Companiile din Romania schimba tot mai des sala de hotel cu vasul de croaziera. Multe corporatii prefera sa organizeze conferinte si teambuilding-uri pe un "oras plutitor" pentru a-si reduce costurile si a-si impresiona angajatii si clientii, mai ales ca pretul pentru o saptamana intr-o croaziera este de 400 de euro de persoana cu bilete de avion, cazare pe vas si toate mesele incluse.

"Perceptia dintre cost si perceptia beneficiului este absolut extraordinara. Din punct de vedere cost, firma plateste mai putin pe un eveniment organizat pe un vas de croaziera. Pe o saptamana, preturile pot sa porneasca de la 400 euro pana la maximum 1.000 de euro de persoana, cu biletele de avion, cazare pe vasul de croaziera si toate mesele incluse. Poti sa faci un eveniment absolut OK si sa ai controlul bugetului. In general, cand organizezi intr-un hotel, depasesti bugetul. Acolo, pe vas, nu ai cum sa depasesti bugetul. Daca comparam un hotel de 5 stele cu vasul care este tot de 5 stele, iese mai ieftin pe vas", explica Gabriel Cristea, director executiv Aerotravel Lufthansa City Center.

400.000 de euro din croaziere

Agentia de turism vinde de trei ani pachete pentru evenimente in croaziere pentru companiile din Romania. In acest an, grupul estimeaza ca va ajunge la o cifra de afaceri de 36 de milioane de euro, in crestere de la 34 mil. euro fata de anul trecut, din care 400.000 de euro reprezinta pachete pentru evenimente pe vase de croaziera si 3 milioane de euro din proiectele MICE (meetings, incentive, congress and events).

"Daca as compara un eveniment facut de noi pentru o companie din Romania la hotelul Sacher din Viena, de 5 stele, care a dus la 600 de euro de persoana pe 3 nopti cu mese incluse, pe croaziera eram cu 400 de euro cu tot cu avion si mese incluse", explica Gabriel Cristea.

El sustine ca firmele din Romania nu sunt inca extreme de deschise pentru a organiza evenimente sau teambuilding-uri pe vase de croaziera. Reticenta lor vine desi in multe cazuri preturile sunt mai mici decat costurile pentru inchirierea unei sali de hotel in strainatate. Pana acum, Aerotravel a dus 2.500 de persoane pe vase de croaziera doar pentru evenimente. Majoritatea grupurilor aveau 40-50 de oameni, dar au fost si grupuri cu 300 de oameni pentru evenimente corporate, in cei trei de cand Aerotravel se ocupa de acest tip de proiect.

Croazierele "sparte", preferate de asemenea de companii

"In mod normal, croazierele fac vara circuite de sase nopti. Pleaca dintr-un oras si se intorc in acelasi oras. Au fost cazuri in care facem croaziera sparta, pentru ca a fost vorba de mai putine nopti. Si atunci pleaca dintr-un oras, de exemplu din Civitavecchia (Italia) si te dai jos in Palermo, cu o statie mai devreme", mai spune directorul executiv al Aerotravel.

Cele mai multe croaziere sunt de doua sau trei nopti, cu plecare din Genova, pe itinerariul Genova-Cannes-Marsilia si retur Genova (doua nopti). Pentru cele cu trei nopti, plecarea este din Istanbul, pe itinerariul Istanbul-Dubrovnik-Venetia si din Venetia clientii revin in Romania cu avionul.

Gabriel Cristea spune ca sunt firme care “au luat microbu” si de trei ani organizeaza evenimente numai pe cruise. Printre clienti, in general multinationale prezente in Romania, au fost si companii romanesti din agricultura si de ape minerale.

Au inceput sa mearga motoarele iara. Economia nu mai e crispata.

In cei trei ani de vanzare a croazierelor pentru corporatii, compania Aerotravel a facut evenimente pentru cel putin 30 de companii din Romania, iar unele dintre ele au facut mai mult de un eveniment pe an. "Sunt companii din pharma, domeniul bancar, companii de cosmetice, companii care in general nu au avut nicio criza din 2008 incoace. Oricum, de doi ani incoace, perceptia mea este ca bugetele au inceput sa devina iarasi generoase pentru partea de incentivare a staff-ului. Au inceput sa mearga motoarele iara. Economia nu mai e crispata. Acum doi ani inca era crispata, doar companiile de pharma mai faceau incentivuri adevarate sau incercau sa-si premieze staff-ul sau clientii mari. Acum a inceput si restul companiilor. Parerea mea este ca nu se mai poate discuta neaparat de o criza. Eu zic ca s-a diluat. Cred ca intr-adevar lucrurile se misca", sustine Gabriel Cristea.

In general, evenimentele corporate pe vas de croaziera sunt organizate primavara si toamna (februarie-martie/octombrie-noiembrie). Atunci este oportunitatea de pret cea mai buna, iar firmele isi ating scopul de a avea o experienta cat mai buna la un cost cat mai mic. "Cine face vara intr-adevar nu-l intereseaza aspectul de cost saving", explica Cristea.

Croazierele au loc pe navele companiei internationale MSC. Vasele de croaziera sunt adevarate "orase plutitoare", pe care se afla strazi, magazine, piete, teatru, sali de fitness, restaurante, baruri, cluburi si piscine. Un astfel de vas poate primi peste 5.000 de pasageri.

360 romani au plecat in croaziere din Constanta

Si Romania are potential pentru imbarcare in croaziere din Constanta, insa evenimentele din Crimeea ne tin pe loc momentan. "Croazierele din Constanta inca sunt o problema. Anul trecut, noi am fost prima companie care a readus croazierele cu imbarcare din Constanta, dupa zeci de ani de lipsa, si am crezut ca vor intra in normalitate. Anul acesta, inca este o problema cu evenimentele din Crimeea, care implica operari in Marea Neagra. Multe companiile s-au mutat din a vizita porturile din Crimeea si nici la Odessa nu mai vor sa acosteze. Vin spre Constanta, dar nu ca imbarcare, doar ca port de vizita. Asta am reusit anul trecut si speram sa devina o normalitate, sa se imbarce an de an din Constanta. Anul asta, s-ar putea sa nu reusim sa imbarcam din Constanta, dar imediat cum se potolesc lucrurile in Crimeea, o sa reusim sa facem iarasi imbarcari", sustine reprezentantul Aerotravel.

Anul trecut, compania a avut patru imbarcari din Constanta, ceea ce a inseamnat ca 360 de romani au plecat in croaziere. Aerotravel este prezenta pe piata din Romania incepand cu 1998, are aproximativ 120 de angajati si 8 birouri deschise in 6 orase: Bucuresti, Cluj, Oradea, Timisoara, Sibiu si Brasov.

Aerotravel Lufthansa City Center este parte a retelei internationale de agentii de turism Lufthansa City Center, lant de 600 de agentii deschise in 77 de tari. Cu peste 100.000 pasageri deserviti anual, Aerotravel Lufthansa City Center se afla printre primele agentii de turism din tara ca cifra de afaceri, estimata in 2014 la 36 de milioane de euro.

Sursa foto: Vas de croaziera/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri