Litoralul romanesc, cu 40% din capacitatea de cazare la nivel national, a devenit afacerea de baza pentru unele dintre marile agentii de turism romanesti, dar si o munca grea si putin profitabila pentru altele, care scot treptat din oferta o parte dintre hotelurile de la Marea Neagra, scrie Mediafax.
Cea mai mare agentie de turism din tara cu actionari romani, Eximtur, al carei punct forte a fost in ultimii ani litoralul romanesc, a schimbat partial strategia si s-a orientat mai mult catre catre turismul extern.

"Desi nu pare, nu e usor sa vinzi litoralul romanesc, pentru ca imaginea acestuia in Romania nu e foarte buna si exista multe nemultumiri vis-a-vis de calitatea serviciilor in statiuni. Pentru o agentie care trimite turisti la marea romaneasca rata castigului este, in medie, de 7,5%, mult mai mica fata de destinatiile externe, unde e de 10-12%", spune Lucia Morariu, care a adus anul trecut pe litoral circa 50.000 de turisti romani, cu o cifra totala de vanzari pe litoral de aproximativ 20 milioane de lei (4,7 milioane euro), fata de 6 milioane de euro in anul 2009 si aproximativ 60.000 de turisti.

Ea a explicat ca turistii traditionali de litoral ai Eximtur, cat si o mare parte din agentiile care revand produsele turoperatorului din Cluj, au inceput din ce in ce mai mult sa solicite destinatii externe sau alte destinatii din tara, in detrimental litoralului.

Morariu a mentionat ca din vara anului trecut TVA pentru turismul intern a crescut de la 19% la 24%, in timp ce, de exemplu, pentru destinatiile externe extracomunitare nu se aplica TVA la comisioanele agentiilor.

"Deci diferenta de 5% din majorarea TVA inseamna pierdere pentru noi. Ne facem treaba in continuare, aducem turisti la mare, dar am constatat ca cererea romanilor se indreapta mai mult spre destinatii externe. In plus, a scazut si valoarea pachetelor pe litoral, cu circa 20%", explica Morariu, care afirma ca daca in anul 2006 seriile de 10 zile erau cele mai vandute in statiunile de la Marea Neagra, in 2010 pachetele de 5-7 zile au fost cele mai solicitate.

Printre argumentele avute in vedere de Eximtur atunci cand a renuntat sa mai considere litoralul o prioritate se numara accesul greoi, din cauza drumurilor proaste si aglomerate, ambientul din statiuni (caini vagabonzi, parcuri neintretinute si zgomot), lipsa agrementului si a facilitatilor de tip all inclusive.

"Noroc cu Marea Neagra ca mai functioneaza. Noi vom reduce de anul viitor, cu cel putin 40%, numarul hotelurilor cu care lucram si ne vom orienta spre hoteluri mai putine si care ofera cu adevarat servicii de calitate", a mai spus Morariu.

Pe fondul reorientarii Eximtur, cel mai dinamic dintre turoperatorii care trimit turisti pe litoral a devenit in ultimii ani agentia Mareea din Deva, cu 60.000 de persoane in 2008 si incasari aferente de 5,5 milioane de euro, 52.000 de persoane in 2009 si 4,8 milioane de euro incasari, si 48.000 de turisti anul trecut, care au platit pentru vacante 4,3 milioane de euro.

Marius Usturoiou, directorul general al Mareea, estimeaza ca in acest an va depasi vanzarile de anul trecut cu 10-15%
"Parerea mea este ca litoralul romanesc trebuie sa se orienteze catre segmentul family. Mamaia ar trebui sa fie destinatia segmentului de piata tanar, iar sudul litoralului destinatia segmentului family, precum si a segmentului wellnes & spa", a adaugat el.
Locul trei, dupa Eximtur si Mareea, este ocupat de Accent Travel, care a trimis anul trecut la mare18.500 de turisti, cu peste 1.000 mai putin decat in 2009 si in scadere cu 2.500 comparativ cu anul de varf 2008.

"Cel mai puternic concurent al nostru nu este Mareea sau Eximtur, ci turismul la cheie, la negru, pe care il poti contracara foarte greu. Este greu de concurat cu ei pentru ca nu platesc taxe si din acest motiv au preturile la jumatate fata de agentii", spune Lucian Boronea, directorul general al Accent Travel.

El crede ca lipsa facilitatilor pentru agrement in aproape toate statiunile face ca atractivitatea acestora sa scada foarte mult.
"Eu as pune accent pe zona de tratament si cura si as dezvolta statiunile care au si potential de spa, cum ar fi Eforie, Techirghiol si Saturn. Celorlalte le-as gasi cate o tema, Mamaia sa fie o statiune pentru distractie, Jupiter pentru copii si spectacole etc. Daca se pot pune in practica strategii pentru fiecare statiune, eu vad foarte bine litoralul in urmatorii ani. Altfel, il vad tot mai secatuit, cu tot mai putini turisti", a afirmat Boronea.

Adrian Voican, directorul general al agentiei Bibi Touring din Ploiesti, spune ca litoralul este in declin de cativa ani, dar scade de undeva de foarte sus si va reprezenta inca pentru multa vreme destinatia favorita a romanilor.

Bibi Touring a trimis anul trecut in statiunile de la Marea Neagra 13.000 de romani, cu 1.000 mai putin decat in 2009 si in scadere cu 4.000 fata de 2007.

Voican afirma ca este usor pentru o agentie sa lucreze cu litoralul, pentru pe 60 de kilometri este concentrata 40% din capacitatea totala de cazare a Romaniei, respectiv 140.000 de locuri.

"Marea Neagra este o mare proasta pentru nemti, au in preferinte zeci de mari pana la a noastra, dar pentru noi e prima si singura mare. Pentru o agentie este comod sa vanda Marea Neagra, pentru ca turistul este aproape de agentie, si de aici cumpara, nu de la mare. Venind dintr-o zona comunista cu turism sindicalizat, litoralul atrage romanii, pentru ca este o destinatie populara si ieftina. Litoralul bulgaresc, de exemplu, e construit pentru turistii nemti, cu multe hoteluri de patru si cinci stele, si nu vezi turisti bulgari acolo. In schimb, statiunile noastre, cu hoteluri de tip bloc de nefamilisti, sunt facute pentru romani", spune Voican.

Cu toate acestea, el sustine ca litoralul se confrunta cu o imagine mai proasta decat realitatea, pentru ca exista din ce in ce mai multe unitati noi, renovate, cu dotari moderne, exista piscine, echipe de animatie, restaurante cu specific, terase, pizzerii si exista chiar si agrement.

"Lipseste insa acut promovarea credibila a locatiilor reprezentative, mai trebuie locuri de parcare, imbunatatirea situatiei plajelor si finantari guvernamentale pentru infrastructura, acolo unde autoritatile locale sunt depasite ca putere financiara", spune Adrian Voican.

El crede ca va fi foarte greu ca Romania sa atraga turisti straini la Marea Neagra, pentru ca nici macar in strategia de brand, in valoare de 75 milioane de euro, litoralul nu este vazut intre primele sase directii interesante pentru piata europeana.

"Deci viitorul litoralului e legat de piata romanesca, de adaptarea la cerintele tot mai exigente ale turistului roman, familist, cu copii, de oferta de agrement si spatii pentru evenimente si expozitii care sa fructifice cea mai mare aglomerare de facilitati de cazare a Romaniei. In urmatorii ani vad litoralul terminat de renovat, cu mini-statiuni elitiste noi, cu multe case de vacanta private, cu manifestari care sa aduca turisti si in afara varfului de sezon, cu infrastructura finalizata si cai de acces usor pe sosea, aer si apa", a mai afirmat Voican.

Chiar daca au opinii diferite in ceea ce priveste dezvoltarea litoralului, turoperatorii sunt de acord intr-o singura privinta, si anume ca preturile sunt prea mari in comparatie cu ce ofera statiunile si ca anul viitor acestea ar trebui sa scada cu pana la 15%.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri