Piata rezidentiala din Romania devine din ce in ce mai matura, odata ce dezvoltatorii locali si internationali de locuinte se profesionalizeaza si incep sa inteleaga ca Romania nu inseamna, pe harta dezvoltarilor rezidentiale, doar constructii de apartamente ieftine si atat. Ca urmare, piata de profil a inceput sa ofere si un spatiu tot mai mare dezvoltatorilor mari, care aduc un standard mai ridicat de calitate si dispun de capacitatea de a dicta trendul in industrie. In acelasi timp, cumparatorii romani de locuinte sunt mai mult decat pregatiti sa faca un upgrade imobiliar si sunt deschisi la inovatii si concepte noi importate de catre dezvoltatori, apreciaza Mindaugas Valuckas, member of management board Hanner Group.

Dezvoltatorul lituanian Hanner a intrat pe piata din Romania acum mai bine de 10 ani, atras de oportunitatile de business in industria imobiliara oferite de catre aceasta tara emergenta. Cel mai cunoscut proiect al Hanner, din ultimii ani, pe piata rezidentiala locala este proiectul The Park Apartments din Capitala, iar urmatoarea investitie planificata, intr-un proiect mixt de spatii de birouri si apartamente, va fi pe platforma fostei fabrici de bere Grivita.

Numele proiectului mixt va fi Fosta Fabrica si va cuprinde apartamente (de regula, open space industrial adaptabil si convertibil in spatiu rezidential) si un nou concept de cladiri office adus in Romania - o bordare a conceptului de co-working. "Am cumparat terenul fostei fabrici de bere Grivita acum mai bine de un an si pot sa afirm ca ne straduim sa gasim cel mai potrivit concept arhitectural. In urma ultimelor discutii cu partenerii nostri arhitecti am fost multumit de ceea ce am vazut, insa trebuie sa mai obtinem autorizatiile finale de la Comisia Nationala a Monumentelor Istorice. Intr-una dintre cladirile nou construite vom dezvolta un concept unic de locuinte pe piata din Romania si suntem foarte interesati de cum va fi primit in piata. Este un proiect interesant, axat pe design, dar nu foarte luxuriant, cu o atmosfera de New York", spune Mindaugas Valuckas (foto).

In opinia sa, cumparatorii romani de locuinte sunt mai mult decat pregatiti sa faca un upgrade imobiliar si sunt deschisi la inovatii si concepte noi aduse de catre dezvoltatori pe piata rezidentiala, lucru care poate fi observat in urma succesului avut de alte proiecte, precum The Park Apartments. "Romanii sunt dornici sa incerce lucruri noi, in special in ceea ce priveste tehnologia, iar acest trend incepe migreze incet-incet si catre real estate. Din experienta noastra cu The Park Apartments, la inceput ne-am pus intrebarea daca accentele moderne isi vor face loc printre preferintele romanilor. Dar daca modelul functioneaza in vest, de ce nu ar merge si aici? Romanii au aceleasi masini, aceleasi telefoane, de ce nu si aceleasi tipuri de locuinte", arata seful Hanner.

Proiectul Fosta Fabrica va avea 200 de apartamente in plan, din care majoritatea se va incadra in nivelul de TVA de 5%. Doua camere se vor ridica la 70-80.000 euro, iar trei camere la mai mult de 100.000 euro.

"Suntem interesati si de alte oportunitati de investitii in Romania si exista diverse oferte de terenuri pe care le avem in vedere in aceasta privinta. Totusi, sunt putin ingrijorat de asteptarile proprietarilor. De la momentul achizitiei terenului pentru proiectul Fosta Fabrica, in urma cu doi ani, preturile au crescut semnificativ, iar acum incercam sa ne dam seama daca este inca un moment favorabil pentru a face o noua achizitie, cel mai probabil, in partea de nord a orasului", apreciaza Mindaugas Valuckas.

Cum vede un investitor strain piata de real estate din Romania?

"La momentul preluarii terenului fostei fabrici de bere Grivita, stiam ca acea zona din Capitala se preteaza unui proiect mixt, de spatii de birouri si rezidential. Componenta rezidentiala nu avea cum sa lipseasca, in urma succesului pe care l-am avut cu proiectul The Park Apartments. Toate aspectele legate de obtinerea aprobarilor de constructie au mers foarte repede, ceea ce a fost putin surprinzator pentru experienta noastra. De ce un proiect mixt? Observ din ce in ce mai mult un interes din partea companiilor lituaniene si nu numai de a veni si a investi in Romania. Daca va intrebati de ce, pot spune ca sunt doi factori importanti care atrag investitori, in special in piata rezidentiala. Unul dintre acestia este ca aceasta tara dispune de una dintre economiile cu cea mai rapida rata de crestere din Europa si, bineinteles, toata lumea isi doreste sa investeasca in tari aflate in crestere, iar al doilea este contextul geopolitic favorabil", arata Mindaugas Valuckas.

Din perspectiva pietei imobiliare, seful Hanner arata ca trendul pe care il observa in Romania exista mai peste tot in Europa Centrala si de Est. Segmentul de spatii de birouri ia avant, deoarece tot mai multe companii din intreaga lume aleg sa isi reloce activitatea, in special de back office si outsourcing, in aceasta regiune. De asemenea, "venirea acestor investitori, nu numai ca a dinamizat evolutia pietei de spatii de birouri si a creat locuri de munca, dar a dus si la cresterea salariilor populatiei tinere, in special. Astfel, cei care stateau cu chirie pana acum, dintr-o data au ajuns sa caute sa cumpere o locuinta, in conditiile unor dobanzi scazute la creditele ipotecare, existentei programului guvernamental Prima Casa si TVA de 5%".

Un nou concept de spatii de birouri adus in Romania si conceptul de co-working

"Nu avem planuri foarte mari in Grivita pentru dezvoltari de birouri, dar intentionam sa testam putin piata de profil, prin introducerea unui concept, putin diferit fata de alti dezvoltatori. Observam ca piata dezvoltarilor de spatii de birouri este destul de aglomerata si nu vedem rostul de a construi o un proiect similar cu ceea ce exista deja. La fel ca si pe segmentul de rezidential, nu cautam o concurenta directa. Astfel, planul nostru este de a dezvolta spatii de birouri pentru companii mici si mijlocii sau freelanceri, ceea ce va implica spatii de co-working. Este o nisa, din punctul nostru de vedere, pe care aproape nimeni nu o acceseaza", sustine Mindaugas Valuckas.

In opinia sa, sunt doi piloni ai acestui concept de co-working: "primul ar fi ca este un spatiu de lucru flexibil si vom incheia contracte de inchirere care vor pleca si de la o luna de zile. Astfel, atat compania respectiva, cat si noi, daca vom considera ca nu se incadreaza foarte bine in acea comunitate, vom putea incheia colaborarea dupa numai o luna. Acest concept este diferit de ceea ce vor sa faca mai toti ceilalti dezvoltatori, adica sa atraga clienti cu contracte pe termen lung si dificil de rupt. Dar, exista cerere din partea companiilor medii si mici, emergente, care vor sta intr-un spatiu de birouri, in functie de evolutia numarului de angajati", spune seful Hanner.

El mai arata ca al doilea pilon se concentreaza pe ideea de comunitate: "este important ce fel de oameni si companii aduci in aceste spatii de birouri. Daca ai o companie care nu se incadreaza intregului mediu, iti vei dori sa ai optiunea de a incheia contractul si evident sa ii faci sa plece. Asadar, totul functioneaza in ambele sensuri. Se creaza astfel un mediu interesant bazat pe o comunitate si valori similare, in conditiile in care toate facilitatile, de la bucatarii, la sali de conferinte si spatii de relaxare, sunt comune, o facilitate bazata pe apartenenta la o anumita comunitate de afaceri".

Dezvoltatorul imobiliar lituanian Hanner a investit, pana in prezent, peste 100 de milioane de euro in trei proiecte rezidentiale in Romania: The Park, Carol Park Residence si City Residence, iar operatiunile subsidiarei din tara noastra sunt conduse de catre Silviu Grigorescu. Recent, compania a cumparat terenul fostei fabrici de bere Grivita unde doreste sa dezvolte locuinte si birouri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri