Uneori, in business-uri de (sute de) milioane de euro, nu mai conteaza doar cifrele seci, ROI sau numarul de angajati. Conteaza cat de dispus este CEO-ul sa riste, dupa ce guidline-uri navigheaza in afaceri, si, de ce nu, cat de eficient isi imparte timpul. Am discutat cu Dragos Sirbu, CEO Flanco, pe marginea unor intrebari “out of the box”.

Dragos Sirbu conduce business-ul Flanco inca din februarie 2014 si, dupa cum se poate vedea si din interviul acesta, realizat la putin timp dupa primirea acestei pozitii, este o persoana deschisa, directa si, nu rareori, amuzanta.

Wall-Street.ro: Cat de ridicat este apetitul tau pentru risc si in functie de ce factori iti place sa risti?

Dragos Sirbu: Exista o vorba care spune, in esenta, ca esti suma experientelor tale personale si profesionale de pana atunci. Daca ma gandesc la educatia primita in copilarie – nu aveam optiunea sa las ceva nefacut la timp sau “ca la carte”.

Parintii mei sunt intelectuali, dascali autentici, de tara, cu ei nu era loc de obiectii. Apoi la ASE, in Bucuresti, la Facultatea de Finante-Banci am invatat ce inseamna ROI-ul si, ulterior, l-am si aplicat in business. Dar as spune ca nu sunt foarte dispus la risc. Mai degraba imi plac lucrurile predictibile, controlabile si care matematic dau cu plus.

Da, cei tineri, millennials, vor mai mult timp liber decat si-au dorit parintii lor, au rabdare mai putina, sunt mai greu de “incorporat” pe tiparul rigid cunoscut pana acum, dar sunt la fel de dornici de cunoastere.

W-S.ro: Cine este rolemodel-ul tau? De ce?

DS: Nu stiu daca surprinde, dar nu am un rolemodel din business. Nu-l copiez nici pe Steve Jobs, nici pe Elon Musk. Mi-au placut, de-a lungul timpului, cativa profesori geniali pe care i-am avut si care au contribuit la formarea propriei mele personalitati (de pilda, profesorul meu de limba romana din gimnaziu, apoi dirigintele meu din liceu, care era profesor de matematica, cativa dascali “altfel” din facultate).

Admir un singur om – pe istoricul Neagu Djuvara, pentru spiritul sau extraordinar, pentru mintea sa limpede si tanara indiferent de varsta, pentru capacitatea lui de sinteza fabuloasa si patriotismul rar, pe care am avut ocazia sa le aflu. Daca il citesti, daca il asculti cu atentie, vei gasi elemente de moralitate care pot contribui la o constructie de business extrem de sanatoasa. Insa, dincolo de orice, imi admir neconditionat tatal…

W-S.ro: Ce incentives/factori motivatori functioneaza cel mai bine pentru angajati, in prezent? Dar comparat cu acum cativa ani?

DS: Uneori fac un exercitiu de imaginatie. Cum as vedea lucrurile daca nu as fi avut contact cu aceasta tara/lume in ultimii 10-15 ani. Si cumva ma bucur, pe de o parte, pentru ca sunt/suntem parte a unei schimbari substantiale a umanitatii datorita tehnologiei (si nu cred ca am vazut totul), pe de alta parte pentru ca Romania de azi are din ce in ce mai putine lucruri in comun cu Romania de acum 15 azi. In bine, vorbesc. Tara s-a schimbat mult, post integrare in UE, in bine. Am ars etape istorice de dezvoltare.

Sigur, avem lucruri de imbunatatit, la infrastructura, educatie, sanatate samd. Sa speram ca mai avem sansa unei stabilitati de macar 30-50 de ani, convingerea mea fiind ca in viitor vom fi una dintre natiile generatoare de valoare in orice domeniu.

Revenind la intrebare, chiar daca lucrurile s-au schimbat, factorii motivatori pentru angajati sunt aceiasi. Da, cei tineri, millennials, vor mai mult timp liber decat si-au dorit parintii lor, au rabdare mai putina, sunt mai greu de “incorporat” pe tiparul rigid cunoscut pana acum, dar sunt la fel de dornici de cunoastere, dornici sa absorba lucruri noi, dornici sa se dezvolte. Prin urmare, vor fi motivati asa cum am fost si noi, cei dintr-o alta generatie, de un mediu de munca sanatos, de posibilitatea de a invata si de a face lucruri noi, concrete.

In orice epoca, in orice organizatie, nimeni nu pleaca de langa un lider puternic, inovator, atent la nevoile celor din jur... Sigur ca banii sunt importanti acum, dupa cum au fost si in trecut. Dar cel mai important ramane omul, managerul de echipa, care are abilitatea de a-si pune in valoare fiecare membru al ei. Prin urmare, raspunsul la intrebarea ta, referitoare la “factori motivatori”, este managerul.

W-S.ro: Cat timp poate functiona business-ul fara top 3 oameni din companie, in opinia ta? Ce provocari ar putea aparea?

DS: As vrea sa cred ca am ajuns cu Flanco la acel nivel de predictibilitate si maturitate pe care atat eu, cat si actionariatul companiei ni le-am dorit. A fost, daca vreti, obiectivul principal al primilor trei ani de mandat pe care i-am avut la Flanco, in functia de CEO. Fara factori perturbatori majori, compania poate merge fara probleme, echipa actuala este extrem de puternica, de experimentata (sunt toti oameni cu peste 10 ani experienta multipla de retail). Ma intreb daca nu cumva ar merge chiar mai bine... Glumesc :).

As investi in logistica, mi-as dori o reducere a dependentei de structura de curierat actuala.

Provocarile sunt legate de modificarea comportamentului de consum intr-un interval de timp foarte scurt, de migrarea din offline in online, de omnichannel si, peste toate, de capacitatea noastra de a ne adapta acestei modificari si de a valorifica avantajele certe pe care un magazin fizic le are (expertiza consultantilor de vanzari si stocul langa client).

W-S.ro: Ce ai schimba in business si cat de rapid ai putea sa te adaptezi daca forta de munca ar costa, subit, doar 50% din costurile de acum? Cum ai profita/ce ai face?

DS: As investi in tehnologie – sunt atat de multe lucruri care se pot face in magazine, pe baza unor informatii corecte…

As creste numeric echipa si as investi in dezvoltarea ei, pentru a raspunde nevoilor tuturor clientilor care intra in magazinele noastre (fizice sau virtual, prin Flanco.ro). As investi, apoi, in logistica, mi-as dori o reducere a dependentei de structura de curierat actuala.

W-S.ro: Ce decizie mica ati luat in ultimele luni, dar a avut impact mai mare decat cel asteptat initial?

DS: “Sa ne linistim”. Am avut un an 2016 cu o dezvoltare extraordinara a companiei pe toate planurile (mult dincolo de posibilitatile ei). Din fericire, ne-a iesit, iar acum e momentul sa ne linistim si sa consolidam. Sa ne uitam cum azi putem face mai bine decat ieri si maine mai bine decat azi. Par vorbe, dar sa nu uiti ca retail-ul este o suma de detalii.

W-S.ro: Ce cuvant (unul singur!) ati dori sa fie asociat Flanco, in mintea clientilor (exemplu – Apple = diferit, Google = cautare etc.)

DS: “Simpatic”. Asa cum ti-am mai spus cu alte ocazii, visez sa avem solutii pentru toate nevoile sau dorintele clientilor nostrii, in timpul si locul pe care ei si le doresc.

W-S.ro: Daca ar trebui sa pleci pentru 1 an de zile si ai putea lasa o singura fraza angajatilor, dupa care sa se ghideze acel an, ce ai scrie?

DS: De multe ori le-am spus, si o fac si public acum, ca sunt foarte, foarte buni. Avem o echipa, construita in acesti aproape 5 ani de cand suntem impreuna, extraordinara. Daca ma uit in jurul meu, la competitie si la resursele pe care le consuma pentru a-si obtine rezultatele, “ai mei” sunt foarte buni. Cu resurse putine, obtin lucruri extraordinare. Le-as spune sa nu uite acest lucru si sa nu inceteze sa-si doreasca sa fie mai buni, sa-si doreasca ca lucrurile sa se intample influentate fiind de ei.

W-S.ro: Ce pondere din timpul tau alocat muncii este flexibil? Sau, daca preferi, cat din timpul tau este “unscheduled”, nealocat unor activitati anume? (pondere aproximativa) Incerci sa faci ceva anume cu acel timp “nealocat”?

DS: Nu folosesc o formula anume, pot spune ca in ultimul timp am facut mai putin operational si daily business si mai mult planificare, fluxuri – back office daca vrei. In general, lucruri cu impact major si pe un termen mai lung.

W-S.ro: Cum definesti succesul?

DS: Sa fii in stare sa-ti faci profesia din placere.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri