Zeci de instrumente sunt angrenate de o agentie SEO pentru a putea deservi clientii, toate acestea costand compania 50-60.000 de euro – poate parea o suma mare, insa, la un pret de circa 10-15.000 de euro/an pe care agentiile le cer clientilor, devine profitabil. Ce castiga, insa, clientii finali, ce tendinte sunt in industrie si cum sa faci SEO eficient, citeste in interviul de mai jos cu Mihai Vinatoru, co-fondator DWF.

DWF are circa 80 de clienti, multi dintre ei recurenti; cele mai multe campanii se intind pe 4-12 luni, sau mai mult. “De altfel, de la 4 luni in sus incep sa se vada, cu adevarat, rezultatele. Depinde, evident, de stadiul business-ului, maturitatea lui, piata”, spune Mihai.

Obiectivele clientilor sunt foarte concrete si simple – sa vanda mai mult. Cifra de afacere inseamna trafic, inmultit cu rata de conversie, inmultit cu comanda medie. “Noi intervenim in zona de trafic nou pe site, acesta venind din mai multe canale – AdWords, Facebook, noi ocupandu-ne de Google Organic – acesta are avantajul ca atrage trafic nou pe site de la oameni care isi doresc lucruri, concret.

Sa incepem cu “nu”

Ce fel de clienti nu ar beneficia de consultanta SEO specializata? Cei care sunt foarte la inceput de drum, sau cei care nu si-au validat modelul de afaceri. “Cei care au un produs foarte nou, sau cei care abia intra pe o piata pe care inca nu au testat-o ar trebui mai intai sa isi valideze business-ul prin alte canale – AdWords, de exemplu”.

Cum arata, deci, clientii care nu sunt acceptati de DWF? Cei care au cifra de afaceri prea mica, nu au intreprins aproape niciun efort de marketing si care, in mod clar, nu si-ar permite sa investeasca 10.000 de euro/an in SEO.

“Rezultatele in SEO sunt de doua feluri – cele care se vad, si cele care se simt. La ce oferim noi se vad rezultate din primele doua luni, pe cuvintele pe care le ai ca focus incepi sa sesizezi cresteri. De simtit insa, in SEO, simti cu adevarat cand ajungi in prima pagina. Evident, si aici difera importanta primei pagini – daca esti un business de vanzare de rochii de mireaza, de mobila la comanda sau chiar travel, oamenii cauta si pana la a treia, a patra pagina”, puncteaza Mihai Vinatoru.

Practic, produsele pentru care este necesar un proces de cautare mai indelungat tinde sa nu fie afecatat negativ de lipsa prezentei pe prima pagina. In schimb, la business-urile de impuls (fashion, de exemplu), oamenii isi pierd repede rabdarea si deseori cumpara de pe prima pagina de rezultate.

Link building-ul

Pentru a face link building eficient, ai nevoie de constanta. De aceea agentiile de SEO din Romania, in majoritatea lor, au deal-uri cu bloggeri sau anumite publicatii, pentru postarea de articole cu link-uri catre pagini ale comerciantilor. De exemplu, DWF are parteneriate cu circa 200 de blog-uri.

“Apoi am dezvoltat intern abordari mai creative. De exemplu identificarea mentiunilor fara link pe care un brand le are pe Internet. De exemplu am identificat pentru un client foarte vizibil offline, faptul ca avea pe vreo 30-40 de site-uri de mall-uri pagina de magazin dar nu avea link acolo! Aceasta este o mare oportunitate de business, care poate fi atat de usor ratata”.

O alta abordare interesanta este sa gasesti pagini de Wiki pe topicul care intereseaza, insa fara citarea unei surse. “Link building-ul poate depasi 50% din eforturile noastre de SEO, in unele cazuri, avand peste 20 de modalitati de a-l construi”, spune Mihai Vinatoru.

Alt pont important este identificarea broken link-urilor. Un site trece prin multiple transformari, pierde constant pagini si unele dintre ele nu mai duc nicaieri. “Avem instrumente pentru a vedea ce link-uri duc catre pagini care nu mai exista, si atunci ori redirectionam, ori luam alte masuri”.

Google isi schimba algoritmul de peste 500 de ori pe an, majoritatea schimbarilor fiind, insa, insesizabile. Un alt lucru care trebuie, totusi, facut, este monitorizarea variatiei primelor 100 de rezultate Google, pentru cuvintele cheie dorite de client. “Noi folosim Analytics pentru monitorizarea constanta a 80.000 de cuvinte cheie”.

Instrumente pentru mobile si traficul, in functie de business, pentru mobil

Google transmite semnale clare, de mai multi ani, ca va trece catre mobile search index. Exista rapoarte speciale dedicate in search console pentru aceasta zona – erori speciale pe mobile, starea crawling-ului pe mobile, usability pentru mobile, si asa mai departe.

“Trebuie sa folosim instrumente speciale – Google AMP Testing Tool, GTMetrics sau PingDom, de exemplu”, exemplifica Mihai Vinatoru.

Clientii sunt din ce in ce mai constienti de importanta zonei de mobile – mai ales cand vad in Google Analytics cat din trafic le vine de pe acest canal.

Concret, din 3,2 milioane de vizite, traficul mobile/desktop se imparte astfel:

  • Pe Travel, traficul din desktop vine in procent de 48%
  • Pe zona de fashion, 72% din trafic vine din mobile, doar 28% venind din desktop
  • Pe IT/Tech, traficul cel mai ridicat vine, inca, din desktop – 67%
  • Jucariile atrag 39% din desktop, deci “grosul” vine tot din mobile.

Provocarile industriei SEO

Piata se maturizeaza, clientii devin mai educati si stiu mai bine ce trebuie sa urmareasca – un rol importan l-au avut si evenimentele de profil care au loc, constant, in industrie.

Pe de alta parte, concurenta devine din ce in ce mai mare, numarul de magazine online creste constant si toate acestea fac atingerea unor obiective din ce in ce mai dificila. Nimeni nu mai deschide un magazin “si-l lasa asa, toti incearca sa il promoveze intr-o mai mica sau mai mare masura, deci concurentii “se cearta” pe prima pozitie in Google”, puncteaza Mihai.

De cealalta parte, Google nu sta pe loc. Lucruri care acum patru ani functionau, acum dai gres cu ele.

“De exemplu, acum patru ani functionau tehnici de link building artificiale – inscrierea in baze de date Web. In timp, lucrurile s-au schimbat si astfel de practici in cel mai bun caz sunt ignorate de Google, daca nu chiar esti penalizat. Apoi mai sunt tehnici on page, artificii tehnice prin care prezinti Google o pagina diferita de ceea ce arati clientilor. La fel, este o tehnica penalizata, considerandu-se ca esti rau voitor, deci indezirabil”, explica Mihai Vinatoru.

Un beneficiu clar il au blog-urile din cadrul magazinelor online. Din pacate, oficialul DWF spune ca doar 1 din 12 magazine din .ro aveau in 2016 un blog activ. “Articolele originale aduc plus valoare in mod clar. Articolele pot constitui o pagina la care sa raspunzi la anumite intentii de cautare – de exemplu, daca observi ca se cauta mult “cum sa montezi o masina de spalat vase”, scrii un post pe blog, cu link catre masini de spalat”.

“In al doilea rand, blog-urile interne intaresc autoritatea magazinului pe anumite subiecte. Daca faci 7-8 articole despre masini de spalat vase, cu link catre categoria din magazin, Google isi va da seama de acest lucru si, in cateva luni, rangul ar putea sa creasca”.

Sunt specialisti SEO in piata?

Raspunsul este, clar, da. Din pacate insa, multi dintre ei ori au ales sa mearga pe cont propriu, sa inceapa o mica agentie sau sa fie freelanceri, fie lucreaza inhouse la companii foarte mari, unde si salariile sunt, uneori, mai ridicate. “Si de la noi au plecat specialisti pentru a se duce in mediul corporate”, recunoaste Mihai Vinatoru.

Tot el spune ca trebuie sa cresti constant specialisti. “Acum, din 20 de angajati, avem 4 juniori recrutati pe criterii de gandire analitica si capacitate de a invata. Pentru angajare avem o serie de teste de logica, chiar matematice, prin care incercam sa identificam capacitatea de a sintetiza si acumula”.

Apoi compania are un calendar pentru procesul de invatare si, spune Mihai, intr-un an stapanesti cam tot ce inseamna SEO – la momentul respectiv.

Salariile pe segmentul acesta sunt, inca, mai mici decat in programare, mai ales cand vorbim de juniori, insa tendinta este una crescatoare, fiind nevoie din ce in ce mai mult de analisti Web, specialisti SEO, online marketing specialists.

“Un SEO-ist bun trebuie sa aiba atat ceva capacitati de programare, sa inteleaga ce se intampla in spatele mecanismelor, sa fie si tehnici, dar si sa inteleaga business-ul/ratiunile de business”.

De exemplu, un om de SEO trebuie sa inteleaga din prima care este diferenta intre cautarea “Laptop ASUS” si “Laptop ASUS de vanzare”.

Exista o diferenta majora. Cautarea “Laptop ASUS” este una generala, informativa, care trimite cel mai adesea catre site-uri mari, deja consacrate, in timp ce “Laptop ASUS de vanzare” targeteaza in mod mai clar zona de second hand, de pe site-uri precum OLX sau Okazii.ro, unde persoane fizice vand produse pe care nu le mai folosesc.

“De cele mai multe ori, cautarile long tail ajung sa dubleze piata “cuvintelor vedeta”. Cautarile scurte sunt in zona de branding (daca esti primul pentru “laptop ASUS” in Google, nu o sa ai cine stie ce vanzari pe termenul asta, fiind multi in faza de research si care nu sunt inca hotarati daca/de unde o sa cumpere, dar ajuta foarte mult pe zona de branding)”, mai spune Mihai Vinatoru.

Media ratelor de conversie pentru cei circa 80 de clienti pe care ii deserveste DWF este de 1%, insa acesta poate sa difere in functie de business. “O rata de conversie de 0,18%, de exemplu, nu este neaparat o rata slaba, intrucat, pe anumite nise – centrale termice, de exemplu -, vanzarea se finalizeaza si are loc telefonic, nu online”, mai spune Mihai.

DWF estimeaza o cifra de afaceri de 800.000 de euro anul acesta, urmand sa incheie anul cu 20 de angajati si 90 de campanii. Pentru 2018, DWF tinteste o cifra de afaceri de 1,2 milioane de euro, un numar de 25 de angajati si 130 de campanii SEO.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri