Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va fi o ultima sansa pentru turismul autohton. Intr-o prima faza, numarul turistilor straini va creste. In schimb, operatorii autohtoni vor trebui sa faca fata insa ofertelor mai ieftine pentru concedii in strainatate pe care le vor lansa marii touroperatori straini
Operatorii din turism considera ca aderarea la Uniunea Europeana va face o operatie estetica fetei turistice a Romaniei. Ramine la latitudinea factorilor implicati in turism daca liftingul va fi o reusita sau se va solda cu compromiterea pacientului. Se anticipeaza o ieftinire a pachetelor turistice pentru strainii care vor sa vina in Romania, dar si lansarea unor pachete mai ieftine pentru romanii care vor sa plece in vacanta pe alte meleaguri. Si turismul individual va fi mai ieftin. O pierdere pentru hotelierii de pe litoral o vor constitui cei care merg prin bilete subventionate. Suspendarea ajutorului de stat ii va determina pe acestia sa dea piept cu concurenta adevarata.

Excursii mai ieftine

Principalul beneficiu pentru romanii amatori de concedii in strainatate va fi ieftinirea vacantelor. Marii touroperatori straini, precum TUI, Thomas Cook, Neckerman, vor decide sa opereze cu plecare din Romania, spune Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism. Astfel, va aparea o concurenta puternica pentru agentiile autohtone, deoarece operatorii straini vor miza pe preturi mai mici. Din aceasta perspectiva, touroperatorii autohtoni par usor dezavantajati, din cauza ca la noi nu sint inca jucatori romani in turism care sa dispuna de mari surse de finantare. Asadar, sperie putin principiul ca una este sa negociezi 3.000 de locuri pe vara in Creta, pentru turistii din Romania, si alta este sa negociezi 50.000 de locuri, pentru turistii din toata lumea, spune Ciprian Enea, consultant marketing&PR in domeniul turismului.

Acesta spune ca volumul mare aduce discounturi mari, ceea ce se traduce prin preturi finale mai mici. Nu va fi totul. Pe de alta parte, investitorii vor da peste o piata extrem de instabila si de capricioasa, care s-ar putea sa le blocheze mecanismele de marketing ce duc la profiturile impresionante din Occident. De exemplu, romanul isi cumpara vacanta tot in ultima clipa, indiferent de reducerile pe care le are daca se inscrie cu sase luni inainte, mai spune Ciprian Enea. Vacantele se vor ieftini. Agentiile straine vor apela la preturi de dumping pentru o perioada de timp, chiar si pentru doi ani, pentru a elimina concurentii de pe piata, afirma Mircea Draghici, secretar general al ANAT. Singura sansa pentru agentiile autohtone pare a fi formarea de consortii, care sa negocieze pentru o baza mare de clienti.

Cu masina in strainatate

Eliminarea birocratiei de la granitele cu statele Uniunii Europene va determina si cresterea numarului celor care pleaca in vacanta cu autoturismul propriu. Fiind un spatiu deschis, se va putea merge mai usor pe cont propriu. Astfel, litoralul este cel mai expus, deoarece, daca nu se va rezolva problema calitatii serviciilor, turistii vor opta pentru o deplasare putin mai lunga, pina la litoralul bulgaresc. Se anticipeaza o eliminare a cartii verzi si introducerea unui alt sistem de asigurare, spune Mircea Draghici, secretar general al ANAT. Astfel, o alta cheltuiala suplimentara este eliminata.

Problema sindicala

Suprimarea ajutorului de stat si eliminarea, in acest fel, a biletelor compensate va genera adevarata concurenta pe litoral. Proprietarii hotelurilor de pe litoral vor trebui sa faca investitii, deoarece clientii nu vor mai neglija conditiile, in situatia in care vor plati biletul intreg si nu doar 50%. De asemenea, vor trebui sa umble si la preturi, pentru ca la ora actuala tarifele pe litoralul romanesc sint mai mari decit in tarile concurente, precum Bulgaria sau Turcia. Se asteapta ca numeroase proprietati hoteliere sa fie vindute, deoarece proprietarii nu au bani pentru investitii si nici o piata cu turisti.

Mai ieftin cu 15%

Pentru straini, Romania va fi mai tentanta dupa intrarea in UE. Se va elimina dubla impunere, dar vor disparea si alte taxe, astfel ca pe incoming vom asista la o reducere a preturilor cu 10-15%, apreciaza Mircea Draghici. Astfel, integrarea va declansa lupta pentru supravietuirea atit in rindul touroperatorilor, cit si in cazul proprietarilor de hoteluri. Cert este ca aceasta concurenta va genera o scadere a preturilor benefica pentru turist. In ceea ce priveste atragerea turistilor straini, totul depinde de serviciile de calitate. Daca nu se va investi in acest lucru, atunci turismul va pierde poate ultima sansa de a iesi in lume.

Un milion pentru promovare

Autoritatile romane sint optimiste in ceea ce priveste viitorul turistic al Romaniei. Chiar daca, asa cum am mai spus, integrarea in Uniunea Europeana va aduce un plus de turisti straini, cu o crestere consistenta in turismul de evenimente, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Iuliu Marian, considera ca vor fi multi romani care vor renunta la concediile in Turcia, Austria si Bulgaria pentru destinatiile autohtone. Conform acestuia, unul dintre atuurile Romaniei va fi siguranta.

Romania este o tara sigura din punct de vedere turistic! Acesta este mesajul pe care Autoritatea Nationala pentru Turism il transmite tuturor touroperatorilor si turistilor interesati de Romania, fie ca acestia sint turisti din tara, fie ca sint turisti din strainatate. Este mesajul pe care il vom transmite in cadrul tuturor manifestarilor turistice interne si internationale, a spus presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism. Al doilea argument il reprezinta banii: pentru prima data dupa 1989 s-a alocat aproape un milion de euro pentru promovarea turismului romanesc pe piata interna. Presedintele ANAT a mai spus ca pentru o mai buna calitate a serviciilor turistice, va fi elaborat un act normativ cu noile norme de clasificare a unitatilor de turism, norme care vor fi mult mai restrictive si vor pune accent pe calitatea serviciilor si pe pregatirea profesionala.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri