Industria ospitalității din România face față cu greu provocărilor ”noii normalități”. Redeschiderea teraselor a reprezentat un pas foarte important pentru proprietarii din industrie, însă normele de protecție socială au retezat din elanul relansării afacerilor. În acest context, profitul este cu siguranță zero, însă problema industriei este până unde va merge pierderea.

”Anul acesta, din păcate, nu va avea deloc profit pentru industria noastră. Pierderile vor fi masive, dar e foarte greu de evaluat cât anume vor fi în acest moment”, a declarat Răzvan Crișan, membru în Consiliul Director al Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), pentru wall-street.ro.

Relația cu autoritățile

Atât Guvernul, cât și autoritățile locale au o implicație majoră în salvarea industriei ospitalității. Pe lângă eforturile proprietarilor de restaurante, sprijinul guvernamental, dar și cel al instituțiilor publice locale au reprezentat piatra de temelie pentru menținerea pe linia de plutire a afacerilor din HoReCa.

Însă, privit la microscocop, ajutorul venit din partea statului nu a acoperit toate laturile importante ale business-urilor din industria ospitalității, iar proprietarii business-urilor încă așteaptă un răspuns pentru propunerile aduse pe masa oficialilor.

”Șomajul tehnic, amânarea taxelor la bugetul de stat și posibilitatea de amânare a creditelor bancare au funcționat. În rest, din lunga listă de măsuri de suport din partea autorităților, momentan, nici o măsură nu este funcțională.

IMM Invest încă este nefuncțional pentru industria noastră (nici un leu nu a ajuns până acum în contul nimănui) și era nevoie de lichiditate încă din martie sau aprilie. În plus, se spune că granturile de la Ministerul Economiei vor fi gata de alocat undeva în toamnă. Deci, din păcate, lucrurile vor deveni foarte dramatice pe partea de cash până atunci. Iar măsurile pe termen mediu din partea Ministerul Finanțelor iarăși sunt neclare și nu au un termen clar de implementat”, a explicat Crișan.

Cât despre autoritățile locale, Răzvan Crișan menționează că acestea nu au manifestat un interes major pentru zona de ospitalitate și turism.

În plus, problema chiriilor a rămas o chestiune încă nerezolvată, Răzvan Crișan menționând că negocierile cu proprietarii fie înaintează cu dificultate, fie sunt inexistente.

Vezi și: Ștefan Mandachi, Spartan: Eu nu voi plăti chirie în perioada stării de urgență, cu riscul de a ajunge în instanță

Dar și: Radu Savopol, 5 to go: Cu 85 de locații deschise din 153, atingem o cotă de 30% din vânzările normale pentru această perioadă

”Pe zona privată relațiile cu proprietarii de spații sunt în continuare foarte tensionate. Dar tendința a fost ca proprietarii mai mici să fie mai deschiși la negocieri, în timp ce marii proprietari sunt cei care încă nu sunt dispuși să vorbească de soluții concrete”, a mai spus Crișan.

Intemperiile statului la terasă

Redeschiderea teraselor a fost primită cu mare entuziasm de către români. Dorul de ieșit la o bere cu prietenii a detronat teama de coronavirus.

Vezi și: FOTO REPORTAJ | Cum arată Centrul Vechi după redeschiderea teraselor

Însă vremea neprielnică a ultimelor zile a împiedicat mulți dintre doritori să iasă la o terasă. Proprietarii au adoptat măsură pe care le practicau și până în prezent, cum ar fi umbrelele pentru ploaie sau aparate care emană căldură.

Însă nu toate terasele beneficiază de aceste lucruri, iar investițiile în această perioadă sunt dificil de realizat, din cauza lipsei veniturilor.

În acest sens, Răzvan Crișan acuză Ministerul Sănătății de lipsa unui dialog concludent, care să ajute terasele să își păstreze oaspeții, chiar și pe un timp mohorât.

”Va fi foarte greu de gestionat ce se va întâmpla cu oaspeții în momentul în care plouă. Din păcate, Ministerul Sănătății alege să nu aibă un dialog cu părțile implicate, cum ar fi HORA, și asta duce la apariția unor norme care nu sunt foarte aplicabile”, a mai spus Crișan.

Nu în ultimul rând, Răzvan Crișan a declarat că ar fi fost foarte bine ca o singură instituție să se ocupe de regulile ce trebuie respectate în domeniul HoReCa. În felul acesta, ar fi fost evitată lipsa de organizare, întârzierea și incertitudinea în ceea ce privește pașii de urmat pentru redeschiderea localurilor.

Nu uita și de: România deschide porțile turismului intern. Ce poate fi vizitat cu maximum 100 de lei

„Noi am solicitat în mod insistent să existe o singură instituție care să sincronizeze reglementările pentru perioada asta în relația cu sectorul ospitalității. HORA a solicitat ca Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) să fie această insituție. În plus, colaborarea noastră cu dânșii a fost și este una foarte bună. Din păcate, cum a fost și cazul deschiderii teraselor, Ministerul Sănătății alege să impună o serie de reguli care nu sunt supuse dezbaterii, deși impactul lor, mai ales economic, este foarte mare”, a conchis Răzvan Crișan, pentru wall-street.ro.

HORA, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România, este autoritatea reprezentativă a industriei ospitalității românești, având misiunea de a susține și de a promova interesele și valorile comune ale membrilor săi pe plan național și internațional. Organizația numără peste 100 de membri și își propune să redefinească industria ospitalității românești pe coordonatele etice, economice și culturale pe care le merită.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri