Cu un potential turistic urias, Romania ramane o tara putin atractiva pentru straini. Aproape 2,5 milioane de turisti straini au vizitat Romani in 2017, potrivit datelor INS, fata de 8 milioane de turisti, cati au ajuns in Bulgaria anul trecut. Pentru a atrage mai multi straini, Romania are nevoie de o strategie pentru dezvoltarea turismului, asumata de toate partidele, un plan de promovare la nivel national, de un sistem de garantare a pachetelor de vacanta, dar si de masuri urgente pentru protejarea fortei de munca si stimularea angajarilor in turism.

In momentul de fata, prioritatile Ministerului Turismului trebuie sa fie urmatoarele: elaborarea unei strategii de dezvoltare si promovare a turismului, construirea unui sistem de garantate a pachetelor de servicii de calatorie si servicii de calatorie asociate si de dezvoltarea unui sistem informatic de evidenta si gestiune a operatorilor economici din turism, sustine Lucia Nora Morariu, presedinte fondator Eximtur, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

“Avand in vedere ca studiile arata ca Romania este interesanta indeosebi pentru circuite, turism balnear si turism de afaceri, cele mai importante masuri sunt cele legate de dezvoltarea infrastructurii rutiere, urmate de dezvoltarea infrastructurii specifice de turism in statiunile balneae clasice (baze de tratament, stranduri, agrement, urbanism de calitate, parcuri), dar si in zonele si destinatiile cu potential de dezvoltare a turismului balnear. Construirea de spatii ample destinate organizarii de evenimente in marile orase, insotita de facilitati pentru atragerea investitorilor hotelieri , ar completa oferta destinata turismului de afaceri , dar si a celui pentru scop recreational”, a declarat Lucia Nora Morariu (foto).

Orase precum Cluj-Napoca, Sibiu, Timisoara nu au suficiente locuri de cazare, astfel ca organizarea unui eveniment de amploare este o problema din cauza lipsei spatiilor destinate conferintelor mari sau congreselor.

Oradea a avut, in 2018, cea...
Citeste si: Oradea, cea mai mare crestere procentuala a numarului de turisti

O strategie actualizata pentru dezvoltarea turismului este absolut necesara, urmata insa si de un plan de actiune concret si asumat de toate partidele, astfel incat sa fie implementat pentru dezvoltare pe termen mediu si lung. Urmeaza, desigur, o strategie de promovare, un plan de promovare la nivel national, dar si crearea mult discutatelor OMD-uri (Organizatii de Management al Destinatiilor – n.r.) si implicarea operatorilor economici din turism in realizarea promovarii locale prin aceste organisme

Lucia Nora Morariu, presedinte fondator Eximtur

"Taxarea muncii este mult prea mare pentru lipsa de personal cu care ne confruntam"

Industria turismului romanesc se confrunta cu o multime de probleme, insa una dintre cele mai grave este lipsa fortei de munca. Este nevoie, urgent, de un program guvernamental care sa ajute hotelierii.

“Fara masuri urgente in acest domeniu, riscam sa se inchida multe dintre hotelurile care exista, ce sa mai vorbim de constructia unora noi. Taxarea muncii in Romania este mult prea mare pentru lipsa de personal cu care ne confruntam, turismul este un sector oricum foarte afectat, cu lucratori care pleaca sa lucreze in alte destinatii, unde sezonul de vara, de exemplu, este mult mai lung si castigurile sunt, implicit, mai mari din acest motiv. Muncitorii sezonieri din turism nu sunt atrasi de sistem daca nu au masuri de protectie in extrasezon. Din cauza taxarii mari a muncii si a faptului ca multi platesc salariile partial la gri, lucratorii pot pleca de la angajatorii corecti catre cei mai putin corecti. Oricum, numarul celor care doresc sa lucreze in turism este din ce in ce mai mic, indeosebi in statiunile sezoniere, cum sunt cele de pe Litoral. Atragerea de forta de munca din afara este birocratica si costisitoare”, a precizat Lucia Nora Morariu.

UPDATE: Consultant in turism:...
Citeste si: UPDATE Reactia Ministerului Turismului la acuzatiile de piraterie

Fara voucherele de vacanta, turismul va fi serios afectat

Voucherele de vacanta acordate bugetarilor au salvat sezonul estival de anul acesta, iar turoperatorii se asteapta la incasari mari si in sezonul de iarna. Fara promovare, fara evenimente care sa atraga turistii si fara forta de munca, afacerile celor din turism, dar si din HoReCa, ar fi avut de suferit si anul acesta.

Sistemului de acordare a indemnizatiilor pentru vacanta a sustinut turismul romanesc in anul 2018, cu crestere considerabila atat pentru agentiile de turism, cat si pentru hotelieri, dar indeosebi pentru romani, multi dintre ei avand posibilitatea sa petreaca pentru prima data in viata o vacanta

Lucia Nora Morariu, presedinte Eximtur

Concluzia, la finalul sezonului estival, este ca indemnizatiile de vacanta trebuie acordate in continuare. De asemenea, va trebui mentinuta si facilitatea fiscala aferenta acestora pentru a stimula angajatorii de stat sau privati sa le acorde. “In masura in care bugetul statului permite, in sistemul public ar trebui mentinute tichetele in conditiile legii, la nivelul salariului minim brut garantat, 1.900 lei. Este un efort al statului care se intoarce in cresterea starii de sanatate a populatiei, in cresterea calitatii vietii romanilor, in fiscalizarea integrala a incasarilor din turism , in locuri de munca si taxe si impozite care revin bugetului de stat”, a declarant presedintele Eximtur.

Nicolae Demetriade, ANAT: Vom...
Citeste si: ANAT: In turism, plusvaloarea vine din atragerea turistilor straini

Sistemul indemnizatiilor de vacanta trebuie mentinut pentru o perioada de cel putin cativa ani, sustine aceasta, astfel ca fara aceasta facilitata este posibil ca turismul romanesc sa fie serios afectat.

“Voucherele de vacanta s-au dovedit, printre alte forme de plata ale indemnizatiei, cele mai eficiente, dar si sistemele de decontare bazate pe plata cash in agentie sau plata cu card, pentru anumite categorii de bugetari, au functionat bine. Este important sa existe controlul eficient asupra folosirii acestor instrumente, pentru a-si atinge scopul”, a completat Lucia Nora Morariu.

In anul 2018, de exemplu, cresterile de vanzari contra vouchere de vacanta si decontari sunt mult mai mari decat cresterea vanzarilor totale, ceea ce arata ca fara vouchere de vacanta si indemnizatii de vacanta, turismul romanesc, in general, s-ar fi confrunta cu scaderi, in unele destinatii sezoniere dependente de conditiile de vreme chiar foarte serioase.

Efectele legii privind garantarea vacantelor. Ce se va intampla de la 1 ianuarie

In iulie 2018, Guvernul a adoptat Ordonanta de transpunere a Directivei 2302/2015 privind garantarea pachetelor turistice, care va permite rambursarea 100% a pachetelor platite de turisti si neexecutate de agentiile de turism cu probleme. Concret, se introduce o noua documentatie necesara in relatia cu clientul (informari prealabile, contract cu turistul) care prevede drepturi mai largi pentru turist decat cele care existau si in prezent prin vechiul contract cu turistul, se introduc reguli si pentru achizitiile in online, ceea ce pentru agentiile clasice, ca si pentru client, reprezinta un avantaj, deoarece pana acum era mai putin reglementata achizitia in online si mai putin controlata, se introduce obligatia garantarii sumelor incasate pentru pachete si servicii de calatorie asociate. Obligatia de garantare a pachetelor exista si in vechea Directiva, in limita a 50.000 de dolari. Intre timp, acest cuantum a devenit insuficient.

Citeste si: ANAT: Nu toate vacantele vor fi asigurate in caz de insolventa

Lege exista, insa nu si normele de aplicare pentru Fondul de garantare a pachetelor turistice.

“Legat de obligatia de garantare, care de acum prevede imperativ necesitatea garantarii integrale pentru persoanele fizice a sumelor incasate in avans de agentie pentru pachete si servicii associate de calatorie, nici Directiva, nici ordonanta de implementare nu prevede in clar mecanismul”, a declarant Lucia Nora Morariu.

In Romania, nu avem un fond de garantare, nu stiu sa avem asiguratori dispusi sa garanteze integral, si nu avem nici studii de analiza a pietei si a riscurilor realizate profesionist, astfel incat sa identificam un nivel al sumei asigurate care sa acopere in mod rezonabil riscul de faliment al agentiei. Este absurd ca cineva sa creada ca se poate cere unei agentii sa isi garanteze intreaga cifra de vanzari dintr-un an

Lucia Nora Morariu, presedinte Eximtur

Acesta sustine ca e necesar sa fie create mecanisme de garantare alternative, adaptate activitatii agentiilor mari, mici si mijlocii, deoarece, astazi, ele nu exista. Fara aceste mecanisme, efectele ar putea fi catastrofale pentru industria de turism.

“Daca la data de 1 ianuarie, cand legea spune ca agentiile sunt obligate sa ofere garantiile respective, nu exisa aceste mecanisme, se vor intampla urmatoarele: marea majoritate a agentiilor isi va inchide activitatea, vor ramane doar cateva care s-au descurcat cu instrumente din afara tarii; unele agentii isi vor muta sediul in alta tara pentru a apela la sistemul de garantare de acolo si vor vinde catre clienti romani; foarte probabil, vor ramane in continuare agentii care isi vor desfasura activitatea fara licenta si fara garantare; vor scadea numarul de agentii si numarul de pachete de servicii existente pe piata, va scadea concurenta. In acest context o foarte posibila consecinta imediata va fi cresterea preturilor. Este un scenariu posibil”, a declarant Lucia Nora Morariu, pentru wall-street.ro.

Citeste si: Avertisment ANAT: Vacantele romanilor s-ar putea scumpi

Agentiile de turism sunt tinta unor amenzi uriase

Pentru protejarea agentiilor de turism, in contextual legii garantarii, este nevoie de implicarea Guvernului si de sprijin din partea autoritatilor statului.
“Trebuie corectate legile care prevad amenzi disproportionate pentru practici specifice turismului, nesanctionate in alte tari europene. Suntem tinta a tot felul de amenzi uriase, intr-o industrie in care castigurile sunt foarte mici si riscurile afacerii sunt foarte mari. Trebuie aplicata preventia si consilierea prealabila pentru toate legile”, a explicat presedintele Eximtur.

De asemenea, sustine aceasta, trebuie realizat sistemul informatic de evidenta a agentiilor de turism, pentru a cunoaste in mod complet operatorii din piata.

“Trebuie gasite solutii de a sustine concurenta loiala si de a elimina jucatorii care nu platesc corect taxele si impozitele, indeosebi taxele pe munca. Aici exista o solutie simpla, reducerea drastica a taxarii muncii”, a completat Lucia Nora Morariu.

Nu toate falimentele de agentii au fost "tepe"

Cazurile agentiilor de turism care au intrat in faliment in ultimii ani au arata cat de mari sunt riscurile pentru turisti si i-au facut pe acestia din urma sa fie mai prudenti si mai selectivi atunci cand isi aleg turoperatorul.

“Nu toate falimentele de agentii au fost “tepe”, unele au fost falimente cauzate de greseli de management. Sunt si alte tipuri de firme care dau faliment, doar ca nu se promoveaza atat de mult, pentru ca nu sunt implicati atatia clienti persoane fizice. Au intrat in faliment si companii aeriene si oamenii au pierdut banii, asta nu a insemnat ca nu s-au mai cumparat bilete de avion”, a declarant Lucia Nora Morariu.

Noile reguli de garantare vor aduce mentinerea in piata a jucatorilor corecti si competenti, prezenti fizic sau in mediul online.

Practic, de la 1 ianuarie 2019, banii pentru vacante avansati de clientii persoane fizice vor fi garantati, astfel ca riscul de pierdere a banilor va disparea pentru client. Mai mult decat atat, clientii vor fi stimulati sa cumpere de la agentii, deoarece banii lor vor fi garantati, in comparatie cu alte forme de achizitie a serviciilor turistice unde poate nu se ofera astfel de garantii

Lucia Nora Morariu, presedinte Eximtur

Eximtur, care a ajuns la peste 300.000 de clienti anual, are deja instrumente de garantare pentru mare parte din activitate, in cuantum de circa 1 milion de euro, este agentie acreditata international I.A.T.A. si afiliata retelei globale Uniglobe. De asemenea, situatiile financiare ale agentiei sunt auditate de auditor independent de renume, banca si clientii corporate verifica indicatorii financiari si solvabilitatea. In plus, in fiecare an, Eximtur plateste avansuri considerabile partenerilor hotelieri pentru pachetele de servicii pe care le organizeaza.

Pentru a evita "tepele" atunci cand isi cumpara vacante de la agentiile de turism, Lucia Nora Morariu recomanda turistilor sa fie atenti la licenta de turism, iar, de la 1 ianaurie, 2019, la dovada instrumentului de garantare.

Egipt, crestere de peste 1.100% in 2018

Turcia, cu o crestere de peste 80% fata de 2017, a fost anul acesta lider in topul celor mai cautate destinatii de vacanta. Grecia si Bulgaria au fost urmatoarele optiuni de vacanta pentru romani. O crestere remarcabila, de peste 1.100 %, a cunoscut-o Egiptul, sustinuta de introducerea mai multor zboruri charter cu plecare din Bucuresti si Cluj-Napoca.

Semnificativ mai solicitate fata de anul anterior au fost si destinatiile Germania , SUA si Franta, multe dintre calatoriile in aceste tari fiind organizate pentru clientii nostri corporatii.

In 2018, in topul destinatiilor interne s-a pozitionat litoralul Marii Negre. Ca ierarhie a statiunilor, in topul vanzarilor se afla Mamaia, urmata de Eforie Nord si Venus.

In ce priveste statiunile montane si balneare, in aceste destinatii cele mai cautate sunt unitatile de 3-4 stele care au centre SPA si aquapark-uri, baze de tratament, zone de agrement de tip Aventura Park. Cele mai solicitate pana acum au fost statiunile balneare Baile Felix, Baile Herculane, Calimanesti-Caciulata si Sovata, urmate de statiunea montana Sinaia.

In 2018, valoarea medie a pachetului per turist pentru vacantele in Romania este de 733 lei, in timp ce pentru vacantele in strainatate este de 1.867 lei /turist, in usoara crestere fata de valoarea medie a anului trecut.

Cum s-au schimbat preferintele romanilor in materie de calatorii

Turistii romani sunt din ce in ce mai selectivi, mai exigenti, mai atenti atunci cand isi aleg consultantul de turism, mai atenti la calitatea serviciilor pe care le primesc. “Pentru vacanta de iarna care se apropie, s-a dat startul inscrierilor timpurii (pentru pachetele de 1 Decembrie, Craciun si Revelion), primele hoteluri care se vand fiind cele de 3, 4 si 5 stele , care ofera turistilor servicii de calitate si optiuni multiple de relaxare”, a declarant Lucia Nora Morariu.

Cat priveste vacantele in strainatate, marea majoritate a turistilor romani opteaza inca pentru variantele de vacanta all inclusive, preferinta care se mentine de cativa ani.

In afara de destinatiile clasice foarte accesate, Turcia, Grecia si Bulgaria, turistii se orienteaza din ce in ce mai mult spre noi destinatii precum Spania insulara sau Cipru, pentru care exista pachete cu zbor charter. Tot mai solicitate sunt si variantele de destinatii exotice practicabile pe perioada verii, cum este Bali.

“Pe langa cei care isi doresc o vacanta pentru relaxare exista tot mai multi turisti care prefera vacantele active care implica combinatii de diferite activitati precum drumetii, plimbari cu biciclete sau rafting. Pentru acest gen de vacante, preferate sunt tari ca Austria sau Slovenia”, a explicat presedintele Eximtur.

“Programele pentru Thailanda, o destinatie inedita si complexa, in care turistii se pot bucura de experiente variate precum imbinarea intre modern si istoric, intre nou si vechi, intalnirea intre distractie si cultura, de plajele cu nisip alb sau de misterul templelor budiste, se afla printre preferintele turistilor dornici de experiente multisenzoriale. Nu in ultimul rand, se observa o tendinta in crestere si pentru vacantele tip croaziera”, a adaugat aceasta.

Eximtur, vanzari de peste 38 MIL. euro, in crestere fata de 2017

Eximtur a inregistrat in primul semestru din 2018 o cifra de vanzari de peste 38 milioane de euro, in crestere cu 21% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pentru destinatiile autohtone, vanzarile au fost cu 40% mai mari , cele pentru litoral crescand cu 28%, iar cele pentru pachete in statiunile balneare cu peste 72%. Volumul de vanzari aferent destinatiilor externe a inregistrat, de asemenea, o crestere cu peste 33%.

Si in primul semestru al acestui an, ponderea ce mai mare in cifra de vanzari o are divizia de business, serviciile de calatorie si organizare de evenimente pentru clientii corporatii ocupand un volum de peste 68% din totalul vanzarilor.
Serviciile aferente vacantelor in destinatii autohtone au totalizat in primul semestru 35% din totalul vanzarilor, iar cele pentru vacante in strainatate 28%.

Pana la sfarsitul anului, agentia estimeaza o crestere a cifrei totale de vanzari de 15% fata de 2017.

Citeste si: Sezonul estival 2018, unul dintre cele mai bune din ultimii 20 de ani

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Touroperator: Lasati incomingul sa va aduca bani in tara!