Un miliardar in carne si oase a calcat, saptamana trecuta, prin Romania - primul de la italianul Silvio Berlusconi incoace. De data aceasta, a fost vorba despre un german, Michael Otto, care, spre deosebire de Berlusconi (venit la Bucuresti in calitate de prim-ministru), s-a aflat in tara noastra pentru afaceri.
Dr. Michael Otto, fiul lui Werner Otto, care in 1949 intemeia ceea ce avea sa devina cel mai mare grup de retail prin posta din lume, a venit in Romania pentru a vedea cu ochii lui cat de indreptatite sunt planurile de investitii ale Otto Grup aici. S-a convins ca lucrurile stau destul de bine, desi este loc pentru imbunatatiri, dupa cum reiese din interviul acordat SFin.

Dr. Otto, la a cata vizita in Romania sunteti?

Am mai fost o data aici, dar cu mult timp in urma. Era in 1965. Atunci eram student si calatoream prin Romania cu un prieten. Dar atunci erau alte vremuri...

Acum, dupa 40 de ani, care este impresia dumneavoastra asupra Romaniei vazute cu ochiul liber, mai precis asupra economiei si a pietei de retail?

Cred ca Romania s-a dezvoltat foarte rapid in ultimii ani, are o rata de crestere foarte puternica in economie si cred ca este de-a dreptul impresionant cum tine inflatia sub control. Din punctul de vedere al productiei, vedem un potential imens pentru viitor. Pana recent am importat din Romania, indeosebi mobila, dar vedem ca si in sectorul productiei de textile tot mai multi producatori isi pun la punct propriile colectii. Cred ca si aici exista un potential imens. In afacerile de retail, am intrat pe piata cu Selgros si deja ne extindem foarte rapid. Am constatat ca dezvoltarea a fost foarte buna in ultimii ani.

Cum ati ales sa tineti piept altor mari companii occidentale de profil care se lupta sa se impuna pe piata romaneasca?

Cred ca am inceput destul de devreme pe piata cash-and-carry, iar acum tocmai am deschis a noua unitate cash-and-carry aici si planuim sa deschidem inca doua in cursul acestui an. Am investit pana acum in jur de 130 de milioane euro in Romania si vom investi in viitor alte 150 de milioane. Drept urmare, cred ca ne aflam intr-o pozitie solida deoarece am inceput suficient de devreme, pe cand multi concurenti abia acum intra pe piata. Avem un avantaj pe care vom incerca sa ni-l pastram.

Pentru multi romani, Otto este sinonim cu vanzarea prin posta, asa cum reiesea din cataloagele aduse de rude in tara inca din epoca Ceausescu. Totusi, nu sunteti prezent inca in Romania prin astfel de operatiuni.Planuiti sa extindeti aceste activitati aici?
Adevarat, Otto este cel mai bine cunoscuta drept o companie de vanzare prin posta, deoarece suntem cea mai mare companie de acest fel in lume. Am inceput deja astfel de activitati in Europa de Est, mai precis in Polonia si Ungaria.

Cred ca, pe termen mediu, vom ajunge si in Romania. Dar pana atunci trebuie sa constatam o imbunatatire a infrastructurii, anume un serviciu postal foarte bun si rapid si un sistem sigur de transferuri bancare, astfel incat clientii sa poata plati pentru produsele comandate. Vad ca exista o imbunatatire a situatiei, care trebuie sa continue in anii urmatori deoarece este necesara pentru Romania. Dar pana atunci Romania ramane interesanta pentru noi.

Cum a facut familia dumneavoastra primul milion?

Am inceput imediat dupa razboi (al Doilea Razboi Mondial - n.r.) infiintand o companie ce vindea pantofi prin posta. Dupa razboi, oamenii aveau nevoie de foarte multe lucruri, asa ca am facut foarte rapid primul milion oferind si vanzand pantofi prin posta.

Aveti vreun sfat pentru romanii care vor sa va calce pe urme?

Ca sa ajungi bogat este important sa fii creativ, sa produci un concept foarte bun si, normal, sa muncesti foarte, foarte mult. Dar si sa ai putin noroc, care este absolut necesar pentru a avea succes.

Sunteti cunoscut drept un aparator al mediului inconjurator. Ce v-a indreptat pe aceasta cale?

Daca ai succes in afacerea ta, atunci ai obligatia sa dai ceva inapoi societatii. Eu fac acest lucru implicandu-ma in proiecte sociale sau legate de mediu. Nu sunt numai presedintele WWF (Fondul Mondial pentru Natura) in Germania, ci am infiintat si o fundatie de protejare a mediului care sustine numeroase proiecte in Germania si in alte tari, mai ales in nordul Europei si in Asia. Cred ca este necesar sa protejam natura pentru urmatoarea generatie, avand in vedere modul in care mediul este distrus de la o zi la alta. Asa incerc sa rasplatesc societatea.

Locul 12 in topul european al revistei Forbes- Dr. Otto - o avere de 8,5 miliarde euro

- Dr. Michael Otto este presedintele Otto GmbH, cea mai mare companie de retail prin posta din lume si a doua de vanzari prin Internet, tot pe plan global, dupa Amazon.com. Grupul sau de afaceri, care numara 120 de firme in 80 de tari ale lumii, opereaza in Romania numeroase activitati de import-export (exporturi romanesti de 7-9 milioane euro/an), precum si lantul Selgros, in parteneriat cu Rewe Gruppe Kln.

- Otto si familia ocupa locul 12 in Europa si 45 in lume in clasamentul celor mai bogati oameni, conform publicatiei de specialitate Forbes. Potrivit acesteia, Otto, cu o avere de 8,3 miliarde dolari, reuseste sa mentina un ritm de crestere a vanzarilor adaptandu-se rapid noilor tehnologii, companiile numarandu-se printre primele care au apelat la e-comert, la telefonia mobila si chiar televiziunea interactiva pentru a-si vinde produsele. Asa se face ca, potrivit ultimelor estimari Forbes, Otto GmbH inregistreaza in mod constant vanzari de peste 15 miliarde dolari anual, atingand 18 miliarde in 2003.

- Michael Otto este, de asemenea, o personalitate in lumea militantilor pentru protectia mediului ambiant, angajandu-se activ, prin propria fundatie si prin intermediul unor grupuri internationale, in proiecte de mediu din Germania si din lume.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri