Data de 16 octombrie 2017, cand George Negru, patronul turoperatorului Omnia Turism, companie prezenta pe piata din anul 1991, a fost gasit mort in locuinta sa, a fost considerata inceputul unui adevarat tsunami in turism, scrie Agerpres.

Pe data de 24 octombrie, era introdus, la Tribunalul Bucuresti, dosarul de insolventa ceruta de debitorii SC Transpomar International Turism SRL si SC Cardinal SA. Pentru declararea falimentului societatii, judecatorii de la Tribunalul Bucuresti urmeaza sa se pronunte in februarie 2018...

Pagubiti, reactii si promisiuni

Bilantul sec al ministrului Turismului mentiona, la doua zile dupa decesul lui George Negru, ca "paguba produsa de Omnia Turism este cea mai mare de dupa revolutie, in conditiile in care agentia a vandut pachete de aproximativ 7,5 milioane de euro pentru anul 2018 unui numar de 8.500 de clienti, iar pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017 au mai fost incasati 433.000 de euro de la 202 turisti".

Pe langa cei peste 8.500 de clienti persoane fizice au fost afectate si peste 100 de agentii de turism care aveau contracte cu Omnia Turism.

"O sa introducem un amendament, pentru ca OUG 107/1999 modificata deja este in acest moment la Camera Deputatilor, astfel incat nicio agentie de turism nu va mai putea vinde pachete de servicii turistice mai devreme de un de zile. S-au vandut pachete de catre Omnia Turism in martie 2017 pana in noiembrie 2018. Nici nu exista nici planul de zbor al companiilor aeriene. Deci, early booking-ul si vanzarea de servicii mai devreme de 12 luni vor fi interzise. O sa impunem printr-un amendament si va exista si o sanctiune, inclusiv ridicarea licentei de turism, daca vinde cineva asa ceva", promitea ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre la doua zile dupa decesului patronului Omnia Turism, George Negru.

Concomitent, Omniasig Vienna Insurance Group confirma ca agentia Omnia Turism este asigurata la companie pentru riscul privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si a sumelor achitate de turist in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism, suma asigurata fiind de 50.000 dolari/polita de asigurare, in conformitate cu prevederile legale.

"Din punct de vedere al legalitatii si al moralitatii, aceasta agentie de turism functiona perfect, indeplinea toate caracteristice unei agentii de buna credinta. Erau clienti care mergeau de 10 ani cu aceasta agentie. Omnia Turism, companie prezenta pe piata din anul 1991 mai avea in conturi numai 30.000 de euro, iar ANAF va intra in control in aceasta zona pentru ca in prezent nu poate preciza la cat se ridica paguba produsa bugetul statului", spunea ministrul Turismului.

Pe de alta parte, reprezentantii Ministerului Turismului precizau ca "au inceput un control la aceasta agentie la data de 6 septembrie 2017, iar proprietarul agentiei a fost invitat, la data de 8 septembrie, sa se prezinte personal la Ministerul Turismului, cu o serie de documente. Nu s-a prezentat nimeni din partea agentiei Omnia Turism, drept pentru care un alt control s-a efectuat la sediul agentiei, la data de 5 octombrie, cand s-a aplicat si o sanctiune de 2.000 de lei. Proprietarului companiei i s-a lansat o noua invitatie de a se prezenta la sediul Ministerului Turismului, cu documentele companiei, pe data de 17 octombrie 2017".

Consecintele neprezentarii ar fi constat intr-o noua amenda si ridicarea licentei, in termenul prevazut de lege.

Fondul de garantare a pahetelor turistice... un nou inceput ?!

Reactiile patronatului ANAT si ale altor agentii reprezentative in piata au fost la fel de prompte.

"Noua legislatie privind garantarea pachetelor turistice va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018, urmand ca in timp de sase luni toate agentiile sa se conformeze", declara, optimist, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, pentru Agerpres.

La inceputul lunii noiembrie, ANAT astepta normele pentru noua legislatie de garantare a pachetelor turistice. Presedintele ANAT avea calendarul facut: De la 1 ianuarie 2018 intra in vigoare noul regulament. De la 1 ianuarie pana la 30 iunie 2018 toata lumea trebuie sa se caleze pe noul sistem de garantare, iar de la 1 iulie 2018 sa intre efectiv pe noile sume de garantare.

"Asta se intampla deja cam in toate tarile din Europa, noi suntem putin mai in urma, altii au facut-o. Majoritatea are noile norme aplicate deja din 2017. Din pacate, trebuia sa facem mai demult reglementarea, dar nu am facut. Noi am inceput insa, ca patronat, sa mergem la asiguratori de acum sase ani, incercand sa ne auto-reglementam prin cresterea sumelor de garantare la touroperatori. Si noi chiar doream asta, am cerut 250.000 de euro cel putin, dar din diverse motive tehnice, gen contragarantare, nu se putea", spune Alin Burcea, unul dintre cei care, cu experienta acumulata in mediul de afaceri dar si in ministerul Turismului, a militat de cativa ani pentru introducerea noilor garantii.

La randul sau, directorul general al Eturia, Sorin Stoica, declara, pentru Agerpres, ca agentiile de turism sunt afectate de "Cazul Omnia", iar in joc se afla credibilitatea acestora in fata clientilor.

Citeste si:

    "Cazul Omnia ne afecteaza pe toti ca agentii de turism. Orice eveniment care se intampla in piata si orice faliment ne afecteaza. Traim intr-o industrie si credibilitatea noastra este extrem de importanta. Orice insolventa afecteaza in materie de credibilitate. Din pacate, cam o data pe an vine cate o insolventa, ca un tsunami parca. Anul trecut au fost Perfect Tour, Mareea. Anul acesta contabilizam Paravionul si Omnia", declara si directorul general al Eturia, Sorin Stoica.

    Acesta atragea atentia ca orice oferta care este cu 20% mai mica decat pretul pietei are o mare problema. "Undeva, ceva este putred. Romanii trebuie sa compare preturile companiilor, desigur tinand cont de segmentul lor. Consumatorii de produse turistice au insa obligatia de a se informa atunci cand cumpara ceva, la fel ca la orice alt obiect sau serviciu. Sa stie ce vor, sa citeasca acele contracte. Responsabilitatea unei vacante reusite revine ambelor parti, atat calatorului, cat si furnizorului", atentiona Sorin Stoica.

    Citeste si:

      Cu doar cateva zile inainte de incheierea anului, ministrul Turismului, Mircea Dobre, se consulta cu o cativa reprezentanti ai unor agentii de turism despre un sistem de garantare pentru pachetele de servicii turistice, pe care il doreste ''corect, unitar si eficient'', care sa suporte inclusiv costurile de repatriere, in cazul aparitiei unor situatii neprevazute.

      Normele de aplicare pentru Fondul de garantare a pachetelor turistice vor fi gata pana la sfarsitul lunii ianuarie 2018, iar de anul viitor incercam realizarea unei legi speciale si pentru crearea unui pool de asigurare, pe modelul PAID, declara, pe data de 18 decembrie, ministrul Turismului, Mircea Dobre, intr-o dezbatere publica pe tema Fondului de garantare a pachetelor turistice din Romania.

      ''Este obligatia statului roman sa vina cu masuri specifice, avand in vedere ca nu s-a realizat nimic de mai bine de 20 de ani in acest domeniu. Legea privind garantarea pachetelor de servicii turistice reprezinta temeiul legal primar, temei ce va fi urmat de normele de aplicare, sub forma de Hotarare de Guvern. Doar agentiile de turism organizatoare care obtin pentru prima oara o licenta vor suporta contributia initiala, iar nivelul nu poate fi mai mic de 2.000 de euro. Agentiile de turism organizatoare vor declara trimestrial sumele incasate in avans de la turisti si vor depune o declaratie in acest sens pentru a avea o evidenta transparenta a nivelului de incasari, pe baza careia se va calcula cuantumul contributiei la fond. Nu se va inchide nicio agentie din cauza aparitiei acestui fond'', apreciaza ministrul Dobre.

      Reprezentantii Ministerul Turismului au retras circa 100 de licente numai in acest an.

      Potrivit datelor Ministerului Turismului, la ora actuala functioneaza cu licenta circa 2.060 de agentii de turism la nivelul intregii tari, dar pe partea fiscala doar ANAF le poate verifica

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Turism »



      Setari Cookie-uri