Pe langa faptul ca stie piata de digital precum propriile palme, Adrian Alexandrescu este un personaj si foarte plastic – interviurile cu el, fiind, deci, deseori savuroase si interesante. Am discutat cu Adrian despre provocarile pietei de digital, schimbarea de tipar a pietei, dar si ce sfaturi poate oferi celor care doresc o campanie de digital eficienta.

Care sunt provocarile pe care le intampina o agentie de digital in prezent, comparativ cu anii precedenti?

Exista mai multe tipuri de provocari care tin de piata, de personal si de proces. Adrian incearca sa explice, prin exemple care sunt aceste provocari.

Provocari legate de piata

Citeste si:
Sase intrebari din care afli daca esti sau NU un sef bun
Sase intrebari la care daca...

Avem o schimbare de tipar a tipului de proiecte. Creste numarul actiunilor mai mici, mai focalizate si se schimba atributiile care sunt cerute agentiei „si aici nu ma refer doar la zona tehnica. Am observat o tendinta, pe care o salut cu mare caldura, de a gasi in brief-urile de pitch capitole care nu se refera doar la creatie ci si la lead generation, strategii de dialog pe termen lung cu consumatorii, UX si asa mai departe”, puncteaza Adrian Alexandrescu.

Unele dintre aceste cerinte au nevoie de resurse specializate, care detin un nivel rezonabil de cunostinte atat despre comunicare, dar si despre baze de date sau intelegerea unor concepte tehnice. Asta ne duce la o a doua provocare, cea legata de Personal.

Provocari legate de personal

Pe piata fortei de munca o agentie de comunicare digitala are nevoie de cinci tipologii principale de resurse: strategie & research, client service & project management, creatie, media si programare.

„Pentru primele patru categorii sunt inca prea putine scoli de profil care produc oameni cu pregatire in domeniu. Ba mai mult, pentru a deveni intr-adevar specialisti, absolventii acelor scoli au mare nevoie de experienta practica in domeniu, experienta pe care nu o pot castiga decat lucrand efectiv intr-o agentie. Si aici intervine prima problema. Am remarcat in mai multe cazuri (si mi-au confirmat si alti colegi din industrie) faptul ca pretentiile salariale de inceput si poate chiar si atitudinea generala fata de responsabilitati tind sa scada atractivitatea tinerilor cu putina experienta in favoarea unor seniori dovediti, care pot aduce rezultate din primul minut”.

Pe partea tehnica problema este la fel de spinoasa, mai spune Adrian Alexandrescu: din ce in ce mai multe companii gigant din zona tehnica deschid centre de development si suport globale in centrele universitare majore din Romania. Astfel, agentiile de publicitate se trezesc ca trebuie sa concureze pentru resurse tehnice cu companii de software care fac uneori angajari chiar si de cate 100 posturi simultan.

Citeste si:
Romania digitala: In crestere, dar tot mediocra
Romania digitala: In...

Provocari legate de proces

Istoric vorbind, multe dintre agentiile digitale din Romania au inceput incercand sa aplice niste reguli si procese ATL pe un alt mediu (asta se intampla acum aproximativ 12 ani).

„A durat ceva timp pana cand a fost clar ca este nevoie de un alt model, care la randul lui a functionat bine aproape de 6-7 ani. Acum suntem din nou la un punct de cotitura in care consider ca ne trebuie o noua schimbare de model, in sensul acceptarii faptului ca trebuie sa utilizam mult mai mult software si tehnologie in procesul de comunicare. Creatie nu mai inseamna doar vizualuri si texte ci si idei de utilizare a tehnologiei pentru a face comunicarea mai atractiva si mai de impact. In plus, in conditiile resurselor valoroase limitate, este natural sa lasam unui computer sa faca fara greseala lucruri simple, automatizabile si sa folosim resursa umana pentru a dezvolta noi instrumente de comunicare, pentru a crea mesaje si campanii puternice. Este exact gandirea de la care am pornit cand am dezvoltat Promotiful, platforma noastra software prin care grupul nostru de comunicare poate construi o promotie pentru consumatori completa, in mai putin de o zi. Putem astfel sa evitam o crestere inutila de echipa si implicit de costuri fixe si sa ne concentram resursa umana pentru a face lucruri cu valoare adaugata mult mai mare.Ca o idee, doar pentru una dintre companiile din grupul din care facem si noi parte, estimam ca Promotiful a ridicat profitabilitatea cu 10% si cifra de afaceri cu 5% in doar 4 luni de activitate. Avem deja zeci de proiecte implementate pe platforma iar trendul este in crestere, nicidecum de scadere”, conchide Adrian.

Cum s-au schimbat cererile clientilor din zona de marketing digital/dezvoltare Web in ultimii ani?

In mod cert vedem o crestere a presiunii pe rezultate rapide, concomitent cu o scadere a bugetelor, spune

„Pentru a putea avea in continuare un business profitabil, fara a scadea calitatea este nevoie, cum spuneam si anterior, de o schimbare de model: eficientizarea proceselor, alegerea bataliilor care merita luptate, automatizarea lucrurilor care pot fi automatizate si asa mai departe”.

Ce 2-3 sfaturi ai putea oferi companiilor care realizeaza campanii online?

„Ganditi activitatile in serie, nu individual”, spune, rapid, Adrian. In momentul in care incepi o campanie trebuie sa stii exact ce vei face cu rezultatele obtinute in campanie.

Citeste si:
Campos, Vtex: Paradigmele se schimba. Da libertate angajatilor!
Campos, Vtex: Paradigmele...

In afara de vanzari sau imagine, de multe ori rezultatele din campanie inseamna date.

„Am recitit recent Publicitate Stiintifica a lui Claude Hopkins si am ramas la fel de uimit ca la prima lecturare cat de multe lucruri de care vorbeste sunt inca perfect valabile chiar si dupa mai mult de 100 de ani. Si cat de putine dintre ele se aplica efectiv. Mult prea rar vad decizii de modificare a unor proiecte viitoare pe baza datelor din campania care tocmai s-a terminat, desi uneori este absolut evident ca vocea consumatorului cere cu totul altceva decat proiectul pe care il ai in plan”.

Apropo de date, cred ca o profesionalizare a modului in care se colecteaza date este absolut cruciala.

„Lasand la o parte lipsa de atentie pe scara destul de larga la prevederile legilor cu privire la protectia datelor personale si modul in care trebuie sa colectezi date pentru a le putea folosi ulterior in legalitate (e.g. disclaimere, bife de acord clare, etc) exista si aspectul tehnic si de viziune pe termen lung legat de colectarea si folosirea datelor. Voi atinge doar patru subiecte, aparent banale, insa foarte des intalnite si problematice”:

- validarea datelor inca din momentul colectarii pentru a nu te impovara cu "junk data"

- structurile de date negandite suficient - de exemplu, va vine sa credeti ca inca se mai colecteaza destul de des varsta (o valoare perisabila) in loc de data nasterii (o constanta)?

- lipsa relevantei datelor colectate - duce la formulare inutil de lungi cu date nestandardizabile, adica inutile pentru analize statistice (de exemplu, in loc sa se ceara doar localitatea, se cere intreaga adresa desi este greu de introdus, descurajeaza utilizatorul si se stie foarte clar ca nu va urma sa se trimita nimic prin posta, nici macar in viitorul apropiat)

- lipsa viziunii de a folosi date indirecte - nu ai nevoie de doua intrebari "cati copii aveti" si "ce varsta au" pentru a intelege ca cineva care a optat ca premiu pentru un pachet de scutece este probabil sa aiba un nou-nascut.

"Consideram colectarea si interpretarea datelor atat de importanta incat avem o echipa interna care dezvolta intens un nou produs. Credem ca acest produs va simplifica destul de mult modul in care se intelege colectarea eficienta si corecta de date in campanii tactice pe medii digitale. Fara riscul de a exagera, credem ca va fi o mica revolutie in domeniu, asa cum a fost si Promotiful pe partea de promotii”.

Ce ai schimba la piata de digital din .ro daca ai putea, chiar acum?

Il intreb pe Adrian ce ar schimba la piata de digital daca ar putea, daca ar avea o super putere, chiar acum. Dupa un moment de gandire, spune ca sunt multe lucruri, mai mici sau mai mari care si-ar dori sa se intample...altfel.

In timp, insa, si-a dat seama ca daca vrea sa le schimbe, cel mai simplu ar fi sa lucreze la cauza.

„Educatia celor care lucreaza in industrie. Iar prin educatie ma refer la un set de baza de cunostinte pe care sa le aiba oricine care are legatura cu marketingul digital. E extrem de greu sa lucrezi cu un account care nu intelege diferenta de rezolutie pentru print vs ecran sau cu un client care nu are un minim de notiuni legate de web astfel incat sa poata fundamenta decizii de tip "open source vs custom development" sau "Facebook login vs cont propriu".

Pastrand tonul, il rog pe Adrian sa imi spuna ceva ce el considera adevarat, insa multi il contrazic. Legat de piata de digital, bineinteles.

„Investitia in media via Google si Facebook vs. jucatorii locali este o tema dezbatuta adesea. Parerea mea este ca, din pacate, nu exista o concurenta puternica pentru simplitatea in utlizare si rezultatele pe care acestea le furnizeaza”.

Cifra de afaceri Interactions

In 2014 Interactions a avut o cifra de afaceri de 600.000 euro, 800.000 euro in 2015, apoi, in 2016, compania a atins 1 mil. de euro. Pentru anul curent, compania va incerca sa isi pastreze cresterea procentuala si, in consecinta, sa atinga venituri de 1,3 milioane de euro.

Adrian considera ca obiectivul este viabil, datorita unui cumul de factori.

„Avem stabilitate in echipa. Sunt aici oameni care se apropie de 10 ani de cand lucreaza impreuna. Credeti-ma ca asta conteaza chiar mai mult decat s-ar putea crede. Acesti oameni pot stabili intre ei detaliile unui proiect din doua fraze. Doar ca idee, avem in echipa programatori si creativi care sunt aici de 7-8 ani. Daca sunteti familiari cu industria de advertising stiti ca aceste cifre sunt realmente remarcabile”, subliniaza Adrian Alexandrescu.

„De asemenea, avem crestere majora pe proiectele de development AngularJS dar si de back-end pentru Franta - peste 30% pe an. In acest moment avem 7 developeri care lucreaza in echipa de proiecte externe. Am prelungit deja majoritatea contractelor cu clientii existenti si, in plus, am castigat la inceput de an doua pitch-uri extrem de importante”.

Cand alegi Facebook, Google sau advertising traditional?

Daca ne referim la advertisingul traditional digital, acesta ofera accesul la formate mult mai creative, considera Adrian Alexandrescu.

„In anumite cazuri, in functie de obiectivul campaniei si de produsul sau serviciul care trebuie promovat, utilizarea unui astfel de format poate avea avantaje incontestabile, cel putin de imagine si vizibilitate, fata de formatele de reclama ce pot fi utilizate pe Google si Facebook”, raspunde, putin vag, Adrian.

Cum vor arata, deci, campaniile digitale ale viitorului?

„Utilizarea tehnologiei in comunicare va continua sa creasca. Cred ca nu vom mai auzi "e optimizat si pentru mobil" ci mai degraba "e compatibil si de pe desktop". Iar componenta de dialog si interactivitate precum si atentia la detaliile de implementare ale unei campanii digitale vor avea o importanta de cel putin doua ori mai mare decat astazi”.

Sursa foto principala: Shutterstock joker1991


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si