O intalnire cu Alin Burcea, fondatorul agentiei de turism Paralela 45 poate fi oricum, doar plictisitoare si monotona nu. Si asta pentru ca Alin este un om spumos, efervescent, uneori ”slobod la gura”, spunand mai tot timpul ceea ce gandeste. Chiar daca stilul lui nu este tocmai cel mai ortodox, lucru care i-a adus multi „prieteni” atat in mediul de business, cat si in sfera politica, Burcea – unul dintre primii „patroni” post decembristi – a izbutit sa reziste 30 de ani intr-o piata, a turismului, unde foarte putini au reusit sa supravietuiasca.

M-am vazut cu Alin chiar cand acesta se intorsese dintr-un „turneu” in tara. Fusese, de fapt, sa se intalneasca cu agentii de turism din tara. Desi a calatorit zile bune si a tinut cate doua prezentari zilnice in orase diferite, seful Paralela 45 are mult chef de vorba.

„Am inregistrat firma pe 4 aprilie 1990, fiind a 384 firma din Romania de dupa Revolutie, si intre primele 3-4 agentii de turism”, isi aminteste Burcea. Era clar ca are spirit antreprenorial inca de atunci cand a mers sa isi inregistreze firma: vazand ca celebrul decret 50 era tiparit pe o hartie de calitate proasta si in cantitati mici, Burcea a facut niste „bani frumosi” chiar inainte de a incepe activitatea agentiei de turism.

„Impreuna cu partenerul meu de atunci, Adrian, am printat 100 de exemplare, am luat o masa plianta si un scaun si am inceput sa vindem. Am dat aproape instant cele 100 de exemplare. Atunci am zis sa facem 1000 si sa mai marim si pretul. Le-am vandut si pe alea. Asa am facut cateva mii de lei”, explica antrepenorul.

Burcea recunoaste, insa, ca a fost si un om norocos pentru ca a facut rost imediat de un sediu, o fosta florarie, unde a inceput oficial activitatea turistica la data de 6 iunie 1990.

„Anul 1990 a fost singurul in care era coada la agentie. Chiar daca programul incepea la 9, cand ajungem mai devreme, deschideam imediat pentru ca cererea era foarte mare. In jumatate, vindem si 30 de vacante”.

„Am pus spaga pe chitanta”

Burcea explica in stilu-i caracteristic ce au facut agentiile de turism in perioada de dupa Revolutie: au pus spaga pe chitanta.

„Ca sa obtii locurile astea se dadea spaga la stat. Noi am pus spaga (ciubucul) pe chitanta. Ca sa nu mai zic ca in loc sa ii tinem pe oameni in picioare, la ghiseu, asa cum erau obisnuiti, ii invitam sa stea jos, le dadeam si un pahar de apa sau o cafea”.

„Taromul ar putea intra in faliment pana la finalul acestui an”

Chiar daca a inceput initial cu vacante interne, Paralela 45 a inceput sa vanda destul de repede si pachete pentru destinatii din strainatate, cu autocarul, initial in Turcia si Grecia.

A venit apoi si anul 1996, cand Paralela 45 a introdus si primul charter in ofertele sale, catre Antalya. Incet-incet, agentia a ajuns sa opereze azi chartere spre Antalya din 10 orase din Romania: Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Targu Mures, Bacau, Baia Mare, Oradea, Suceava si Arad. Pe langa Antalya, anul acesta au crescut foarte mult si Egiptul si Tunisia.

„Of-ul” omului de afaceri este ca doar 10% din curse sunt operate cu compania nationala Tarom, din cauza instabilitatii la nivelul conducerii, dar si a faptului ca „la Tarom niciodata nimeni nu stie nimic, nimeni nu ia decizii”.

Seful Paralela 45 mai spune ca un touroperator vrea sa stie din timp daca isi poate opera cursele cu Tarom, dar compania nationala nu da raspunsuri la timp, ci pe ultima suta de metri.

“Astept pe noul Ministru al Transporturilor sa inteleaga ce se intampla la Tarom. Dar daca nu va lua masuri transante, pana la finalul acestui an, Taromul va fi in faliment”.

Turismul ar trebui sa devina prioritate nationala

Desi a facut parte dintr-un guvern PSD, Burcea fiind secretar de stat in cabinetul Nastase, acesta sustine ca daca mai ramanea PSD-ul inca un an la guvernare, Romania „cobora semnificativ pe tobogan”.

„Dupa parerea mea este o capcana pentru PNL, insa este sansa noastra. Daca mai ramanea PSD-ul inca un an, eram datori vanduti”, sustine omul de afaceri.
Acesta mai asteapta ca noul guvern sa isi intoarca fata si spre turism. Ce isi doreste, mai exact?

• Primul Ministru sa inteleaga beneficiile pe care le poate avea turismul in dezvoltarea Romaniei;
• Agentiile de turism sa fie sprijinite la partea de promovare in afara tarii. Potrivit lui Burcea, doar circa 50 de agentii aduc turisti straini in Romania, in timp ce mai mult de 2000 trimit turisti romani in afara tarii;
• Incurajarea constructiei de noi hoteluri in Romania pentru ca locurile disponibile momentan nu acopera nici pe departe cererea din piata;
• Reducerea TVA la 5% pentru agentiile de turism;
• Transformarea turismului in prioritate nationala.
„Dupa ce s-au oferit facilitati in domeniul IT, acesta a ajuns la 3% din PIB. Cred ca si turismul ar putea creste foarte mult daca ar deveni prioritate nationala”.

Iar unul dintre oamenii care ar putea transforma in bine acest domeniu este, in opinia lui Burcea, chiar unul dintre competitorii sai de-a lungul timpului, Dragos Anastasiu, fondatorul Eurolines.

„Il admir foarte tare pe Dragos, desi ne-am contrat pe o multime de subiecte de-a lungul timpului. Cred ca este una dintre cele mai bune optiuni pentru a fi Ministru al Turismului. Nu stiu insa daca isi doreste asta”, spune seful Paralela 45, care adauga ca ii mai apreciaza si pe Mohammad Murad (unul dintre cei mai mari investitori din industria turismului, care detine circa 20 de hoteluri) sau pe Dragos Petrescu si Daniel Mischie de la City Grill.

Paralela 45 are in prezent o retea nationala de 50 de agentii proprii si francize, fiind cea mai mai mare retea cu proprietar roman din domeniul turismului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Roxana Grosu
Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri