Intreprinzatorii din turism se confrunta cu o lipsa de stabilitate legislativa, deficit de forta de munca, o legislatie inadecvata in domeniu, sustine Florin Jianu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania. Turismul are nevoie de sprijin din partea autoritatilor, dar si de o diversificare a serviciilor si oameni care sa aduc un input nou.

"Intreprinzatorii din turism au nevoie de sprijin din partea autoritatilor, care este in masura mica spre medie. Foarte multe agentii de turism au declarat 0% sprijin din parte autoritatilor publice. Au nevoie de investitii in infrastructura, in primul rand, de investitii in promovare, au nevoie de instrumente corecte care sa le sprijine demersurile de promovare si de atragere a turistilor, dar si de stabilitate si predictibilitate", a declarat Florin Jianu in cadrul unei conferinte in care a prezentat rezultatele lucrarii "Carta Alba a Turismului din Romania". Acesta este primul barometru al turismului din Romania care radiografiaza situatia turismului prin identificarea principalelor caracteristici, riscuri si vulnerabilitati ale domeniului.

Acesta a dat ca exemplu scaderea TVA-ului la 5%, despre care spune ca "nu era o preocupare in turism". "Oamenii din turism saluta scaderea TVA-ului la 5%, insa in momentul in care la restaurant ai 5%, dar cand iesi cu mancarea din restaurant ai 9% pentru catering, este un non-sens", a precizat Florin Jianu.

"E o scadere buna, dar nu era o preocupare de scadere a TVA-ului in turism. Intreprinzatorii o saluta, dar in acelasi timp saluta stabilitatea si predictibilitatea", a completat acesta.

Presedintele CNIPMMR sustine ca turismul are nevoie de oameni noi, care sa dinamizeze turismul, in conditiile in care, potrivit Barometrului, varsta medie a intreprinzatorului din turism este in jur de 46 de ani.

Carta Alba a Turismului din Romania ofera date si despre salarizarea in turism si resursele umane. Salariul mediu in turism a crescut intre 10-30%.

"Tendinta nationala este de crestere a salariilor in toate domeniile. Turismul, ca si celelalte domenii ale economiei reale nu poate sa tina pasul cu cresterile salariale din mediul public si aceasta este uriasa debalansare pe care o vom vedea in economia reala in perioada urmatoare. Salariul mediu pe economie in mediu public este dublu fata de salariul mediu din economia reala, adica din economia privata, aratand, de fapt, care este puterea de plata a economiei reale. Daca ne dorim o crestere a economiei, trebuie sa regandim impozitarea pe forta de munca. Nu asa cum propune Guvernul, cresterea salariului minim pe economie, dar jumatate de bani merg in buzunarul statului. Statul nu trebuie sa aiba un interes in a colecta acesti bani si sa transfere responsabilitatea pe umerii intreprinzatorilor", a declarat Florin Jianu.

In turism exista o fluctuatie mare de personal, iar acest lucru reprezinta un mare semnal de alarma. "Daca se angajeaza 8 oameni intr-un hotel, intr-un an, 5 dintre ei parasesc institutia. Adica 60-65% dintre ei pleaca in fiecare an. La agentiile de turism, 2 din 4 pleaca. Deci fluctuatia este mare, iar asta este o problema pe care o ridica hotelierii si agentiile de turism. Este nevoie de angajati, de oameni noi si de facilitati pentru ceea ce inseamna angajarea in turism", a explicat seful CNIPMMR.

Autoritatile trebuie sa gaseasca politici publice care sa sprijine angajabilitatea si ramanerea angajatilor in turism. "Pentru angajatii de pe litoral trebuie gasite solutii de neimpozitare sau de fidelizare", a mai spus Jianu.

Barometrul vine si cu propuneri pentru autoritati: o lege a turismului, sustinerea angajatilor din turism, investitii in infrastructura, dar si un fond de investitii pentru start-up-urile din turism.

"Imi doresc ca autoritatile sa isi bazeze viitoarele politici publice pe cercetarea noastra. Avem si o serie de propuneri. In primul rand, ne dorim o lege a turismului care sa cuprinda chestiuni concrete privind sprijinul intreprinzatorilor, ne dorim o modernizare a politicilor in ceea ce priveste turismul. Va dau un exemplu, ordinul de ministru de clasificare a agentiilor si hotelierilor precizeaza ca cei care vor sa se clasifice trebuie sa aiba fax. Insa nu ii obligam sa avem o retea wireless, sa aiba internet", a declarat Florin Jianu.

Consiliul pentru IMM-uri a realizat deja un proiect pe fonduri europene, o academie de management a ospitalitatii. "Impreuna cu specialistii in turism, sustinem cursuri privind antreprenoriatul, inovarea, managementul resurselor umane in regiunea de sud-est (litoral, Delta Dunarii), regiunea centrala (Brasov, Valea Prahovei) si regiunea sud-vest (Mehedinti, Dolj, Gorj, Olt)", a explicat Jianu.

O alta propunere este legata de infiintarea unui fond de investitii pentru start-up-uri in turism. "Ar trebui sa cream un fond de investitii pentru start-up-uri in turism. Avem nevoie de noi servicii, de oameni care aduc un input nou. Nevoia de diversificare a turismului in acest moment este foarte mare. In prezent nu se intampla prea multe lucruri. Serviciile sunt limitate. Ne adresam, in mare parte, unui segment oarecum depasit, cu servicii care inseamna cazare si masa. Avem nevoie de o diversificare a serviciilor, pentru ca trebuie sa oferi turistului cat mai multe servicii pentru a-l tine intr-o destinatie si sa il faci sa revina", a conchis Florin Jianu.

Carta Alba a Turismului din Romania a fost realizata la nivel national, pe un esantion reprezentativ de 621 de respondenti, reprezentanti ai agentiilor de turism si ai unitatilor de cazare din Romania. Este prima cercetare stiintifica care analizeaza unitatile de cazare si agentiile de turism cu scopul de a prezenta performantele turismului, provocarile, dar si oportunitatile acestui domeniu.

Citeste si: Performantele turismului in 2017: veniturile si numarul turistilor, in crestere

Sursa foto: Agerpres / Alex Tudor

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri