In orice grup de angajati am intreba cine este liderul, membrii grupului vor numi, cel mai probabil, pe cel aflat in functie. Daca ii intrebam cine este cea mai influenta persoana din grup, raspunsul la aceasta intrebare il va indica pe liderul neoficial si ne arata modalitatea reala de functionare a grupului respectiv.

Care sunt trasaturile unui lider neoficial? este intrebarea cheie a studiului condus de Performance Group asupra stilurilor de conducere in randul participantilor la programele de dezvoltarea competentelor de management si leadership din cadrul companiei.

Studiul concluzioneaza ca trei dintre cele mai apreciate trasaturi ale unui lider fiind empatia, cunoasterea de sine si deschiderea emotionala.

Empatia

Empatia, in multitudinea ei de manifestari, de la simpla ascultare pana la intuirea traseelor de influenta intr-o organizatie, apare mult mai des in lista de competente a organizatiilor care isi analizeaza performerii.

Conform studiului nostru, daca liderul neoficial are capacitatea de empatie in armonie cu alte abilitati, performanta echipei tinde sa creasca. Daca liderul are o empatie scazuta si ambitia de a realiza multe, atunci orientarea catre obiective a liderului influenteaza negativ performanta echipei. Cu toate acestea, daca liderul are prea multa empatie si in acelasi timp o capacitate de autocontrol slab dezvoltata, performanta este, de asemenea redusa – o empatie prea mare interfereaza cu necesitatea de a sanctiona erorile de lucru.

Citeste si:
Leadership in zilele noastre: care sunt noile competente ale liderilor
Amalia Sterescu, despre...

O functionara la banca a relatat “Lucrez in domeniul bancar, dar niciodata nu am folosit cuvantul ‘empatie’ la serviciu –pana acum. Solutia consta in adecvarea empatiei la strategia proprie: implicarea oamenilor, experienta pozitiva a clientilor. Empatia este modalitatea prin care ne diferentiem de concurenta. Cheia este abilitatea de a asculta”.

Si nu este singura persoana care gandeste astfel, am primit acelasi mesaj din partea directorilor executivi a doua centre medicale renumite. Cu cat medicii invatau sa citeasca mai eficient expresiile emotionale subtile, cu atat mai incantati erau pacientii lor, care relatau despre sentimentul de grija empatica pe care il resimteau. Grija plina de compasiune imbratiseaza o valoare esentiala in medicina; iar cresterea empatiei ar trebui sa figureze printre obiectivele fixate pentru toate scolile medicale.

Autocunoasterea

Liderii neoficiali sunt mai constienti de ei insisi decat colegii lor de echipa. Liderii care au nivel inalt de autocunoastere isi pot evalua punctele forte si punctele slabe si se inconjoara de o echipa de oameni cu calitati complementare celor pe care le au chiar ei. Si totusi, cunoasterea de sine apare rareori in lista de competente a organizatiilor care isi analizeaza performerii. Este de la sine inteles ca pentru a atinge o performanta profesionala, liderii au nevoie de foarte buna concentrare atat interioara cat si exterioara - abilitate care reflecta un inalt control cognitiv si care isi are fundamentul chiar in autocunoastere (alaturi de perseverenta, rezistenta si capacitatea de atingere a obiectivelor)

Studiul arata ca, secretul succesului in alegerea deciziilor corecte, nu consta numai in faptul de a fi expert in domeniul tau profesional ci si intr-o buna cunoastere de sine.

Citeste si:
Topul cerintelor angajatilor romani s-a schimbat radical
Topul cerintelor angajatilor...

Deschidere emotionala

Deschiderea emotionala, abilitatea de a percepe astfel de indicii subtile ale grupului, se aseamana, in ceea ce priveste modul de functionare, cu o camera video. Putem da zoom in pe ceea ce simte o persoana sau zoom out pentru a lua in vizor intregul colectiv – fie el o clasa de elevi sau o echipa de lucru.

In ceea ce ii priveste pe lideri, deschiderea emotionala asigura, de exemplu, intelegerea mai adecvata sau sprijinirea unei perspective opuse. O intelegere corecta poate insemna diferenta dintre o initiativa esuata si o rectificare utila din mers.

Masura in care observam intreaga padure emotionala sau un singur copac determina deschiderea pe care o avem. Daca unor oameni li se arata imagini cu o persoana care zambeste, inconjurata de altele care se incrunta, dispozitivele de urmarire a privirii au evidentiat ca majoritatea privitorilor si-au ingustat campul de atentie asupra fetei zambitoare, ignorandu-le pe celelalte.

Expertul in leadership Warren Bennis utilizeaza termenul de ‘observatori de prima clasa’ pentru a-i desemna pe aceia care acorda fiecarei situatii o atentie patrunzatoare si au uneori o fascinatie molipsitoare fata de ceea ce se intampla in momentul prezent.

Citeste si:
Cum folosim realitatea virtuala si serious games in HR?
HR amplificat: Cum folosim...

Doua dintre principalele mecanisme de natura mentala care influenteaza negativ capacitatea de observatie sunt presupozitiile adoptate fara vreo judecata si regulile respectate cu rigiditate.

Se impune ca acestea sa fie testate si nuantate periodic, adaptate la realitatea aflata in permanenta schimbare.

Una dintre modalitatile de a realiza acest lucru consta intr-o permanenta chestionare a realitatii si o buna ascultare; cercetare, sondare, reflectie – acumularea viziunilor si perspectivelor celorlalti. Implicarea activa aduce la formularea intrebarilor relevante, la o capacitate imbunatatita de a invata si la un radar mai sesibil care ne avertizeaza asupra schimbarilor pe cale de a se produce.

Liderii eficienti au capacitatea de a trece de la unele la celelalte in doar cateva secunde.

Motivarea optima

Companiile au binenteles nevoie de lideri concentrati asupra imbunatatirii performantelor oamenilor. Insa performantele respective sunt mai eficiente pe termen lung daca liderii nu le spun pur si simplu angajatilor ce au de facut ci daca se concentreaza asupra contextului extern: sunt motivati sa ii ajute si pe altii sa atinga succesul.

Leadershipul excelent vine din inima – o inima de lider in slujba celorlalti genereaza un efect pozitiv in spirala.

Liderii pot sa lucreze la propria dezvoltare in acest sens, sa isi rezerve timp pentru a - ghida si sfatui membrii echipelor, pentru a sustine conversatii aliniate asupra obiectivelor si facilitarea transferului oamenilor catre o perspectiva motivationala superioara.

Imaginati-va oameni care aleg sa vina la serviciu pentru ca au parte de sentimentul ca pot contribui la ceva dincolo de ei insisi, de o stare de bine superioara, si de placerea dezvoltarii si a invatarii continue.

Concret, asta presupune:

  • Capacitatea de a asculta pentru a articula o viziune autentica asupra tuturor aspectelor care sa ii motiveze pe ceilalti si totodata sa stabileasca in mod clar asteptarile,
  • Interventii de coaching, bazate pe intelegerea asteptarilor pe care le au oamenii de la viata, cariera si slujba actuala; luarea in considerare a sentimentelor si nevoilor oamenilor si manifestarea preocuparii fata de acestea,
  • Celebrarea succeselor, buna dispozitie, constientizarea faptului ca timpul rezervat distractiei alaturi de angajati nu este un timp pierdut ci o modalitate de a investi in capital emotional si starea de bine la locul de munca.

Aceste stiluri de a conduce, folosite in tandem sau in conformitate cu situatia de moment, extind orizontul de concentrare al liderului. Largirea orizontului precum si intelegerea profunda si flexibilitatea permisa raspunsurilor pot da roade. Cu cat mai larg este repertoriul de stiluri al unui lider, cu atat mai dinamic este climatul organizational si cu atat mai bune sunt rezultatele.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Tendinte in piata fortei de munca din Romania