Cris Radu este extrem de relaxat, in biroul sau cu vedere spre Lujerului, unde muncitorii ridica “cu drag” si “spor” cladiri de locuinte pe un teren populat de caini vagabonzi. “Lunar, fosta fabrica de paine de aici este demolata, incet-incet, pentru a face loc, cred eu, unor cladiri de locuinte. E fain sa vezi pe fereastra cum se modifica topografia!”, spune Radu, managerul Adobe Romania.

Adobe Romania ocupa 4 etaje din 12 in Anchor Plaza, avand peste 500 de angajati si sperand la inca circa 80-100 anul acesta. “De la un anumit nivel in sus, nu mai suntem limitati de bani, cat de forta de munca pe care o putem gasi in piata. Companiile mari, precum Adobe, lider de piata pe foarte multe segmente, precum Marketing Cloud care include 8 elemente, se duc in piete unde sunt sanse sa gaseasca forta de munca, indiferent de cost”, puncteaza Cris.

Inspirat de peisajul de afara, incep prin a-l intreba pe Cris Radu cu cat se mai vinde Photoshop in Romania si cine sunt clientii suitei faimoase. Impresia generala in piata este aceea ca Adobe Photoshop este extrem de scump si si-l pot permite doar profesionistii sau companiile mari.

“Nimic mai fals. Duse sunt vremurile in care luai Photoshop la cutie si apoi primeai update-uri o data la 2 ani! Acum totul este in cloud, si pentru 15$/luna, abonament, ai acces neingradit la instrument. Daca platesti cu 40-50% mai mult, primesti chiar toate soft-urile de Adobe din Creative”.

Echipa din Romania a Adobe nu se ocupa insa de business-ul Photoshop, nevanzandu-l direct, cat de software in cloud, digital marketing, analytics, fiind una dintre cele mai apreciate si solide echipe de R&D si mentenanta ale gigantului Adobe.

“Sincer, ne intereseaza piata de talente locala. Ingineri de produs, dezvoltatori, testare, operare, product managers”.

De ce Adobe, cand toate companiile cauta programatori?

Il intreb pe Cris de ce ar alege un programator de top sa vina al Adobe, in loc sa se duca la orice alt concurent. Fara sa ezite, managerul filialei locale a companiei americane spune ca ii atrage mult tipul de munca pe care il fac.

“Adica core R&D, sa lucrezi la produse care apar pe prima pagina pe platforma unei companii precum Adobe, sa primesti multiple premii in industrie, sa fii numarul 1 mondial ani la rand pe Analytics sau Audience Manager, pentru a numi doar doua, sa te adresezi multor companii din top 100, reprezinta motivatii excelente pentru angajati”, puncteaza Cris.

Totodata, angajatii au ce invata de la alti profesionisti, primind si expunere internationala pentru realizarile lor.

“Salariile din Romania sunt, in continuare, de trei ori mai mici decat in Silicon Valley, de exemplu. Avem angajati care s-au dus acolo, vrajiti de sumele din State, insa, atunci cand dau 4.000 $ pe chirie, intr-un apartament mai urat decat la noi, realizeaza subit ca trebuie sa iei in calcul si costul vietii, nu doar sa fii atras de salariu, pe hartie. De aceea foarte multi programatori prefera sa ramana in tara”.

Pentru a exemplifica puterea produselor de marketing in cloud ale Adobe, managerul filialei locale spune ca 90% dintre companiile din Fortune 500 folosesc instrumentele companiei pe care o reprezinta. “Nu poti face lucruri atat de complexe cu Google Analytics, cat poti face cu Adobe Analytics. De exemplu, Disney are nu mai putin de 400 de angajati care folosesc instrumentul nostru”.

Practic, Adobe nu este interesata de middle market sau long tail, tintind aproape exclusiv corporatiile mari cu instrumentele care sunt dezvoltate, partial, si in Romania. “In curand va intra in vigoare si un parteneriat cu Microsoft, oamenii de vanzari ai companiei urmand sa impinga la pachet si produsele Adobe. Practic, dezvoltam insturmente peste cloud-ul Microsoft”.

Provocarile managerului Adobe Romania

Il intreb pe Cris ce s-ar intampla daca el si inca 2 top manageri ai Adobe ar pleca, subit, din companie.

Dupa un moment de gandire, zambind, Cris Radu spune ca spera ca nimic dramatic. “Ar trebui sa nu fim in vreun fel critici pentru organizatie, pe termen scurt si mediu. De aceea am si investit foarte mult in oameni, de fapt aceasta este si marea mea provocare – sa selectez si sa dezvolt oameni, sa stiu ce talente trebuie sa (mai) aducem in companie”.

Este o presiune din ce in ce mai mare in a gasi oameni foarte talentati, cu atat mai mult cu cat Adobe se pozitioneaza pe un segment ingust in piata de IT care, oricum, fata de anii trecuti este in crestere. “Noi cautam ingineri de R&D, si acestui tip de programatori nu li se dau proiecte la cheie, nu li se dau specificatii, deci trebuie sa aiba cunostinte bune din domeniul produsului pe care-l fac, pasiune, sa inteleaga soft-urile competitiei, ce isi doresc clientii. Este nevoie deci si de imaginatie, inventivitate!”. Practic, acesti salariati fac mai mult decat programare.

“Mai sunt firme care cauta asa ceva, insa sunt destul de putine – BitDefender, Qualcomm, Ixia, printre ele”.

Pe langa specialisti, Adobe angajeaza si juniori, pentru potentialul lor. “Adica nu atat pentru skill-uri curente, mai ales ca limbajele de programare se schimba des, cat pentru capacitatea de invatare, pasiunea de a rezolva probleme, sa iti pese cand la 2 noaptea te suna un client – nu se intampla des, dar se poate, totusi, sa fie cazul”.

Procesul de angajare, descris intr-un cuvant? “Dureros! Al meu a durat 7 ore, acum multi ani!”, spune, razand, managerul Adobe Romania.

Se face un screening pe CV-uri, se merge si pe recomandari interne, apoi urmeaza un interviu cu un team leader telefonic – jumatate de ora, o ora. Apoi, urmeaza mai multe zile de interviuri, videoconferinte. “Cam 60% suntem interesati de aptitudinile tehnice, restul fiin soft skills. Dar si interviul tehnic este mai putin clasic, nu punem angajatii sa scrie coduri, cat este un dialog mai mult, vedem cum gandeste o problema, cum ar rezolva-o. Intr-un fel, seamana cu “mult injuratele” interviuri ale Google”, spune, zambind, Cris.

Per total, seful Adobe Romania spune ca nu a vazut programator de elita traind si evoluand din traininguri facute de firma. “Tine de pasiune, de dorinta de a evolua de unul singur! Este mai greu, cu atat mai mult cu cat, fiind lider de piata, nu ai de la cine sa te inspiri, nu ai pe cine copia. Astfel, faci multe miscari – unele reusite, altele nereusite. Este chiar ironic – tragedia numarului 1 este fix aceasta: pentru a tine bara ridicata, sus, trebuie sa faci o multime de experimente, jumatate dintre ele dovedindu-se, in practica, neutilizabile. Evident, unui programator R&D nu i se poate imputa nimic!”.

Cat de rapid s-ar adapta daca salariile ar scadea cu 50%

Este stiut faptul ca salariile in domeniul IT, cu atat mai mult in cazul Adobe care angajeaza (si) oameni foarte nisati, sunt mari. Il intreb ce s-ar schimba in strategia companiei daca, brusc, salariile ar scadea cu 50%.

Fara sa ezite, Cris spune ca nu crede ca s-ar schimba multe lucruri/strategii. “Pragul nostru este calitatea si filtrul calitatii. De la un nivel in sus nu mai conteaza atat de mult banii, cat sa gasim talente in piata. Deci, daca ar costa dublu, sau la jumatate, nu ar schimba lucrurile foarte mult”.

Ce ar schimba el, insa, ar fi sistemul de educatie, sa produca mai multi oameni pasionati de partea tehnica. “Sunt, intr-adevar, mai multi absolventi de profil, insa nu suficienti. Si nu este o problema doar in Romania, ci una la nivel mondial”.

De ce exista, pana la urma, aceasta problema? Simplu – matematica si fizica sunt materii complicate spre care nu se duc multi, in mod natural, spune, razand, seful Adobe Romania.

“Romania beneficiaza de o mostenire pozitiva, insa, una dintre putinele din perioada comunista. Inainte de anii ’90 se insista foarte mult pe inginerie, cultura si dorinta era de a te face inginer, deci reprezinta o fundatie buna pentru domeniul tehnic de acum”.

De altfel, Adobe, impreuna cu ANIS, vrea sa faca “un fel de burse pentru profesori si asistenti, sa-i premiem pentru un stil mai dinamic si mai actual de a preda. Cred ca avem educatori buni, si trebuie sa-i premiem pe cei mai buni! Sistemul de invatamant actual premiaza profesorii in functie de numarul de lucrari stiintifice publicate, in conditiile in care la noi se face prea putin cloud sau/si big data in Universitati. Am dori un sistem mai modern de invatare, mai actual, si sa ii si premiem pe cei care fac acest lucru”.

Totodata, Cris spune ca incurajeaza si cresterea comunitatilor de fete in tehnologie, pentru a se ajunge la un echilibru in industrie. “Am facut progrese remarcabile in acesti ani; in prezent, circa 40% din noile angajari sunt fete, schimbandu-se, incet incet, raportul si in facultatile de profil tehnic”.

Decizia care a schimbat operatiunile din Romania

Acum un an si jumatate, seful Adobe Romania a luat decizia de a adauga o componenta substantiala in zona de operations, pentru “a tine serviciile in picioare”.

“Simteam ca nu inchidem o bucla complet, din SaaS. Zona de service era rezolvata in alta parte si mai putin in Romania, asa ca am decis sa adaugam si acest segment in operatiunile locale”.

Practic, Adobe Romania a inceput sa angajeze specialisti in zona de intretinere. “Au o viata chiar mai grea decat programatorii, fiind o meserie emergenta, combinatie intre administratori de sistem si programare, sunt…”doctori in software”, premiati daca paciuentul este sanatos, nu bolnav. Si noi promitem o rata de up de 99,99%. Asta inseamna, in traducere, ca, lunar, platformele noastre au voie sa nu functioneze maxim 4 minute si 20 de secunde!”.

Cris spune ca a gasit mai multe talente decat se astepta pe zona aceasta, cu atat mai mult cu cat este una emergenta – impletirea intre programare si administrare de sistem, astfel incat echipa a ajuns la circa 100 de oameni.

“Daca ar fi sa recomand, insa, o meserie de viitor, ar fi aceea de data scientist, analist big data. Trebuie sa vezi tot timpul cum se comporta clientii, sa faci personalizari mai bune, sa intelegi comportamentul statistic al vizitatorilor”.

Ce propozitie ar lasa angajatilor daca ar pleca “intr-un an sabatic”

Il intreb pe seful Adobe Romania ce ar spune, intr-o singura propozitie, angajatilor, daca ar urma sa plece pentru un an din companiei.

“Le-as spune sa fie la fel de inovativi ca pana acum. Si aici nu ma refer la a patenta lucruri, intrucat aceste patente sunt, de fapt, defensive si nu masoara neaparat inovatia, cat sa lucreze la componente din produsele existente care chiar sa faca diferenta. Adobe Pass, de exemplu, este un produs realizat integral in Romania si care are o cota de 98% in State. Adobe Pass permite clientilor de cablu sa vada canalele la care sunt abonati si pe terminale mobile”.

In Romania, Adobe Pass nu este inca fezabil, intrucat piata este extrem de fragmentata si nu exista acorduri clare intre cablisti/operatori telecom si furnizorii de continut.

Provocari 2017-2018

Principala provocare pe anul curent si urmatorul este mediul de afaceri din Romania.

“Speram sa nu se mai schimbe, iarasi, taxe, pe neanuntate. Este nevoie de predictibilitate. Este ok sa schimbi conditii, dar sa le schimbi previzibil!”.

De exemplu, la inceputul anului, PSD a venit cu o modificare care a lovit in plin Adobe, dar si alte companii – taxarea veniturilor de peste un anumit nivel.

30% dintre angajatii nostri au fost afectati de acest lucru, avand venituri mai mari decat pragul impus de guvernanti. Si nu, nu vorbim de manageri, si nu a fost vorba de directori de banci cum a spus unul atunci, ci de oameni “normali”, programatori care treceau de pragul de 5 salarii medii pe economie!”.

De fapt, in cadrul Adobe are loc, uneori, si o anomalie – unii angajati castiga mai mult decat managerii lor.

“Suntem de parere ca, daca un angajat isi face treaba excelent, la superlativ, pe nisa lui, sa fie rasplatit corespunzator, uneori depasind salariul managerului direct. Nu trebuie neaparat sa fii manager pentru a ajunge la un anumit salariu, daca iti faci treaba buna pe domeniul tau de interes”, sustine Cris Radu.

Totodata, Adobe ofera mai ales inginerilor si actiuni in cadrul companiei. “Unii au ajuns si la 70.000 de dolari in actiuni, acestea activandu-se la 4 ani de la angajare. Este o metoda de loializare a angajatului”.

Cris este adeptul orarului flexibil de munca, nu urmareste cu exactitate cat sta cineva la birou. Mai mult, o zi pe saptamana se poate lucra de acasa sau dintr-o locatie aleasa de angajat. “Atata timp cat esti eficient, ai timp sa te sincronizezi cu unii colegi si dai rezultate…nu conteaza cat stai la munca sau de unde lucrezi. Eu cred in eficientizare!”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri