Turismul in Romania este pe un trend ascendent, iar voucherele de vacanta au contribuit semnificativ la aceasta crestere. De la salariati si angajatori, pana la agentii de turism, toti se declara foarte multumiti si multumiti de sistemul voucherelor de vacanta, potrivit unui sondaj realizat de Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR).

Valoarea voucherelor de vacanta pentru luna august 2018 a fost de 17,1 milioane de euro, fiind emise aproximativ 1,3 milioane de tichete pe hartie, in valoare de 14,1 milioane de euro, si peste 264.000 de vouchere pe suport electronic, in valoare de 3 milioane de euro.

Valoarea voucherelor de vacanta emise intre ianuarie si august a ajuns la 223 de milioane de euro. Iunie 2018 a fost luna cu cea mai mare valoare a voucherelor de vacanta emise, 125 de milioane de euro.

Anul trecut, voucherele de vacanta au fost emise pentru 1,2 milioane de bugetari. Fiecare persoana beneficiaza de 1.450 de lei, fara a plati taxele catre stat, ci doar impozitul pe venit. Asta inseamna ca suma totala platita pentru cei 1,2 milioane de utilizatori a fost de circa 370 de milioane de euro.

Impactul economic al voucherelor de vacanta

Efectele semnalate de beneficiari: redescoperirea Romaniei ca destinatie de vacanta interesanta (56,6%), recuperarea energiei fizice si intelectuale (55,5%), diminuarea efectelor psihice, fizice si intelectuale ale oboselii (46%), cresterea capacitatii de munca/starii de sanatate (35,7%), dezvoltarea/imbunatatirea relatiilor familiale si a echilibrului vietii profesionale cu cea familiala (35,7%), satisfacerea nevoilor sociale si cultural-educative (24,6%), potrivit sondajului realizat de Federatia hotelierilor din Romania.

Cei mai multi salariati (84,8%) au mentionat ca sunt foarte multumiti si mnultumiti de sistemul voucherelor de vacanta.

Efectele semnalate de angajatori: cresterea motivarii salariatilor si a fidelizarii fata de locul de munca (89,2%), cresterea productivitatii muncii salariatului (38,4%), cresterea capacitatii de munca/starii de sanatate (26%), reducerea concediilor medicale (25%), eficienta marita (15%).

Cei mai multi angajatori (65%) se declara multumiti si foarte multumiti de sistemul voucherelor de vacanta. 83% dintre angajatori declara ca ar dori sa acorde vouchere de vacanta salariatilor lor in anul 2019.

Efectele vazute de operatorii de turism: cresterea numaruloui de clienti (78,8%), cresterea cifrei de afaceri (72,7%), cresterea ratei de ocupare (72,7%), dezvoltarea/consolidarea afacerii (36,4%), reducerea evaziunii fiscale (21,2%).

93,9% din structurile de primire turistice se declara foarte multumite (60,6%) si multimite (33,3%) de sistemul voucherelor de vacanta.

Efectele vazute de agentii de turism: cresterea numarului de clienti (88,1%), creterea cifrei de afaceri (44,4%), creterea ratei de ocupare (39,7%), reducerea evaziunii fiscale (33,1%), dezvoltarea/consolidarea afacerii (31,8%).

Efectele voucherelor de vacanta asupra bugetului de stat

La o alocare de 400 de milioane de euro, statul a recuperat ca beneficii directe: 3,5% din venituri, 13,45% din taxarea sumelor asociate salariilor acordate, 7,5% din taxarea celorlalte cheltuieli si 12,53% din taxarea investitiilor generate in turism, iar ca beneficii indirecte: diminuarea muncii la negru, diminuarea evaziunii fiscale, cresterea productivitatii muncii (reducerea absenteismului si a concediilor medicale), efectul multiplicator al turismului in ramuri economice complementare.

"Estimam faptul ca beneficiile financiare totale, directe si indirecte, pentru bugetul de stat (incluzand in acest termen si bugetul asigurarilor sociale/sanatate) se ridica la un nivel de 45-50% din valoarea voucherelor emise, la nivelul anului de emitere a voucherelor", au transmis reprezentantii Federatiei hotelierilor din Romania.

Ce se asteapta in 2019 pentru a creste efectele pozitive ale voucherelor de vacanta?

Operatorii din turism recomdan ca, in 2019 si in viitor, valoarea voucherelor de vacanta sa creasca cel putin cu rata inflatiei. Mai mult decat atat, pentru o eficienta crescuta a sistemului de vouchere, atat din perspectiva angajatilor, cat si a unitatilor/agentiilor turistice, este indicata acordarea acestui beneficiu la inceputul anului calendaristic, astfel incat angajatii sa beneficieze de ofertele speciale de tip "early booking", evitand astfel preturile mai ridicate din perioadele de varf de sezon.

Jucatorii din turism si ospitalitate sustin ca voucherele de vacanta ar trebui sa se acorde pe suport electronic, pentru a permite plati fractionate, siguranta sporita si facilitarea utilizarii.

Bugetarii vor primi vouchere de vacanta si in urmatorii doi ani

"Pentru ca este o masura care si-a dovedit eficacitatea, Guvernul a decis sa acorde vouchere atat in 2019, cat si in 2020. Datorita voucherelor, numarul de turisti din Romania a crescut simtitor. De exemplu, doar pentru luna septembrie, a crescut cu 14 procente numarul turistilor romani care au innoptat intr-o unitate autorizata fata de aceeasi perioada a anului precedent. La nivel national, numarul total al turistilor a crescut cu aproximativ 6%, date valabile pentru perioada de la inceputul anului pana in septembrie, raportat la anul trecut. A fost o masura apreciata de catre industrie, motiv pentru care reprezentantii acesteia ne-au solicitat sa o prelungim si in urmatorii ani sub aceeasi forma", a declarat ministrul Turismului, Bogdan Trif.

Un efect secundar al acestei masuri a constat si in cresterea cererilor de autorizatii pentru unitatile de cazare din Romania. In medie, la nivelul intregii tarii, a fost inregistrata o crestere de 10% a cererilor fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Citeste si: Dragos Anastasiu: Turismul a crescut in 2018 si creste in continuare. Voucherele de vacanta au contribuit la "albirea" industriei

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri