Inteleg ca plafonarea chetuielilor de achizitie si administrare ale companiilor de asigurari la 25% prin noua Lege RCA, aflata la promulgare, este cel mai intens criticata. Ii nemultumeste pe asiguratori si, implicit, pe brokerii de asigurare. Totusi, plafonarea de 25% este doar pentru asiguratori, nu pentru intermediari. In cazul acestora din urma, nu este, inca, plafonat comisionul la RCA. Eu consider ca nu au de ce sa fie nemultumiti, deoarece brokerii de asigurare au posibilitatea dezvoltarii si a unor activitati suplimentare dupa aplicarea Directivei IDD si, de fapt, intermediarii ar trebui sa sustina vanzarea de polite facultative la care comisioanele si cheltuielile nu sunt plafonate, a declarat Cornel Coca-Constantinescu, vicepresedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), in cadrul Formului International de Asigurare si Reasigurare (FIAR), desfasurat la Brasov.

"In structura de cost a asiguratorilor se regasesc si alte elemente de cheltuieli, precum contributiile obligatorii (la Biroul Asiguratorilor Auto din Romania si Fondul de Garantare a Asiguratilor - n.r.) ce pot fi ajustate. La o privire asupra pietei RCA, constatam ca singurul obligat sa participe la aceasta piata este clientul. Nu este obligat nici asiguratorul, nici brokerul, nici service-urile s.a.m.d.. Nu putem sa ajungem iar in situatia in care comisioanele primite de catre brokerii de asigurare sunt intre 3 si 15% pe segmentul asigurarilor obligatorii RCA. De ce trebuie sa existe o diferenta de 5 ori intre minim si maxim?", a spus Cornel Coca-Constantinescu (foto).

In opinia sa, tendinta de maximizare a comisioanelor concentreaza o situatie de risc maxim pentru asiguratorii care le practica, asa cum s-a vazut si in ultimii ani in piata de asigurari. "Vreti sa ne intoarcem in timp? Vreti sa centralizam si sa consolidam toate aceste riscuri greu de administrat de catre unii numai intr-o anumita zona? Daca ajungem cu o concentratie de piata de 40% la doua companii va dati seama ca situatia incepe sa semene cu ceea ce s-a intamplat in trecut. Care este diferenta? Nici una!"

Masura de plafonare a tarifelor RCA prin OUG 54/2016, data de catre Guvernul Ciolos si aflata inca in vigoare in acest moment, a generat un dezechilibru major in ceea ce priveste concurenta si gradul de concentrare din piata de asigurari RCA, iar impactul real al acestei masuri este deja vizibil in primele trei luni din 2017. Astfel, desi scopul declarat al adoptarii acestei masuri a fost stabilizarea si echilibrarea pietei de asigurari, plafonarea tarifelor RCA a accentuat substantial tendintele oligopoliste. In consecinta, in primul trimestru din acest an se observa o concentrare semnificativa, ajungandu-se la situatia în care primii doi asiguratori sa cumuleze aproximativ 60% din portofoliul de RCA din Romania. Citeste o analiza a acestei situatii aici.

Cornel Coca Constantinescu: Dependenta de RCA este nociva pentru piata

Legea RCA n-a aparut inca si deja este contestata de piata. Atat societatile de asigurari, cat si brokerii spun ca noua legislatie tinde sa suprareglementeze piata si ca principiul plafonarii tarifelor este mentinut intr-o forma mascata prin limitarea cheltuielilor de administrare si de vanzare, inclusiv taxe obligatorii (catre FGA sau BAAR) ale companiilor de asigurare la 25%.

Citeste si:
Romanii nu mai negociaza la angajare fara asigurare de sanatate
Cristian Fugaciu, Marsh...

"Trebuie sa intelegem ca dependenta de produsele obligatorii, precum RCA, este nociva, intr-o piata in care mai mult de jumatate din structuri este orientata catre acestea. Este dificil sa discutam despre dezideratul de piata matura in aceste conditii. Am intalnit o alta abordare a problematicii, care prin mesaj invita la perpetuarea starii de instabilitate, invocand dezideratele pietei, fara a intelege ca efectul de bumerang este inevitabil, iar perdantii vor fi toti jucatorii din piata", a declarat Cornel Coca-Constantinescu.

Referitor la solutii, vicepresedintele ASF a precizat ca "noua lege RCA, aflata la promulgare, aduce o serie de instrumente noi, care vin cu scopul de a rezolva problemele pietei, acordand o mai mare libertate si creeaza, totodata, premizele pentru autoreglementare. Ma refer in special la atributiile noului BAAR si intruducerea notiunii de client de risc ridicat – situatie care vine si rezolva situatia in care cea mai mica parte dintre asigurati au reusit sa bulverseze aceasta piata. De ce? Deoarece, desi asiguratorii au dreptate si riscul este cel mai ridicat pe acest segment de clienti (transportatorii rutieri - n.r.), indubitabil, pe o parte constatam o crestere galopanta a tarifelor, pur si simplu, din dorinta de a respinge un anumit client, iar pe de alta parte, avem clienti cu frecvente ridicate de daune obligati sa participe la aceasta piata. Altfel, nu vom ajunge decat sa escaladam iar tarifele".

Piata politelor RCA a atins, la sfarsitul primului trimestru al anului 2017, valoarea de 1,06 miliarde lei, nivel similar cu cel consemnat in aceeasi perioada a anului trecut (1,07 miliarde lei). Numarul contractelor anuale a ajuns, in primele trei luni ale anului, la 1,46 milioane unitati, fata de 1,44 milioane in trimestrul I al anului 2016, cea mai mare pondere fiind reprezentata de politele cu o valabilitate de 6 luni. Totodata, analiza datelor preliminare raportate de societatile de asigurare releva faptul ca ponderea politelor cu durata pe o luna a crescut de la 6,46% la 14,37%.

Drept urmare, in perioada analizata, pe ansamblul intregii piete, prima medie RCA anualizata a scazut cu 3%, comparativ cu intervalul similar din 2016, atingand valoarea de 727 lei. Pentru persoane fizice, prima medie anualizata a fost de 533 lei, iar la persoane juridice a ajuns la 1.340 lei. In acelasi timp, dauna medie RCA platita pentru vatamari corporale, in primul trimestru din 2017, a crescut cu 48%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce pentru pagube materiale a scazut cu 3%. De asemenea, rata combinata a scazut pentru prima data sub pragul de 100%, ajungand la 97%, in scadere de la 106%, nivel consemnat in primele trei luni ale anului 2016.

Citeste si:
De ce nu reusesc asiguratorii sa vanda mai multe polite facultative...
De ce nu reusesc companiile...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Stadler, CEO Vienna Insurance: Este important ca Romania sa aiba o piata RCA sustenabila