori sa construiasca mai multe companii care sa aiba integrat o parte mult mai mare din lantul valoric.

“In prezent, inovatia se face in strainatate, cercetarea in baza inovarii se face tot in alta parte…la noi se face dezvoltarea, asa numita piata de outsourcing. Produsul se face in alta parte si lansarea, la fel, in alta parte. Deci avem inovare, cercetare, produs si lansarea. Din tot lantul asta valoric, la noi se face doar dezvoltarea”.

“As vrea sa vad din ce in ce mai multe companii care inglobeaza din ce in ce mai multe din lantul asta valoric, mai ales din inovare si cercetare”, spune el. “Aici este cea mai mare valoare adaugata”.

Per total, considera ca telecomul se misca bine. “Romania este o piata foarte competitiva. Cred ca se descurca foarte bine. As vedea doar o problema, pe care as vrea sa le vad si rezolvate – si aici ma refer la evitarea unor pozitii dominante, mai multa concurenta care sa duca la calitate mai buna si preturi mai mici. Aici vorbim de Internetul fix”.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Succese »



Setari Cookie-uri