Companiile au fost obligate, odata cu criza, sa scada cu 10-15% bugetele pentru calatorii de business in strainatate si inclusiv numarul de zile pe deplasare. Acest lucru inseamna ca firmele prezente in Romania cheltuiesc acum in medie 300 de euro pe o calatorie de doua zile in Europa, suma similara cu cea la nivel global, sustine CEO-ul grupului Happy Tour, Javier Garcia del Valle.

"Acum ceva timp, daca aveau o intalnire la ora 11 dimineata, veneau cu o zi mai devreme, dormeau, apoi mergeau la sedinta si poate chiar mai ramaneau o noapte. Acum, managerii merg dimineata devreme si se intorc in aceeasi zi. Companiile inca au buget pentru calatorii, insa au scurtat perioada de sedere si sunt mult mai atente la cheltuieli", a declarat del Valle.

Tendinta este aceeasi si la nivel global. In plus, tot mai multe companii au inceput sa aleaga zboruri low-cost, dar nu neaparat pentru ca ar fi mai ieftine. Companiile aeriene low-cost se apropie tot mai mult de corporatii pentru ca vad acolo oportunitati, explica directorul general al Happy Tour.

Daca clientii gasesc ce vor la o companie low cost, atunci vor cumpara de la aceasta.

"Daca calatoresc in Viena, aleg Austrian Airlines sau Tarom. Daca merg in Marea Britanie, pot alege dintre EasyJet, Ryanair, Wizz Air sau Blue Air. Tot ce vor companiile este ca zborurile sa coincida cu nevoile lor pentru ca vorbim de calatorii de business, nu de leisure, si zborurile trebuie sa fie la ora potrivita pentru clienti. Toate companiile aeriene isi expun orele de zbor, iar daca clientii gasesc ce vor la o companie low cost, atunci vor cumpara de la aceasta", sustine Javier Garcia del Valle.

Din totalul de zboruri internationale efectuate de catre angajatii firmelor, 10% sunt operate de catre companiile low cost.

Totusi, marea diferenta dintre piata romaneasca si cea straina este ca deplasarile interne reprezinta 8% din totalul calatoriilor de afaceri. "Costul mediu al unei calatorii, in prezent, la nivel global este 300 de euro pentru doua zile, ceea ce nu este mult, insa trebuie sa vedem care este scopul. Daca vorbim despre piete in care se cheltuieste mult, ca SUA, China sau Germania, aici sunt multe calatorii de o zi, multe zboruri interne, asa ca numarul calatoriilor in care cheltuiesc doar 40-50 de euro pe o deplasare este foarte mare. Nu putem compara cu Romania, pentru ca aici nu se cheltuieste mult pe calatorii de business interne. De aici, se merge ori in Europa, ori la nivel international si astfel cheltuiesc mai mult decat media", a declarat Franziskus Bumm, manager general pe Europa la FCm Travel Solutions, una dintre marile companii de corporate travel din lume, la care este afiliat si grupul Happy Tour si care implineste 10 ani de activitate pe piata.

Javier Garcia del Valle (stanga), Gregory Lording (centru) si Franziskus Bumm (dreapta)

Reprezentantii FCm Travel vad o crestere de 25%-27% a calatoriilor de business la nivel global si de 5%-10% in Romania. Ei au mai spus despre Romania ca, desi este o piata emergenta, este una puternica pentru ca aici sunt prezente toate companiile internationale.

"Trendurile se aplica in intreaga lume. Orice s-ar intampla in Romania se intampla si in Europa si in restul lumii. Deci, companiile au fost interesate de controlul costurilor, peste tot a fost vorba de reducerea costurilor si controlul costurilor. Dar acesta nu a fost decat un pas normal odata cu criza careia a trebuit sa-i facem fata. Observ o mai mare constiinciozitate a cheltuielilor pentru calatorii de business. Nu au renuntat la calatorii pentru ca afacerile trebuie sa continue, dar au fost mai atenti la modul in care si-au calculat cheltuielile de calatorii", a subliniat Gregory Lording, manager general la nivel global pentru FCm Travel Solutions.

Capitala europeana in care merg cel mai des angajatii din Romania

Piata principala pentru Romania este Austria, unde in cele mai multe cazuri companiile au calatorii de o zi in Viena, unde pleaca dimineata si se intorc seara. Dupa Viena, companiile merg in Londra, Paris, New York si Beijing. Cat despre venirile in Romania, 80% din calatoriile de business au loc in Bucuresti.

Reprezentantii FCm Travel Solutions mai sustin ca pe harta destinatiilor pentru calatorii de afaceri au aparut si tari din Africa, ca Angola si Mozambic, sau din Europa de Est, cum ar fi Kazakhstan sau Azerbaijan, in care nu se faceau deplasari in urma cu cinci ani.

Companiile care isi trimit angajatii in interes de serviciu in strainatate sunt in mare parte din pharma, domeniul petrolier, banking si retail. Astfel, o multinationala prezenta in Romania aloca anual un buget intre 1 si 2 milioane de euro pentru calatorii de afaceri, fata de bugetul intre 30 si 100 de milioane la nivel global per multinationala. Tot pentru un an de zile, o companie cu capital 100% romanesc cheltuieste intre 300.000 si 500.000 de euro pentru deplasarile angajatilor. De obicei, rezervarile biletelor de avion sunt facute cu cinci sau sapte zile inainte de data plecarii.

Piata calatoriilor de business in Romania se ridica la 300 de milioane de euro, insa CEO-ul Happy Tour subliniaza ca nu exista o statistica oficiala, ci este o estimare proprie. Grupul Happy Tour se asteapta in acest an la o cifra de afaceri de 70 de milioane de lei, in crestere cu 10 milioane de euro fata de 2013. 60% din aceasta cifra provine din segmentul corporate, potrivit estimatorilor lui Javier Garcia del Valle. "Avem in portofoliu multinationale, dar si foarte multi clienti locali. 20% din clientii nostri aduc 80% din venituri si sunt mandru sa spun ca servim 30 din companiile din topul celor mai mari 100 de companii din Romania", a completat CEO-ul grupului.

Grupul Happy Tour, din care fac parte agentia Happy Tour, agentia Prestige Tours, portalul Paravion.ro si agentia Travel House, este cel mai mare grup de turism din Romania.

Sursa foto: Om de afaceri in aeroport/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri