Romania si-a luat angajamentul, in cadrul Adunarii Generale a Organizatiei Mondiale a Turismului, sa fie prima tara din lume care va dezvolta un cluster pentru turistii tineri, a anuntat joi, Florin Jianu, ministrul pentru Intreprinderi mici si mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism, cu ocazia lansarii programului "Clusterele in Turism: dezvoltarea sustenabila a identitatii locale".

"In toamna, Romania va fi prima tara din lume care va crea un cluster pentru tineri pentru ca tinerii reprezinta peste o treime din totalul turistilor la nivel mondial si sunt categoria cea mai dinamica. Romania o sa se poata pozitiona in aceasta competitie globala de atragere a turistilor ca o destinatie favorabila tinerilor", a declarat ministrul Florin Jianu.

Cap si pajura: parteneriatul public - privat in cadrul clusterelor

Clusterele in turism sunt definite ca asocieri de actori locali, institutii si companii, care apartin acestui domeniu si care au ca obiectiv comun promovarea turismului romanesc la nivel local sau regional. In ceea ce priveste beneficiile, clusterele au in primul rand efecte pozitive asupra economiei locale si un impact major asupra fortei de munca. Totodata, ele aduc o serie de avantaje pentru lanturile de furnizori, dar si avantaje economice directe la bugetul local.

"Tin la aceasta abordare in primul rand pentru ca vin din mediul privat si stiu ce inseamna soliditatea unei abodari de tip bottom-up, asa cum spun englezii, de jos in sus, in care nu ministrul sau actorii publici sustin un anumit tip de abordare, ci initiativa vine de jos, de la oamenii care au anumite nevoi. Acest tip de abordare va aduce cu siguranta succes in ceea ce inseamna absorbtia fondurilor europene si dezvoltarea locala", a precizat Florin Jianu.

In Romania au fost identificate pana in prezent 52 de clustere, dintre care sapte reprezinta sectorul turismului. Prin cresterea numarului de clustere in turism, ministerul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism are in vedere atragerea mai eficienta a fondurilor europene. Finantarile pot fi accesate din fondurile Comisiei Europene, prin Programul de Competitivitate, dar si prin programul de cooperare teritoriala Interreg.

Companiile care fac parte dintr-un cluster castiga vizibilitate internationala.

Potrivit datelor obtinute de Organizatia Mondiala a Turismului, 1,75 milioane de turisti au venit in Romania in anul 2013, cu 3,7% mai mult fata de 2012. Potrivit directorului organizatiei, Isabel Garrana, aceasta cifra este rezultatul dezvoltarii clusterelor in domeniul turistic, care a ajutat in special mediul privat. "Companiile care fac parte dintr-un cluster castiga vizibiliate internationala", a explicat aceasta.

De asemenea, datele statistice la nivel european spun ca in prezent sunt 2.000 de clustere in tarile membre, care angajeaza 40% din forta de munca. Florin Jianu a mentionat promovarea acestei politici de dezvoltare la nivel european si a subliniat necesitatea dezvoltarii clusterelor de turism in Romania.

In unele zone ale tarii e nevoie de o revitalizare.

"Dezvoltarea clusterelor inseamna oferirea unor avantaje competitive membrilor clusterului, precum si sprijinirea revitalizarii unor sectoare. In unele zone ale tarii, trebuie sa recunoastem, e nevoie de o revitalizare si de un alt tip de abordare pentru a sustine dezvoltarea regionala", a detaliat ministrul.

Pentru perioada de finantare 2007-2013, suma alocata din fonduri europene a fost de 16 milioane de euro pentru cel putin 50 de clustere. Legislatia nationala nu prevede modalitati de finantare a acestor structuri, de aceea Ministerul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism are in vedere crearea unei formule multifound de finantare.

Sursa foto: Mediafax foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri