Industria turismului este de departe cel mai afectat domeniu de criza provocată de pandemia COVID-19. Cum rezistă operatorii din turism, dar și ce planuri de revenire au aflăm de la Răzvan Pascu, consultant în Marketing Turistic la Travel Communication. Contactat de wall-street.ro, Răzvan Pascu a declarat că ”această situație ne-a luat prin surprindere pe toți”.

Activitatea unui consultant în turism în vreme de pandemie

Turismul s-a blocat, însă nu a încetat să existe, iar criza provocată de pandemia Coronavirus este momentul în care, cu siguranță, sunt stabilite noi reguli de funcționare a domeniului. La o primă vedere, activitatea consultanților din industrie pare a lua o mare pauză, însă aceștia se concentrează atât asupra modalităților de supraviețuire a turismului, cât și asupra relansării industriei.

”Trecem printr-o perioadă de criză, activitatea mea de consultant în marketing turistic nu s-a schimbat decât prin prisma faptului că acum abordăm turismul din altă perspectivă. Într-adevăr, este mai puțin placută, momentan, pentru că situația nu este deloc roz în industrie, însă încercăm să facem față cât putem de bine, să fim acolo pentru oamenii care au nevoie”, a declarat Răzvan Pascu, pentru wall-street.ro.

Pascu a descris, pe scurt, activitatea sa din ultima perioadă, menționând că accentul este pus pe informare și comunicarea competentă cu clienții/ turiștii.

”Activitatea mea din ultima lună s-a axat mult pe informare, pe interacțiunea cu românii care aveau vacanțe rezervate și cu cei care aveau planuri de călătorie. Am încercat să le raspund tuturor. Este important să înțelegem cu toții că nu e ușor pentru nimeni. În plus, trebuie să fim optimiști.

De asemenea, în paralel, lucrez cu câteva agenții de turism la planuri de relansare și redresare după perioada de criză sanitară. În plus, evaluăm pachete turistice exotice pentru Revelion. Iar cu două ministere de turism din străinătate lucrez la strategia de relansare a destinațiilor românești. Nu în ultimul rând, lucrez cu un lanț hotelier din străinătate la strategia de relansare post-Covid pe zona România și Europa de Est”, a explicat Răzvan Pascu.

Cum rezistă agențiile de turism

Cu granițele închise, fără călătorii și cu turiștii în carantină, turismul și agenții săi fizici fac față cu greu situației.

”În această perioadă nu se mai pune problema ca agențiile să înregistreze venituri, ci, mai degrabă, se caută o cale de a-i ajuta pe turiști să își reprogrameze vacanțele, să se întoarcă în țară, să aibă cât mai puține pierderi”, a menționat consultantul în turism.

Cele mai multe anulări și amânări au apărut pentru vacanțele de primăvară, de Paște și de 1 Mai. Probabil, vor apărea și altele, pentru vacanțele estivale dacă situația persistă. Pentru perioada de Paște, spre exemplu, s-a remarcat o scădere a numărului de rezervări cu 95%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În plus, în domeniul HoReCa, industrie conexă, cel mai probabil, minimum 100.000 din cei 140.000 de angajați sunt deja în șomaj sau au fost concediați.

”Situația în agențiile de turism este cam așa: nimeni nu prea mai cumpără nimic nou, însă agenții de turism tot muncesc pentru că trebuie să modifice rezervările celor care aveau vacanțe în perioada imediat următoare. Totul depinde, însă, de cum va evolua pandemia în Europa. Se pare că turiștii au înțeles că lucrurile sunt foarte dinamice și este mai bine să mai aștepte înainte de a lua decizia de anulare, pentru că pot pierde bani. Cât despre industria HoReCa, pot spune că unii sunt afectați de această criză încă de dinainte să se vorbească despre asta în România, încă din ianuarie, când era afectată doar Asia”, a adăugat Pascu.

Oare ”autoritățile au fost luate prin surprindere, din nou”?!

Răspunsul statului la pandemia Covid-19 este des contestat de poporul român. Măsurile guvernamentale adoptate și șirul lung de ordonanțe militare au dovedit, pe de o parte, stângăcia guvernului român în fața unei asemenea crize. Pe de altă parte, acestea au exemplificat efortul continuu al autorităților de a menține România pe linia de plutire. Prin urmare, depinde din ce unghi vom privi ansamblul evenimentelor.

Cu siguranță, consider că dezastrul economic va fi mai mare decât cel sanitar.

Ce au însemnat aceste măsuri pe turism?! Răzvan Pascu menționează lipsa de interes a guvernului față de industria turismului, cea dintâi afectată.

Măsurile economice anunțate de stat mi se par de-a dreptul inutile! Acestea nu vor ajuta concret companiile să treacă peste acest dezastru economic, produs chiar de către deciziile Guvernului. Cu siguranță, consider că dezastrul economic va fi mai mare decât cel sanitar, iar efectele le vom resimți cu toții. Ar trebui adoptate măsuri proactive care să încurajeze munca, investițiile și păstrarea angajaților, nu doar măsuri reactive și de protecție socială”, a declarat Răzvan Pascu, consultant în turism.

”Mașina turismului s-a oprit direct în zid, brusc”

Industria turismului era în pline investiții, cu pedala de accelerație la maximum, iar mașina s-a oprit direct în zid, brusc.

Incertitudinea din jurul relansării turismului și a domeniilor conexe se adâncește pe zi ce trece. Chiar și cei mai optimiști antreprenori nu văd o revenire a situației mai devreme de jumătatea lunii iunie.

”Criza ne-a prins, în mod clar, nepregătiți și nu doar pe noi, ci întreaga omenire.Industria turismului era în pline investiții, cu pedala de accelerație la maximum, iar mașina s-a oprit direct în zid, brusc. Cu toții căutăm soluții și sperăm să se termine totul cât mai curând. Când se va încheia, nu știe nimeni! Putem doar să începem să ne gândim ce vom face atunci când vom putea din nou călători, ce strategii pot aborda operatorii din turism, cum să procedeze pentru a putea securiza locurile de muncă ale angajaților, dar și cum se vor schimba obiceiurile de consum în turism. Recuperarea va fi, cred eu, de durata”, a menționat Răzvan Pascu.

Cert este că ceea ce va marca relansarea turismului va fi axarea pe destinațiile interne. România va promova stațiunile balneare, Delta Dunării, litoralul etc.

”Călătoriile vor continua să existe, desigur, dar nu ne vom întoarce așa de curând la nivelul la care eram înainte de martie 2020. Poate va dura minimum un an din momentul în care virusul va dispărea complet. Pe termen scurt, după relansare, vor câștiga destinațiile și hotelurile din România”, a adăugat Pascu.

Sfaturi pentru turiști

Turiștii nu trebuie să aibă așteptări că vor primi toți banii înapoi, pentru că vor fi dezamăgiți.

Turiștilor li se recomandă menținerea calmului și multă răbdare. Operatorii de turism apelează la capacitatea de înțelegere a turiștilor și încearcă să găsească modalități de mulțumire a acestora.

”Este esențial ca turiștii să aibă răbdare! Nu știe nimeni ce va fi mâine. Aceștia trebuie să înțeleagă că, în această perioadă, este imposibil ca doar unii să piardă. E neplăcut să nu îți poți recupera banii pentru o vacanță pe care o aveai planificată, dar nu și-a dorit nimeni să fie așa.

Dacă primesc de la compania aeriană sau de la agenția de turism varianta de a muta vacanța sau de a primi un voucher de rezervare valabil 1-2 ani, să fie flexibili, să accepte variante, îndeosebi reprogramările, să negocieze și să nu aibă așteptări că vor primi toți banii înapoi, pentru că vor fi dezamăgiți. Furnizorii nu dau banii înapoi decât cu mari penalizări, prin urmare un intermediar precum o agenție de turism nu are nici ea de unde să dea banii înapoi. Este o perioadă foarte grea pentru toată lumea, lucrurile se schimbă continuu, știu că este extrem de neplăcut să pierzi bani ca și client. De aceea, le recomand să fie deschiși și să caute variante creative pentru a pierde cât mai puțin sau deloc”, a comentat Pascu.

Nu în ultimul rând, consultantul în turism insistă asupra informării din surse oficiale, pentru a evita o amplificare a panicii. În mod cert, statul acasă și lipsa unui orizont clar creează tensiune psihologică.

Sursa foto: Agerpres FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri