"Evitam strategiile cu preturi de «dumping» pe RCA. Mai bine pierdem cota de piata, decat profit", declara Eisabeth Stadler, CEO Vienna Insurance Group (VIG), care controleaza pe piata de asigurari din Romania companiile Omniasig, Asirom si BCR Asigurari de Viata, pentru wall-street.ro, in luna mai 2016, referitor la strategia de subscriere a grupului austriac pe segmentul asigurarilor auto obligatorii. Rezultate nu au intarziat insa sa apara, iar sub impactul noii legi RCA, subscrierile companiilor VIG in tara noastra au scazut cu 18,4% in primele trimestre din 2017, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut.

VIG a inregistrat, in primele noua luni din acest an, prime brute subscrise in valoare de 373,4 milioane de euro in Romania, in scadere cu 4,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In schimb, profitul inainte de impozitare a crescut, in aceeasi perioada, cu aproape 40%, la 8,9 milioane de euro.

"In industria asigurarilor nici un business nu poate functiona daca inregistreaza continuu pierderi. Pot fi suportate o perioada de timp, din eventuale motive strategice, dar pe termen lung este imposibil. De asemenea, este si in interesul si clientilor, care asteapta despagubiri daca riscul lor asigurat se produce, ca business-ul unui asigurator sa fie sustenabil. Faptul ca am preferat sa pierdem cota de piata pe RCA, decat sa practicam preturi de dumping, ne-a ajutat sa pastram si clientii buni cu o frecventa mai redusa de daune. Daca ar fi trebuit sa platim mai mult decat incasam, acest lucru s-ar fi reflectat in nivelul primelor RCA, care ar fi crescut dramatic. Astfel, daca ai un numar de asigurati care produc daune mari si frecvente, toti ceilalti ar fi trebuit sa plateasca prime mai ridicate", a spus Elisabeth Stadler (foto).

Rata neta combinata inregistrata de VIG in Romania, pe cele trei companii, a scazut cu 3,4 puncte procentuale la 98,2% in perioada primelor trei trimestre din 2017, de la 101,6, in acceasi perioada a anului trecut. Rata combinata (raportul dintre cheltuieli si daune si primele subscrise) monitorizeaza cat de bine a stabilit o companie de asigurari preturile in raport cu cheltuielile. O rata combinata de peste 100% indica pierdere din activitatea de subscriere.

"Business-ul de asigurari functioneaza ca oricare altul. Ai intrari si iesiri. Astfel, nivelul primelor brute subscrise ar trebui sa fie cel putin egal cu nivelul despagubirilor platite si costurile aditionale desfasurarii acestui business, astfel incat sa fie sustenabil. Daca raportul este invers atunci inregistrezi pierderi, asa cum am vazut ca s-a intamplat in Romania in ultimii ani. Unii asiguratorii au avut de platit depasgubiri foarte mari, care nu au putut fi acoperite din primele incasate", mai spune Elisabeth Stadler.

Citeste si:
Dancila: Cu siguranta prezidentiabilul PSD va intra in turul doi
Dancila: Cu siguranta...

In opinia sa, "este important ca Romania sa beneficieze de o piata RCA functionala si sustenabila". In general, "dezvoltarea industriei de asigurari urmeaza indeaproape dezvoltarea economica, care a avut o evolutie consistenta in tarile din ECE, inclusiv in Romania". "Piata asigurarilor din Romania este dominata, intr-adevar, de asigurarile auto RCA, dar pentru ca sunt obligatorii, asa cum se intampla in fiecare tara. Cu toate acestea, exista potential de crestere si pe RCA. Sunt statistici care arata ca nu toate masinile care circula pe soselele din Romania sunt asigurate. Asa ceva nu vezi pe soselele din Austria, de exemplu", arata seful VIG.

De asemenea, Elisabeth Stadler considera ca autoritatile ar trebui sa ajute la "imbunatatirea gradului de intelegere si sprijinirea reducerii costurilor mari cu daunele provocate in strainatate de catre camioanele asigurate in Romania, ceea ce reprezinta o povara pe termen mediu pentru toti clientii RCA". Exista multe companii internationale de transport rutier ca, datorita costurilor reduse cu forta de munca, autoriatiile sau asigurarile auto au ales sa isi deschida sedii in Romania, dar camioanele din flota acestora practica ceea ce se numeste cabotaj, adica servicii interne de transport rutier de marfuri, in numele unor terti sau contra cost, intr-un alt stat membru, respectiv "stat membru gazda", fara sa aiba sediul social sau un alt sediu in acesta".

In cazul VIG, distributia platilor pentru daune pe segmentul RCA in tara si in afara Romaniei pentru perioada primelor noua luni din 2017, de catre companiile Omniasig si Asirom, a fost de 64% (pentru accidente interne) si 36% (accidente externe), mult peste situatiile din Republica Ceha (78% vs. 22%), Polonia (83% vs. 17%) sau Austria (89% vs. 11%), de exemplu.

Companiile VIG, Omniasig, Asirom si BCR Asigurari de Viata, detin o cota de piata cumulata de 23,4% in industria asigurarilor din Romania.

Citeste si:
Smerenia - atributul leaderului autentic
Smerenia - atributul...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Sase intrebari din care afli daca esti sau NU un sef bun