Wall-Street.ro a aratat printr-un articol recent cum masura Guvernului Ciolos de plafonare a tarifelor RCA prin OUG 54/2016, pentru subventionarea unei clase de asigurati cu frecventa ridicata de daune - transportatorii rutieri - a impins piata asigurarilor RCA intr-o competitie puternic concentrata de oligopol, in care doua societati, Euroins si City Insurance, au ajuns, prin "bariere" de natura comerciala (comisioane mai ridicate acordate brokerilor de asigurare), sa controleze pana la 60% din piata. Desi plafonarea tarifelor RCA se incheie pe data de 18 mai anul curent, noul proiect de Lege RCA adoptat astazi de catre Comisiile reunite de Buget Finante, Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor mentine, de fapt, aceasta plafonare pentru clientii cu risc ridicat intr-o forma mascata, prin limitarea ponderii cheltuielilor de administrare la 25%, situatie care ar putea avea consecinte negative asupra gradului de cuprindere in asigurare si asupra intermediarilor.

"Nu am avut nici o sansa. Intrebarile erau adresate preponderent transportatorilor. Daca acestia isi dadeau aprobarea pe o propunere, aceasta trecea, daca nu, nu. Cam asa s-a desfasurat “dezbaterea” in Parlament. Transportatorii au facut legea" a declarat Viorel Vasile, presedintele Patronatului Roman al Brokerilor de Asigurare din Romania - PRBAR si CEO al Safety Broker, liderul pietei de brokeraj, aflat printre participantii de astazi de la discutiile din Parlament pe tema proiectului de Lege RCA.

Viorel Vasile afirma ca PRBAR a propus Comisiilor modificarea proiectului de lege astfel incat sa nu fie aplicata o viitoare plafonare a marjei cheltuielilor de administrare in cazul societatilor de asigurari la un nivel de maxim 25%, situatie care, in opinia sa, ar afecta serios industria brokerilor de asigurare si implicit gradul de cuprindere in asigurarea RCA la nivel national. "Desi am avut sustinere fata de propunerea noastra si din partea UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare - n.r.), dar si din partea Autoritatii de Supraveghere Financiara, pentru ca au fost impotriva transportatorii rutieri, s-a terminat discutia. Autoritatea chiar a oferit o statistica de 28% cheltuieli de administrare, cu eliminarea cotizatiilor catre BAAR si FGA, care cumulat ajung la un 7-8%. Asadar, ne-am situa la nivelul medie europene de 35%".

Seful PRBAR mai arata ca "daca lucrurile vor ramane in aceasta forma, pe termen lung vor ajunge doar Euroins si City Insurance sa mai vanda RCA in Romania, deoarece doar aceste doua companii au o marja a cheltuielilor de administrare de pana in 25%. S-a vazut acest trend dupa primele trei luni din acest an, cand Euroins si City Insurance au absorbit deja o pondere de 60% din piata RCA. Ceilalti asiguratori nu indeplinesc acest criteriu, pentru ca dispun de mai multi angajati si mai multe sedii care genereaza, bineinteles, costuri. Toti sunt deja cu marja cheltuielilor peste 25%. Ca urmare, restul asiguratorilor nu vor mai vinde RCA prin intermediul brokerilor, ci doar prin retea proprie, sau daca o vor face, va fi la un comision de 1-2%, similar cu cel practicat in perioada de sase luni de plafonare a tarifelor RCA".

El spune ca Asirom VIG, al treilea jucator dupa cota de piata de pe segmentul RCA, ar avea o rata a cheltuielilor de aproximativ 33% pe RCA. "Nu ai cum sa te mai astepti de la aceasta companie sa vanda RCA prin intermediul brokerilor de asigurare. Este putin probabil ca ceilalti asiguratori sa inceapa sa dea oameni afara sau sa isi inchida sediile de prin tara pentru a reduce ponderea cheltuielilor de administrate la RCA sub plafonul de 25%".

Citeste si:
ASF: Asiguratorii nu sunt obligati sa vanda RCA. Sunt liberi sa...
Cornel Coca-Constantinescu,...

Contactat de wall-street.ro, Stefan Prigoreanu, CEO Millenium Insurance Broker, companie membra, de asemenea, a PRBAR, a declarat ca "prin impunerea unei rate a cheltuielilor de administrare de 25% are loc un amestec brutal intr-o piata libera si concurentiala. "Nicaieri in Europa Occidentala nu exista o astfel de prevedere. Limitarea acestor cheltuieli inseamna automat o concurenta mai scazuta, iar piata din Romania nu va mai fi atractiva pentru nici un alt jucator strain. Nu va imaginati ca o companie mare de asigurari, care inregistreaza in prezent cheltuieli de administrare de 30% o sa scada salariul directorului general pentru a reduce costurilor. Nu, o sa reduca salariile angajatilor, comisioanele agentilor proprii si cele aferente brokerilor de asigurare, o sa ofere servicii de o calitate mai slaba s.a.m.d.".

El adauga ca orice piata libera, "competitia este cea care trage pretul in jos, nu o reglementare prin lege. Si brokerii au costuri de operare care nu pot fi acoperite doar dintr-un comision de doar 1-2%".

Perspective sumbre pentru viitorul pietei de brokeraj in asigurari

Viorel Vasile subliniaza ca de 10 ani, in Romania, companiile de asigurari au cedat de buna voie distributia RCA catre brokeri. "Practic 80% din vanzarile RCA sunt facute de catre cei 30.000 de asistenti in brokeraj. Costurile de distributie ale brokerilor sunt evident mai mici decat ale asiguratorilor, fiind de 8-10% in acest moment. Daca proiectul Legii RCA va ramane in forma actuala, jumatate din cele 30.000 de posturi cu siguranta vor disparea".

El arata ca o solutie ar putea fi reprezentata de startul vanzarlor de polite RCA in Romania de catre companiile care activeaza in tara noastra prin regim transfrontalier de libera circulatie a bunurilor si serviciilor, asa cum este cazul bulgarilor Dallbogg. DallBogg poate oferi servicii RCA din luna februarie a acestui an si nu se supune legislatiei din Romania ci celei din Bulgaria. Asadar, nu va fi obligata la o marja a cheltuielilor de administrare de 25% pe RCA.

Citeste si:
Carpatica si Astra Asigurari, in faliment. Urmeaza City Insurance?
Carpatica Asig a intrat si...

"Suntem pe ultima suta de metri in pregatirea demersurilor de a intermedia polite RCA de la Dallbogg. Totodata, nu intereseaza pe nimeni cum isi vor mai face oamenii din orasele mici ale tarii de sub 30.000 de locuitori polite RCA. Daca dispar brokerii de asigurare si vor de parcurs o distanta de 20-30 de kilometri sau chiar 50 de kilometri pana la primul asigurator, credeti ca isi va mai face cineva o asigurare RCA? De ce credeti ca au renuntat asiguratori sa aiba sedii in acele orase? Din cauza lipsei de rentabilitate", spune Viorel Vasile.

In acelasi timp, seful PRBAR nu vede alternativa vanzarilor online de polite RCA la nivel national o solutie, in contextul unei infrastructuri deficitare. "Culmea, tocmai in acest zone, accesul la reteaua Internet nu este atat de facila. Acolo nu gasesti canalizare, ce sa mai vorbim de internet".

Printre membrii fondatori ai PRBAR (Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare) se numara brokeri de asigurare cu o cota de piata cumulata de aproape 25% din industria romaneasca de intermediere, respectiv: Safety Broker, Renomia - SRBA Insurance Broker, Asigest Broker de Asigurare, Millenium Insurance Broker, Campion Broker de Asigurare, PSG Insurance Broker, Professional Broker de Asigurare, Globasig Broker de Asigurare-Reasigurare, Interbug Broker de Asigurare, D&CA Insurance.

Sursa foto: Tom Wang / Shutterstock

Citeste si:
Euroins: Asteptam oprirea abuzurilor pe care le fac service-urile auto
Euroins: Asteaptam cu interes...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Marin, Generali: Lipsa de maturitate in asigurari, derivata dintr-un oportunism pe RCA