Aviatia civila din Romania este in impas, companiile aeriene Tarom si Blue Air au fost scoase la vanzare cu pierderi de sute de milioane de euro, si din pacate s-ar putea sa urmeze si Carpatair. Blue Air nu are cum sa isi gaseasca un cumparator avand datorii de 100 milioane euro, pentru ca nu are ce sa ofere in schimb, considera Nicolae Demetriade, fost sef al Tarom in anul 2001, presedintele agentiei World Travel.
"Blue Air nu are ce sa vanda, are datorii de 100 de milioane de euro, daca cineva vrea sa cumpere compania, trebuie sa le plateasca. Blue Air nu are ce sa ofere la datoriile respective, fiindca avioane nu are. (...) Am spus de acum cateva luni ca urmeaza un colaps pentru aviatia civila. Va urma probabil Carpatair in perioada urmatoare. Imi pare rau sa spun asta, sa anticipez, dar situatia in care se afla si Carpatair este destul de delicata”, a declarat pentru wall-street.ro Demetriade.

Pierderile Carpatair intre 2008 si 2011 au depasit 24 de milioane de euro. Compania are in prezent in jur de 400 angajati si 13 avioane, operand catre 28 de destinatii.

O miscare neinspirata a fost pentru operatorul aerian low-cost Blue Air demararea in 2010 a unei investitii de 45 milioane de euro in modernizarea Aeroportului International George Enescu din Bacau, prin BlueAero (societatea de concesiune cu 100% actionariat Blue Air). Contractul de concesiune prevede plata din partea Blue Air a unei redevente de 400.000-500.000 de euro pe an.

"Concesionarea Aeroportului din Bacau este o mare cheltuiala care va crea pierderi in continuare. Investitia a fost gandita pentru dezvoltarea activitatii, ori la Iasi peste doua saptamani se da drumul la noua pista, mai lunga si mai lata, si acolo se va muta centrul de greutate. Nu poate sa fie un hub al companiei la Iasi si la Bacau un alt hub, la o distanta foarte scurta sa fie doua hub-uri. Astfel va avea pierderi, in conditiile acestea cine sa vina si ce sa cumpere”, a mai spus Demetriade.

Actionarii Blue Air estimau ca isi vor amortiza investitia in urmatorii 25 de ani. "In 10 ani Aeroportuldin Bacau va ajunge la un flux de 1 milion de pasageri anual, iar Blue Air isi propune sa ajunga la 400.000-500.000 pasageri transportati anual in relatia cu Bacaul”, a spus, in 2010, Adrian Ionascu, directorul general al Blue Air.

Cum arata situatia celor doi operatori aerieni Blue Air si Tarom

Blue Air este de 2 ani pe pierderi si in prezent are un numar de 40 de angajati la un avion, dupa ce in intervalul 2010-2011 compania a derulat un proces de restructurare. In prezent pierderile Blue Air din 2011 pana in prezent sunt estimate la peste 100 de milioane de euro.

Blue Air in cifre:
- infiintata in 2004
- avioane 9
- angajati 400
- 30 destinatii europene cu plecari din Bucuresti, Bacau si Sibiu
- gradul de ocupare al aeronavelor 92% in perioada ian-aug 2012
- 2013: estimare numar pasageri - 1,5 milioane;
- 2012: afaceri de 145 milioane euro;
- 2011: afaceri de 136 milioane euro, pierderi de 11,48 milioane euro, 400 angajati;
- 2010: afaceri de 164 milioane euro, profit de 580.000 euro, 440 angajati;
- 2009: afaceri de 148 milioane euro, profit de 1,37 milioane euro, 775 angajati;

Scopul calatoriei pasagerilor Blue Air: turism/vacanta 35%; business 25%; romani care muncesc in strainatate 25%; romani care merg in vizita la rude si prieteni 15%. De la mutarea operarii pe Aeroportul Otopeni in martie 2012, segmentul de business a inregistrat o crestere de 27,8% fata de anul anterior.

Operatorul aerian national Tarom este pe pierderi de 4 ani si are 89 de angajati la un avion. Tarom a fost pe profit pana in 2008 pentru ca nu prea avea concurenta pe piata de profil, insa odata cu dezvoltarea sectorului aerian, din ce in ce mai multe companii aeriene au inceput sa opereze in Romania. Pierderile Tarom din 2008 pana in 2012 ar putea depasi un miliard de euro.

Noua conducere Tarom vrea sa schimbe avioanele vechi cu unele noi si urmareste o reducere a flotei de la 24 de aeronave la 20, si concomitent cresterea gradului de utilizare a aeronavelor, prin diminuarea orelor petrecute la sol. Tot pentru reducerea costurilor Tarom ar putea lua in considerarea si o renuntare, ori o renegociere a a afilierii la asociatia SkyTeam, din cauza costurilor foarte mari de publicitate si promovare. Un exit din alianta ar costa insa Tarom suma de 3,5 milioane de euro.

"Nu se inghesuie nimeni, deoarece Tarom se afla pe pierderi de foarte multi ani. Asadar, trebuie sa o facem mai atractiva. Conform scenariului de redresare, compania ar putea reintra pe profit abia din 2016”, a declarat Christian Edouard Heinzmann directorul general Tarom.

Tarom in cifre:

- infiintata in 1954
- avioane 24
- angajati 2.130
- 38 de destinatii
- grad de ocupare al aeronavelor in 2012 de 66%
- numar pasageri 2013 – 2,3 milioane,
- 2012: pasageri - 2,2 milioane; pierderi estimate la 43 milioane euro;
- 2011: afaceri de 223 milioane euro, pierderi de 61 milioane euro, 2.286 angajati;
- 2010: afaceri de 218 milioane euro, pierderi de 79 milioane euro, 2.368 angajati;
- 2009: afaceri de 191 milioane euro, pierderi de 55 milioane euro, 2.486 angajati.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri