Intr-o cafenea de pe langa Romana, printre studenti zelosi in ale studiilor economice, intr-o zi de primavara mai luminoasa decat de obicei, am stat la masa cu Cristian Ignat, unul dintre cei mai buni specialisti in marketing online din Romania. „Pisica, Alex. Pisica agentiei poate face diferenta! Serios, nu rade, lumea o tine minte cand intra la noi si, apoi, la alte intalniri de business, este „ice breaker-ul” perfect”, imi spune, zambind, Cristian.

Evident, ii cer sa imi trimita neaparat o poza cu pisica. Si, dupa cum puteti vedea mai jos, da, este memorabila.

Canopy a pornit anul trecut cu o investitie de aproximativ 15.000 euro. In primul an de activitate a atins o cifra de afaceri de 200.000 euro, iar in primul trimestru din 2017 avem o crestere de 100% fata de anul trecut. „Acum suntem o echipa de 8 oameni si 2 pisici, iar cea mai mare provocare este de departe atragerea unor noi specialisti in echipa. Din ce am observat, este o provocare in orice industrie din Romania, fie ca iti cauti om de digital, bucatar, chelner sau sofer in cadrul unei companii de livrari colete”.

„Stresul exista, insa incercam sa-l evitam pe cat de mult posibil. Avem doua pisici la birou care ne ajuta sa ne relaxam si ne fac sa zambim mai mult. Pisicile ne ajuta mult si pe partea de marketing. Stiti voi, pozele cu pisici iau cele mai multe like-uri. Sa vedeti cum e cand, in timpul unei prezentari cu 100 de persoane, cineva din sala te intreaba ce face Nopy, iar toata discutia se muta in jurul pisicii. Participantii ne retin mai usor cu ajutorul pisicii, la fel si cei care ne trec pragul la birou.

Ce isi doresc clientii diferit de la o agentie de digital in Anul Domnului 2017?

Clientii isi doresc mai mult ca niciodata „rezultate de azi pe maine”, spune, apasat, Cristian.

„Cred ca performance marketing-ul este inteles gresit in Romania si poate crea asteptari false din partea unui client. Ca structura si semnificatie, performance marketingul este format din doua cuvinte: performanta si marketing. Pe ultima parte, cea de marketing, se pune accentul cel mai putin. La nivel general, marketingul presupune sa iti determini clientii sa vina la tine, sa te caute, sa te aleaga ei. Ori acest lucru nu are cum sa se intample peste noapte. Daca ii povestesti unui client ca trebuie sa aloce un buget, oricat de mic, pentru cresterea awareness-ului, a notorietatii sale, a brandului, nici nu vrea sa auda despre asta pentru ca el vrea "performance marketing", el vrea vanzari.

Este important ca orice companie sa inteleaga ca oamenii, de cele mai multe ori, cumpara branduri, nu neaparat un anumit produs sau serviciu. Cumperi un televizor marca X, de la magazinul Y. Majoritatea televizoarelor au cam aceleasi specificatii astazi, insa difera mult puterea brandului si increderea in acest brand. Este critic sa ai focus pe cresterea brandului tau, puncteaza Cristian, ridicand putin vocea pentru a astupa zgomotul rasnitei de cafea. Intre timp se formeaza coada la casa, din ce in ce mai multi studenti luandu-si doza de cofeina necesara trecerii examenelor.

Cristian continua cu un exemplu practic.

„Daca esti un magazin care vinde flori online, atunci vrei ca brandul tau sa fie asociat pentru cautari pe Google de tipul florarie online, florarie bucuresti, livrare flori in Iasi etc. Acesta trebuie sa fie obiectivul tau principal, chiar inainte de vanzari, oricat de ciudat ar suna. Pentru ca din aceasta asociere si din aceasta crestere a brandului vei vinde mai usor pe termen mediu si lung”.

Ce gresesc clientii in abordarea unei agentii/unui proiect, in mod frecvent, dar si ce lucruri fac mai bine, fata de anii precedenti?

Trei greseli pe care le vede Cristian in continuare sunt lipsa de diferentiatori, lipsa de inovatie si focusul prea mic pe clientii existenti.

Primele doua greseli sunt usor de notat: trebuie sa oferi unui potential client motive puternice pentru care sa cumpere de la tine ci nu de la concurenta. Inovatia te ajuta sa iesi in evidenta, sa fii retinut de catre vizitatorii site-ului tau.

A treia greseala este legata de focusul mare clienti noi. Este stiut ca resursele necesare pentru a pastra un client existent sunt mult mai mici decat cele pentru a atrage unul nou. Multe companii vizeaza doar clientii noi, cand ar putea oferi celor actuali beneficii si motive pentru a cumpara si a doua oara, si a treia oara. Costul pe achizitie al unui client nou este mult mai mare decat in cazul upsale”.

Prin cresterea calitatii serviciilor pe care le oferi, indiferent de domeniu, iti poti creste usor recurenta in vanzari din clientii existenti. Daca vinzi vinuri online, de exemplu, nu-i trimite un tirbuson cadou clientului care tocmai a cumparat un vin vechi de la tine. Mai degraba, in functie de vinul cumparat, ii poti trimite o invitatie la o degustare de vinuri. Daca oferi ca bonus doar discount-uri, e greu sa cresti ca brand si sa fidelizezi, considera, si exemplifica, Cristian Ignat.

Clientii sunt mai informati si au mai multa incredere in agentii in 2017. „Cred ca este pe fondul educarii pietei. Au fost multe evenimente care au crescut mediul digital din Romania, iar acest lucru se vede. Avem clienti care cer de la inceput campanii Google AdWords, remarketing dinamic, remarketing pe Facebook si alte modalitati de targetare destul de specifice”.

Tendinte in piata de digital - la ce vom asista anul acesta si in 2018

Comunicarea prin video va fi noul trend.

„Cred ca vloggerii vor inlocui usor, usor bloggerii. Consumatorii de astazi nu mai au rabdarea necesara sa citeasca un blog. Video-ul este mai interactiv, poate transmite o emotie, poate explica lucruri mai usor decat un articol. Sa nu mai spun de faptul ca intr-un video poti fi mult mai engaging decat intr-un articol scris, oricat de interesant ar fi acesta. Noi urmarim modul in care sunt citite articolele de pe blogul nostru si se vede clar cum dau scroll din headline in headline din ce in ce mai multi”, puncteaza Cristian Ignat.

Sorbind din cafea, adauga ca vor aparea din ce in ce mai multe automatizari in platformele existente, precum si tool-uri noi. „Insa cred ca oamenii de marketing vor creste mult in companii. Cand toata lumea automatizeaza, marketingul este cel care te poate scoate in evidenta”.

Estimari cifra afaceri Canopy pe 2017, numar clienti, extindere internationala

Desi Cristian nu vrea sa se pronunte cu privire la cifra de afaceri pentru 2017, spune ca „potentialul este urias”.

„Avem in jur de 50 de clienti in momentul de fata. Focusul nostru este pe clientii existenti si pe echipa. Ne dorim o crestere cat mai naturala, nu fortata. Putem forta cresterea usor, pentru ca exista cerere mare in zona de servicii de promovare online. Insa acest lucru ne va ajuta doar pe termen scurt, apoi exista riscul sa ne sufocam echipa, sa scadem calitatea serviciilor catre clientii existenti. Tinem mult la puterea brandului si nu ne permitem sa facem asta. Obiectivul nostru principal in acest moment este sa ajungem numarul unu in Romania pe nisa de pay per click, din punct de vedere al bugetelor gestionate, al cifrei de afaceri. In urmatoarea perioada va fi gata si site-ul pentru piata internationala si vom testa in prima faza”.

Il intreb pe Cristian ce campanii i-au placut si ce companie din industrie ii place cum evolueaza. Dupa un scurt moment de gandire, imi spune ca i-a placut campania celor de la Webdigital, prin care au comunicat faptul ca ziua de luni este libera. „Imi mai place cum creste Omniconvert, ei fiind axati pe piata internationala”.

Ceva ce considera ca este adevarat despre mediul digital, dar este contrazis

„Consider ca mediul online NU este usor”.

In ciuda tuturor beneficiilor care se mediatizeaza in cazul unui business online, precum nu ai de platit chirie in centru, nu ai nevoie de multi angajati, este masurabil, este non stop, online-ul nu este deloc usor, iar acest lucru ar trebui sa fie subliniat unui business care se muta in online.

„Da, exista multe beneficii pe care le are acest mediu, beneficii care se pot si intoarce impotriva ta si in avantajul concurentei: este mult mai usor pentru publicul tau tinta sa verifice preturi, sa te compare cu concurenta, sa faca research, sa se razgandeasca etc”.

Ce materie ar introduce in curricula scolilor din Romania?

Cristian ar introduce o materie legata de vanzari, in general. Oamenii trebuie sa invete sa se vanda mai bine pe ei in primul rand, indiferent de moment si situatie. Chiar si cand mergi in club trebuie sa stii sa te vinzi, sa stii ce sa vorbesti, cand sa vorbesti, cand sa asculti si asa mai departe.

„Si categoric o materie legata de mediul digital. Elevii si studentii trebuie sa realizeze ca odata cu evolutia Facebook-ului si a timpului petrecut in aplicatii de mobil exista si oportunitati pentru ei. Ar trebui sa incerce sa foloseasca mediul online si intr-un mod constructiv, nu doar distractiv”, subliniaza antreprenorul.

„In Romania, online-ul chiar este o super oportunitate. Avem mai multe gospodarii conectate la Internet decat la canalizare, ceea ce este tragico-haios. Avem printre cele mai rapide viteze de conectare la Internet, la un cost din ce in ce mai accesibil pentru oricine. Este ca si cum am avea printre cele mai performante autostrazi virtuale din lume. Noua generatie trebuie sa profite de aceste lucruri pentru ca, trebuie sa recunoastem, nu este ca si cum in Romania ploua cu astfel de oportunitati”, continua el.

Google face treaba foarte buna in acest sens. Au un program numit Atelierul Digital, in cadrul caruia si Canopy este partener. Cursurile de acolo, considera Cristian, ar trebui introduse, asa cum sunt ele, in gimnaziu chiar.

„Educatia este esentiala si noi contribuim cat de mult putem in directia asta. Recent am lansat, impreuna cu cei de la Smart Bill, o serie de ghiduri gratuite, care iti arata aplicat, pas cu pas, cum poti dezvolta un business online pentru a vinde mai mult. Ghidurile se gasesc aici”.

Provocari ale pietei digital in .ro

„Cred ca orice business trebuie sa aiba componenta Google, apoi Facebook. Media traditionala este mai degraba pentru clientii mai mari, din punctul meu de vedere. Google este pentru rezultate imediate, Facebook este pentru a-ti crea o comunitate pe care ulterior sa o motivezi sa cumpere de la tine, iar media traditionala este pentru a te ajuta sa-ti cresti si mai mult notorietatea.

Provocarea, asa cum ziceam si mai sus, vine din lipsa personalului. Este o cerere fantastica de oameni de digital si o lipsa mare in aceasta zona”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri