Ofertele agentiilor de turism pentru petrecerea Sarbatorilor pe litoralul bulgaresc au avut o trecere greu de anticipat in randul romanilor. Albena, Nisipurile de Aur au fost, pentru patru zile, in subordinea romanilor.
Niciodata nu am vazut asa ceva, spuneau vamesii de la cele doua puncte de frontiera cu Bulgaria, Vama Veche si Negru Voda. S-a stat trei-patru ore la coada in vama, in ciuda suplimentarii personalului si a prelungirii orelor de program, dar rabufnirile nervoase au fost absolut intamplatoare. Apoi, a venit Bulgaria, o tara si un peisaj aproape cu nimic deosebite de ale noastre, pana in momentul intrarii in statiunea aleasa. Aici, o alta lume.

La asa oferta, asa solicitari

De la granita pana in cea mai apropiata statiune bulgareasca de pe litoralul Marii Negre sunt in jur de 60 de kilometri. Incepand cu Balcik, locul atat de iubit de Regina Maria, fasia de litoral este marcata de cele mai renumite statiuni bulgaresti, Albena si Nisipurile de Aur, preferate de ani buni de turistii europeni.

Romanii le-au descoperit de curand si multi dintre cei care au calcat odata pe aici au spus deja adio litoralului nostru. Oferta bulgarilor pentru Sarbatorile de Pasti a fost aproape irezistibila: pentru 3 nopti cazare in regim all-inclusive, la hoteluri de 3 si 4 stele, preturile au pornit de la 59 de euro de persoana si au ajuns pana la 120. Cu alte cuvinte, patru zile de sedere pe litoralul bulgaresc au costat o familie de romani, formata din doua persoane, intre 4 si 8 milioane ROL. La asta se adaugau transportul si formalitatile din vama, care nu depaseau un milion de lei. Cum sa refuzi asa ceva?, spuneau romanii vamesilor consternati de numarul mare de turisti.

Castigul vine mai tarziu

Am avut suficiente retineri fata de aceste oferte dezarmante, gandind ca bulgarii nu se deosebesc prea mult ca mentalitate de romani. Nu mica mi-a fost mirarea cand am constatat ca nu exista absolut nicio legatura intre serviciile din turismul bulgaresc si cele din turismul romanesc.

Diferenta este atat de mare, incat nici nu merita facuta comparatia. All-inclusive la bulgari inseamna trei mese pe zi, incarcate cu zeci de feluri de mancare si care nu se golesc dupa o jumatate de ora, cum se intampla adesea pe la noi. Barul din incinta hotelului este, de asemenea, permanent la dispozitia turistilor, singurele bauturi care trebuiau platite fiind cele din import. Camerele din hotel, lipsite de incalzire, sunt dotate insa cu aparate de aer conditionat, pentru a caror intrebuintare trebuie sa lasi la receptie o garantie de 20 de euro. La plecare garantia se returneaza, indiferent de cat timp a functionat apara-tul. Hotelurile sunt dotate cu cel putin o piscina, in care, vorba unui turist, mai era si apa, in ciuda faptului ca sezonul nu era deschis oficial. Am intrebat in stanga si-n dreapta cum e posibila o asemenea oferta. Oricum castigam mai mult decat daca tinem hotelurile inchise, venea raspunsul invariabil. In plus, hotelierii din Bulgaria stiu ca o oferta buna va fi apreciata in timp, iar cel care se simte bine prima data va veni si a doua, si a treia oara.

Schimbarea la fata

Nu toate hotelurile de pe litoralul bulgaresc au fost deschise de sarbatorile de Pasti si nici lucrarile de amenajare a statiunilor nu erau inca incheiate. Acolo unde au fost cazati insa turistii nu se facea nicio diferenta intre varful de sezon si extrasezon. Nu am vazut nici chelneri plictisiti sau sacaiti pentru ca ii soliciti prea mult. Dimpotriva, bulgarii au dat dovada de o rezistenta de fier si o amabilitate pe care ai nostri nu o vor invata prea curand. Salariul unui lucrator din turismul bulgaresc este cam acelasi cu al unui roman, dar nu m-am intalnit niciodata cu clasica expresie Nu am sa va dau restul si nici cu Va rugam sa va grabiti, e ora inchiderii. S-a spus despre bulgari ca sunt periculosi, ca ataca masinile noaptea pe sosea sau ca le fura din parcare, ca sunt morocanosi si nu stiu nicio limba straina. Nimic mai fals. Bulgarii, cel putin in zonele turistice, infirma cu brio aceste caracterizari.

La romani domneste linistea

In replica la oferta bulgareasca, litoralul romanesc a ales linistea si neimplicarea. Cele cateva hoteluri mai bine cotate din Mamaia sau Neptun au venit cu oferte timide, oricum cu mult mai scumpe fata de oferta bulgarilor. O camera in hotelurile romanesti bune de pe litoral pleca de la 1,5 milioane lei/noapte, in acest pret fiind inclus doar micul dejun. La un hotel similar in Bulgaria, tariful camerei si serviciul all-inclusive nu depaseau echivalentul unui milion de lei.

Avansul vecinilor de la sud in domeniul turismului nu va putea fi recuperat prea curand atata vreme cat inclusiv turistii romani prefera alte destinatii. Dar asa, ca sa ne gandim si la capra vecinului, se spune ca exista si riscuri in aceasta dezvoltare puternica a turismului bulgaresc. Se construieste enorm in statiunile lor de la malul Marii Negre si asta poate duce la fenomenul cunoscut sub numele de aparitia zonelor moarte.

Bulgaria si-a triplat capacitatile de cazare in ultimii ani si construieste in continuare, ceea ce ar putea aduce o supraaglomerare a statiunilor si reorientarea turistilor spre statiuni mai putin aglomerate. Mai in gluma, mai in serios, cum la noi nu se mai construieste nimic, iata, poate asa am avea o sansa de a atrage turisti pe litoralul romanesc. Pentru asta insa avem nevoie sa mai invatam de la bulgari.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri