Niciun start-up nu ar trebui sa se planga de birocratie si, mai mult, nu ar trebui ca antreprenorii sa inceapa un business gandindu-se ca vor primi sprijin de la stat. “Multi isi varsa frustrarile personale pe birocratie si pe statul roman care este intotdeauna acolo sa dai in el. Insa este ca la BAC – multi pica, insa multi iau si note mari”, spune Mircea Capatina, cofondator al aplicatiei de gestiune SmartBill.

“Anul trecut am fost la o conferinta la care era invitata si o secretara de stat din Guvernul Ciolos. Toata conferinta a fost despre cat de rau este statul roman, in loc sa se discute chestiuni constructive. Da, statul este varza, dar cel mai corect este sa nu ai niciun fel de asteptari de la el. Porneste la drum constientizand ca…”proful” este nu tocmai unul bun”, spune Mircea, continuand paralela cu sistemul de invatamant.

Din pacate, considera cofondatorul SmartBill, nu se va intampla nimic pozitiv in viitorul apropiat in ceea ce priveste birocratia sau sprijinirea antreprenorilor, desi sunt unele semne, precum Start-up Nation. “Statul nu este, din pacate, prietenul business-urilor, desi IMM-urile din Romania, cele circa 5-600.000 active, aduc peste 50% din venituri”.

Mircea Capatina nu considera, deci, ca birocratia este cea mai mare problema, per total. “Sunt sigur insa ca exista anumite nise de business unde, da, ai nevoie de o gramada de autorizatii si ai putea “sa mori” pe drum, insa, per total, nu este nici prea dificil si nici prea costisitor sa iti faci o firma in Romania. Dintre toti antreprenorii pe care ii intalnesc eu, niciunul nu se plange de birocratie”, conchide Mircea.

Provocari pe fiscalitate

Cele mai multe companii din Romania cauta in Google sa gaseasca solutii fiscale, deci este foarte important sa fii bine indexat si marketing-ul/echipa SEO sa se ocupe sa ocupi pozitii superioare in rezultate.

“In prezent investim in Google mai mult si in Facebook mai putin, insa tendintele sunt catre Facebook. Display-ul Google este foarte slab, Google stie prea putine despre useri. De cealalta parte, Google Search este cea mai tare chestiune. Daca nu vinzi bine search, ai o problema! Este ca si cum tu vinzi pantofi roz, omul cauta pantofi roz, si tu nu reusesti sa-i vinzi”, spune, plastic, Mircea.

Trecand insa peste aceste provocari, care tin mai mult de activitatea SmartBill, cofondatorul companiei subliniaza ca cele mai multe IMM-uri incep sa caute solutii de facturare in momentul in care constientizeaza ca sunt obligati prin lege sa o faca. “Este destul de normal, de fapt – nu te apuci sa cauti sa cumperi ceva, daca nu ai nevoie, doar de dragul de a-ti complica viata”.

Pe masura ce creste complexitatea business-ului, creste si necesitatea unei aplicatii precum SmartBill – poti emite automat facturi, in mod recurent, in curand putand integra si cu plata mobila. “Targetam aproape toate business-urile, este o solutie universala”.

Pana in prezent, versiunea cloud a Smart Bill este folosita de peste 10.000 de firme, din totalul de peste 50.000 care au cumparat, de-a lungul anilor, o licenta. “Aproape 80% dintre companiile inscrise raman alaturi de noi si cei care nu raman, cel mai adesea se inchid. Avem multe firme nou infiintate care incearca si ele, multe esueaza insa in primul an”.

Citeste si:
Ce lectii de leadership a invatat un CEO de la McDonald's
Lectii de leadership pe care...

Extinderea internationala nu reprezinta o prioritate pentru companie, avand in vedere solutiile diferite existente in alte tari, legislatia diferita. “De aceea nu intra, de altfel, concurenti internationali in Romania, este aceata bariera a localizarii pe care nu o poti depasi prea usor. Una este sa vinzi cauciucuri, sunt aceleasi peste tot, alta este sa vinzi un soft de genul acesta – este ceva mai intim, clientul trebuie sa se regaseasca acolo”, spune Mircea.

0,6 milioane IMM-uri, 50-60% din economia Romaniei

In Romania exista, in prezent, circa 0,6 milioane de IMM-uri, acestea contribuind cu 50-60% din economia tarii. “Eu estimez ca sunt doar vreo 400.000 sau chiar mai putin care isi aduc, cu adevarat, contributia”, spune Mircea Capatina.

Dintre acestea, 90% aveau acum cativa ani contabilitatea externalizata catre una dintre cele 20.000 de firme de contabilitate din tara, care formeaza, deci, o piata foarte mica. “O astfel de firma are o cifra de afaceri de doar 50-100.000 de euro, nu cred ca sunt 50 de firme autohtone de contabilitate mai mari decat noi, ca business”.

Practic, cele 20.000 de companii duc contabilitatea catre 5-600.000 de IMM-uri din Romania. Aceasta este si ratiunea pentru care SmartBill va lansa vara aceasta SmartBill Conta, o solutie care va putea fi folosita gratuit de companiile de contabilitate, pentru a le usura si automatiza procesele. “Oferim gratuit catre aceste firme, ni s-ar parea bad business sa cerem bani, avand in vedere ca ele sustin, pana la urma, mare parte din economia tarii”, puncteaza Mircea.

Feedback-ul pe solutie este, pana acum, pozitiv.

Ce ar trebui sa faca firmele de software

Pentru lansarea SmartBill Conta, compania a lucrat constant alaturi de 10 firme de contabilitate, care au testat si oferit feedback pe marginea aplicatiei. “Pe langa contabilitate este vorba si de best practices, contabilii sunt obisnuiti sa faca lucrurile intr-un anumit fel si este important sa ne mulam si pe obiceiurile lor”.

Este esential ca furnizorii de servicii software si de aplicatii sa faca user testing inainte de orice lansare, considera Mircea Capatina.

“Invitam la noi oameni pe care nu ii cunoastem, ii inregistram, evident, cu acordul lor, si le dam mai multe scenarii de folosire a unui software sau update de software. Daca vedem ca cinci din zece se poticnesc in acelasi punct, este clar ca avem o problema si ca trebuie sa o rezolvam, indiferent daca noua, dezvoltatorilor, ni se pare ca am facut o treaba grozava”, subliniaza Mircea.

Dezavantajul unui astfel de model de a lucra este faptul ca “ne miscam incet. La capitolul adaugat noi facilitati nu am fost rapizi niciodata, insa s-a dovedit ca este o strategie buna. Sunt multi care fac multe in teorie in software, insa, in practica…”.

Un alt lucru extrem de important pentru o companie dezvoltatoare de aplicatii/software este sa stii de la inceput pe ce piata joci.

“Noi am vrut din start sa fim scalabili, un soft mic si pentru multi. Este usor sa cazi in plasa unei companii mari care iti cere sa faci ceva special pentru ei, si apoi sa nu mai reusesti sa adresezi mai multi playeri, sa te complici. Am facut de doua ori acest lucru – o data s-a nimerit ca a fost bine, insa alta data, cand am acceptat sa realizam un model separat de factura pentru o companie, ne-am fript, a fost dificil”.

De asemenea, este importanta politica de pret si ce implica. Daca vinzi un software care costa pe clienti 5.000 de euro/luna, vanzarea va trebui sa aiba loc prin oameni specializati – vanzare asistata. Aceasta va costa multi bani si trebuie sa fii foarte atent la costurile de marketing asociate, costurile salariale. “Este un cu totul alt joc. Daca totusi se vinde singur, fara vanzare asistata, trebuie sa ai grija sa fie extrem de user friendly – si revin la ideea anterioara, sa testezi inainte cu multi oameni din afara propriei companii”, spune Mircea Capatina.

Citeste si:
TotalSoft vrea afaceri de 23 milioane de euro anul acesta
TotalSoft a avut venituri de...

Un al treilea sfat pe care antreprenorul il ofera dezvoltatorilor software este acela de a internaliza eforturile de marketing. “Atunci cand vinzi produse clare, fizice, precum anvelopele, poti sa externalizezi eforturile de marketing catre agentii terte care lucreaza deja cu Google si Facebook, are sute de clienti, stie sa compare si asa mai departe. Cand esti insa o companie de produs, ai o relatie mai intima, echipa de marketing trebuie sa cunoasca clientul, piata, produsul, or nicio agentie nu va sti lucrurile ca noi. Da, poate sunt mai bine pregatiti tehnic, dar nu cunosc atat de bine produsul si targetul”, considera Mircea Capatina.

In prezent, SmartBill are 53 de angajati, ponderea Bucuresti-Sibiu fiind cam de 50%. “Cel mai probabil echipa din Bucuresti va creste mai repede decat cea din Sibiu, intrucat in Capitala avem echipele de vanzari, marketing si suport, in timp ce Sibiul gazduieste tot ce inseamna IT si dezvoltare”.

Compania estimeaza pentru anul curent o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de anul precedent.

“Mi-am pus si primesc destul de des in ultima perioada intrebarea ce as face acum daca as lua-o de la zero. Sincer…nu prea stiu. Cel mai probabil insa as ramane in dezvoltare software, insa pe plan international. Este o piata imensa afara, acolo, in timp ce aici, in Romania, pentru a face o companie mare, trebuie sa intorci toate pietricelele, sa faci de toate”.

Citeste si:
De ce nu mai poate fi ignorat SAM (Software Asset Management)
De ce nu mai poate fi ignorat...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Romania digitala: In crestere, dar tot mediocra