In ultimii ani, trei dintre cele mai profitabile agentii de turism din Romania au prejudiciat bugetul de stat cu sute de milioane de dolari. Cifrele de afaceri ale acestora au crescut exact in perioadele in care patronii acestora ocupau functii importante in stat.
Cele trei agentii de turism la care ne referim sunt Marshal Turism, Paralela 45 Turism si Happy Tour. Cifra de afaceri a societatii Marshal Turism SRL Bucuresti, controlata de fostul secretar de stat in Ministerul Culturii, Ion Antonescu, a atins, in 2002, peste 465 miliarde de lei. Nici Agentia Paralela 45, care apartine fostului secretar de stat in Ministerul Turismului, Alin Burcea, nu s-a lasat mai prejos, realizand, in 2002, o cifra de afaceri de 231 miliarde de lei. Happy Tour, patronata de fostul director Tarom, Nicolae Demetriade, a inregistrat in 2002 cea mai mare cifra de afaceri dintre toti tour-operatorii din Romania, adica aproximativ 550 miliarde de lei. Ascensiunea Agentiei Happy Tour a fost de-a dreptul fulminanta, daca tinem cont de faptul ca, in 1999, aceasta a avut o cifra de afaceri de numai 9,5 miliarde de lei.

In 2001, an in care la Tarom s-a "instalat" in scaunul de director Nicolae Demetriade, Happy Tour a realizat cel mai mare profit dintre toate agentiile de turism din Romania. Adica putin peste 11 miliarde de lei. Locuri fruntase au ocupat si celelalte doua societati. Paralela 45 a obtinut un profit de aproape sase miliarde de lei, iar Marshal Turism s-a apropiat de cinci miliarde de lei. Pentru ultimele doua agentii de turism, aceasta situatie financiara s-a perpetuat si in urmatorii ani, poate si datorita demnitatilor detinute de cei doi patroni ai acestora.

CU SUFLETU-N RAI SI CU BANII-N BUZUNAR.

In perioada 2000-2004, Ion Antonescu, fondatorul Agentiei de turism Marshal Turism, a detinut functia de secretar de stat in Ministerul Culturii. Intre acesti ani, societatea, condusa scriptic de fiul lui, Daniel Antonescu, a contractat servicii de transport aerian si servicii turistice pentru numeroase ministere. In anul 2000, Senatul Romaniei a cumparat de la Marshal Turism bilete de avion in valoare totala de 30 milioane de lei. Marian Ioan, consilierul presedintelui Senatului, ne-a declarat: "Aceasta achizitie s-a facut prin procedura de cerere de oferte, criteriul fiind pretul cel mai scazut". In 2003, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a cumparat de la Marshal Turism bilete in valoare 35 milioane de lei. O alta institutie care a beneficiat de serviciile Marshal Turism, in perioada 2000-2004, este Ministerul Afacerilor Externe. Acest minister a achizitionat de la agentia condusa de Ion Antonescu bilete de avion a caror valoare se ridica la peste opt miliarde de lei. Si Ministerul Finantelor Publice a achizitionat bilete de avion de la Marshal Turism. In 2001, valoarea acestora a fost de aproape un miliard de lei, anul urmator contravaloarea serviciului de ticketing procurat de minister atingand suma de 860 milioane de lei.

PARALELE INEGALE.

Alin Burcea, patronul firmei de turism Paralela 45 si fost secretar de stat la Ministerul Turismului, intre anii 2000-2002 (decembrie), este un caz tipic pentru modul in care a fost si mai este inteles conflictul de interese. In perioada in care a detinut functia ministeriala, fostul demnitar a contractat, pentru ministerul unde lucra si pentru alte ministere unde a avut influenta, servicii de transport aerian si servicii turistice de la agentia sa, Paralela 45, condusa la acea vreme de sotia sa. Surse ministeriale ne-au declarat ca, in perioada in care a fost secretar de stat la Ministerul Turismului, la sfarsitul fiecarui an bugetar, repartiza fonduri nerambursabile pentru turism numai acelora care erau dispusi sa-i intoarca 10% din suma primita in cash. Interesant este raspunsul Ministerului de Turism la solicitarea noastra privind contractele incheiate intre institutie si Agentia de turism Paralela 45, in perioada 2000-2003. Conform acestuia, actuala conducere a ministerului nu detine date in acest sens.

BILETE PENTRU ALESI.

Printre institutiile beneficiare de serviciile agentiei controlate de Alin Burcea a fost si Senatul Romaniei. In perioada 2000-2004, institutia condusa de Nicolae Vacaroiu a cumparat bilete de la Agentia de turism Paralela 45 a caror valoare este de 11,5 miliarde de lei. Si Ministerul Afacerilor Externe a cumparat de la aceasta agentie bilete de avion, "pe baza ofertelor de pret solicitate pentru fiecare ruta in parte". Intre 2000-2001, ministerul a achizitionat bilete in valoare de 7,3 milioane de lei. O alta institutie care a beneficiat de bilete de transport aerian international de la Agentia Paralela 45, in perioada 2001-2004, este Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei. Astfel, in 2001, ministerul a cumparat bilete in valoare de aproximativ un miliard de lei, iar in 2002 s-au achizitionat bilete pentru suma de 2,3 miliarde de lei. Anul urmator, valoarea acestora a fost 2,2 miliarde de lei, iar in 2004, ministerul a procurat servicii de ticketing in schimbul sumei de aproximativ 1,4 miliarde de lei.

Din pacate, nu am putut obtine si punctul de vedere al fostului secretar de stat in Ministerul Turismului, Alin Burcea, deoarece acesta este plecat din tara pentru trei saptamani.

HAPPY TOUR TAROM, O AFACERE DE FAMILIE.

Una dintre megaunitatile care functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului este SC Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane Tarom SA. Ca multe alte societati administrate de stat, operatorul aerian a inregistrat in perioada 1999-2003 pierderi de ordinul sutelor de milioane de dolari. Nicolae Demetriade, director general al SC Tarom SA in perioada februarie 2001-septembrie 2002, a fost numit la conducerea operatorului aerian, dupa ce, mai intai, s-a afirmat in planul afacerilor private. In perioada 1992-1997, Demetriade a fost reprezentantul comercial al Tarom la Dubai. Pana la numirea sa in functia de director al companiei aeriene nationale, Demetriade si-a desfasurat activitatea ca manager al renumitei Agentii de turism Happy Tour, fiind in acelasi timp si patronul respectivei firme. Aceasta agentie este specializata in activitatea de ticketing si turism intern si international. Din momentul numirii sale in fruntea companiei aeriene nationale, Demetriade si-a transferat pachetul majoritar de actiuni de la Happy Tour din proprietatea sa in cea a sotiei sale, Carmen Demetriade. Din februarie 2001, imediat dupa ce a fost instalat in functie, vanzarile de bilete pentru cursele Tarom ale Happy Tour s-au dublat. Fostul presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Cornel Gaina, considera la acea vreme ca "cifra de afaceri a Happy Tour a crescut de cand domnul Demetriade a fost director general la Tarom. Totodata, cresterea cifrei de afaceri de la Happy Tour a insemnat, in acelasi timp, scaderea cifrei de afaceri a altor agentii".

COMENZI REDIRECTIONATE.

Deplasarile in strainatate ale multor parlamentari si ministri s-au facut numai cu avioanele Tarom, cu bilete cumparate si prin Happy Tour. Surse din interiorul companiei sustin ca operatorul national de transport aerian si-a vandut foarte ieftin biletele catre agentia de turism condusa de sotia directorului Demetriade. In perioada 2000-2001, Ministerul Afacerilor Externe a cumparat de la Happy Tour bilete de avion a caror valoare s-a ridicat la peste opt miliarde de lei. Intre 2002-2004, suma totala platita de MAE Agentiei Happy Tour in schimbul aceluiasi tip de serviciu a fost de 2,6 miliarde de lei. Astfel, intre 2000-2004, societatea condusa de Nicolae Demetriade a vandut MAE bilete in valoare de aproximativ 11 miliarde de lei.

PIERDERILE TAROM

Tarom a trecut printr-o criza financiara destul de serioasa. Lufthansa, o companie concurenta din Olanda care s-a ocupat de programul Tarom de reducere a pierderilor, a evaluat pierderile pe anul 2000 la circa 60 milioane de dolari. In plus, intr-un raport emis de Ministerul Transporturilor, au fost evidentiate sume enorme, reprezentand pierderile Tarom in perioada 1999-2002. Astfel, in 1999, deficitul companiei a fost de 40.380.000 de dolari, in 2000, pierderile au fost de 58.350.000 de dolari, in 2001 aproximativ 40 milioane de dolari, iar in 2002, in jur de 25 de milioane de dolari.

"NU AM FAVORIZAT PE NIMENI"

Nicolae Demetriade, fost director al Tarom si patronul Agentiei Happy Tour, ne-a declarat ca firma sa nu a fost niciodata favorizata in perioada in care acesta a detinut functia de director al operatorului aerian. "N-am facut niciodata asa ceva. Iar raportul Corpului de Control poate sa confirme acest lucru. Pana in 2000, firma mea a lucrat cu Ministerul de Finante, Camera Deputatilor, SPP si alte institutii. Insa, o data cu venirea mea la Tarom, am renuntat sa mai lucrez cu vreun minister. Daca in perioada aceea, alte firme au crescut, Happy Tour a crescut mai putin. Din 2002, Happy Tour a trecut in fruntea celorlalti. S-a departajat. Si nu mai avem nici un sprijin. Avem sase milioane de euro in plus fata de primul urmaritor." Demetriade a tinut sa precizeze ca anul trecut, cand fostul premier Adrian Nastase a plecat cu o delegatie in China, si-a ales Agentia Happy Tour, care "putea sa le ofere conditiile necesare".

"VA DAU IN JUDECATA"

Fostul secretar de stat in Ministerul Culturii, Ion Antonescu, sustine ca Agentia Marshal Turism nu a avut niciodata intaietate in ceea ce priveste vanzarea biletelor de avion catre institutiile de stat. "In perioada mandatului de secretar de stat, nu am semnat nici un contract cu nici un minister. Alte firme au facut asta. Eu nu!", ne-a declarat Antonescu, amenintandu-ne, totodata, ca ne da in judecata daca publicam contrariul.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri